צוק: מערכת היחסים בין ההנהלה לעובדים בנמל אשדוד - קרע שאינו ניתן לגישור

נשיא לשכת הספנות אמר את הדברים בעקבות הגשת צו דחוף של חברת נמל אשדוד לפסילת חברי ועד מהשתתפות בוועדת המכרזים. עובדי ועד תפעול החלו בשיבושים עקב הגשת הצו. חברת נמל אשדוד בתגובה לדברי צוק: "אנו מצפים כי נשיא לשכת הספנות ישאף ויעודד מנהל תקין ושקוף"


00:00 ,25.12.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

נשיא לשכת הספנות אמר את הדברים בעקבות הגשת צו דחוף של חברת נמל אשדוד לפסילת חברי ועד מהשתתפות בוועדת המכרזים. עובדי ועד תפעול החלו בשיבושים עקב הגשת הצו. חברת נמל אשדוד בתגובה לדברי צוק: "אנו מצפים כי נשיא לשכת הספנות ישאף ויעודד מנהל תקין ושקוף"
 
"מערכת היחסים בין ההנהלה לעובדים בנמל אשדוד הגיעה לקרע שכנראה אי אפשר לגשר עליו. אם לא תהיה התערבות מיידית של ההסתדרות ומשרד התחבורה, העיצומים שהחלובפעם נוספת בנמל אשדוד, בתחילת שיא עונת הייצוא החקלאי – יגרמו להמתנות שיובילו לנזקים אדירים באשדוד", כך אמר ראובן צוק, נשיא לשכת הספנות בעקבות הגשת צו דחוף של חברת נמל אשדוד לפסילת חברי ועד מהשתתפות בוועדת המכרזים בשל ניגוד עניינים.
 
נשיא שלכת הספנות הצביע כבר בעבר על ההמתנות החמורות של אוניות בנמלים בשנת 2006, בעיקר בנמל אשדוד. "אוניות המטען הכללי מהוות למעלה מ-60% מכלל היבוא לנמל אשדוד ועיקר חומרי הגלם של המדינה מיובא באמצעותן. לשכת הספנות מצביעה כבר זמן ממושך על כך ש-40% מהביקוש לצוותי עבודה באוניות אלו, כמו גם מעל 30% באוניות המכולה, לא מסופק על ידי נמל אשדוד בשל מחסור חמור בכוח אדם. להנהלה ולעובדים גם יחד אין אינטרס כלכלי בגיוס כוח אדם נוסף כאשר למרבית האוניות הפוקדות את הנמל אין חלופה מעשית בנמל אחר.
 
נשיא לשכת הספנות קרא "לחייב את הנמלים לגייס כוח אדם ולשנות את הסכמי העבודה על מנת שיוכלו לעבוד בצוותים מלאים סביב השעון כפי שמתבקש. לא יעלה על הדעת שבשנת 2007 אוניות לא תקבלנה את מספר הצוותים הדרוש, כשבנמלי ישראל ובעיקר באשדוד לא עובדים אפילו 6 ימים בשבוע במלוא התפוקות ועם מלוא צוותי העבודה הנדרשים. פתרון זה יעלים את ההמתנות ואת התור התפעולי, שמקומו רק בנמלים לא מפותחים. כל עוד אין בארץ נמל המופעל על ידי גורמים פרטיים, הממשלה צריכה לנתב את השקעותיה בפיתוח הנמל הבא רק לנמל שבו התפוקות הגבוהות והשקט התעשייתי נמשכים לאורך זמן. כל החלטה אחרת עלולה להיות בכייה לדורות".
 
מחברת נמל אשדוד נמסר בתגובה כי בעקבות פנייתה של הנהלת הנמל לבית הדין לעבודה בדרישה לפסול את חברי ועדי התפעול לרבות העומדים בראשם, מוועדת המכרזים לקליטת עובדים לתפקידי סוואר בנמל, בשל ניגוד עניינים, החליטו עובדי סקטור התפעול, לשבש את עבודת הנמל, ללא אישור ההסתדרות.
 
"הנהלת הנמל רואה שיבושים אלה בחומרה רבה ונחושה לקיים הליך קליטת עובדים מכרזי, שוויוני ובשקיפות מלאה, זאת בהתאם לנוהלי רשות החברות הממשלתיות ולנהלי חברת הנמל. על פי חוות דעתו של היועץ המשפטי של החברה, פעילותם של הוועדים המשתתפים בוועדת המכרזים בעניין ארגון קורס הכנה למבחני ההתאמה של קרובי משפחה, מנוגדת לדיני המכרזים ולכללי מנהל תקין. ההסתדרות, לצערנו, דחתה הצעת פשרה שנועדה להתגבר על ניגודי העניינים, לפיה ישבו נציגי ההסתדרות כנציגי העובדים.
 
"הנהלת הנמל יצאה למכרז  לקליטת 90 עובדים במהלך שנת 2007, זאת בהמשך לקליטה של 90 עובדים בשנת 2006. קליטת העובדים נועדה לתת מענה לגידול בהיקף הפעילות בנמל, לצמצם את זמני שהיית האוניות ולשפר את רמת השירות ללקוחות הנמל.
 
"אנו מצפים כי נשיא לשכת הספנות ישאף ויעודד מנהל תקין ושקוף בתהליך קליטת עובדים ויתמוך בהנהלת הנמל במאבקה החשוב והצודק לטובת כל משתמשיו ולקוחותיו.
 
"מר צוק צריך להיות הראשון לתמוך בסדרי מנהל תקין. במיוחד לאור טיעוניו בדבר הצורך בשינוי התרבות הארגונית בנמלי ישראל. מר צוק יודע שהנהלת הנמל מעוניינת בקליטת עובדים עוד מחודש מאי ומעמידה בסדרי העדיפות שלה את השירות ללקוח וקליטת העובדים. יש לזכור כי בחודשי המלחמה חברת נמל אשדוד שימשה כנמל יחידי למדינת ישראל. כמו כן, צריך לזכור שחל גידול מרשים בהיקף הפעילות של הנמל גם תוך בידוד המשתנה של המלחמה".