ראובן צוק – נשיאה החדש של לשכת הספנות

אתמול בערב נבחר נשיא חדש ללשכת הספנות ועשרה חברי ועד לשכה חדשים. על התפקיד התמודדו, לראשונה מזה שנים רבות, שני מועמדים: שאול כהן-מינץ מטעם צים וראובן צוק מטעם חברת אלאלוף. ברוב של 46 קולות, מול 29, נבחר ראובן צוק לנשיא החדש של לשכת הספנות


00:00 ,28.11.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

אתמול בערב נבחר נשיא חדש ללשכת הספנות ועשרה חברי ועד לשכה חדשים. על התפקיד התמודדו, לראשונה מזה שנים רבות, שני מועמדים: שאול כהן-מינץ מטעם צים וראובן צוק מטעם חברת אלאלוף. ברוב של 46 קולות, מול 29, נבחר ראובן צוק לנשיא החדש של לשכת הספנות

"זו הפעם הראשונה לאחר שנים רבות שיותר ממועמד אחד מציג מועמדותו לתפקיד. אני חייב לאמור, שהמועמד מטעם צים היה ראוי ומכובד וכן גם ההתמודדות. חברי הלשכה אמרו דברם, באורח הדמוקרטי ביותר, ואני נבחרתי להיות הנשיא של כולם, כך אני רואה הדברים ואני מצפה מכולנו לנהוג בהתאם", אמר אמש ראובן צוק, מנכ"ל חברת אלאלוף, שנבחר ברוב קולות לכהן כנשיאה החדש של לשכת הספנות הישראלית.
 
הבחירות נתקיימו במסגרת האסיפה השנתית ה- 73 של לשכת הספנות הישראלית, וכללו, כאמור, בחירת נשיא חדש ועשרה חברי ועד לשכה חדשים. על התפקיד הנשיא התמודדו, לראשונה מזה שנים רבות, שני מועמדים: שאול כהן-מינץ מטעם צים וראובן צוק מטעם חברת אלאלוף. ברוב של 46 קולות, מול 29, נבחר ראובן צוק לנשיא החדש של לשכת הספנות.
 
בימים האחרונים התרוצצה שמועה בין חברי לשכת הספנות שחברת צים עשוייה לנקוט בצעד דרסטי ולסיים את פעילותה בלשכת הספנות במידה ונציגה, שאול כהן-מינץ, לא ייבחר לנשיא הלשכה. עם היבחרו אמש של צוק, הביעו רבים מחברי הלשכה את תקוותם שמדובר היה בגדר שמועה בלבד ושחברת צים תמשיך להיות פעילה, כמו תמיד, בפעילות הלשכה, למרות שהנשיא אינו נציגה של צים כפי שהיה בעבר.
 
הנשיא הנבחר צוק החל את פעילותו בלשכה כבר בשנת 1971 ומאז, בהפסקות קצרות, נבחר יותר מפעם אחת לוועד המנהל, ליו"ר ועדת התפעול, ובקדנציה האחרונה, כסגן נשיא הלשכה. בנאומו אמש חלק צוק מחמאות למי שליווה אותו בלשכה מאז ועד היום שלמה קסטל, נשיא סוכנות ימית ישראלית סקנדינבית, שעליו הוא אמר: "ידידי המוערך שלמה קסטל שהיה כבר אז האורים והתומים של כולנו. מבחינתי הוא היה ויהיה 'מר ספנות' וכמובן גם אורח רצוי בכל אירועי הלשכה לתמיד".
 
על הנשיא היוצא גנצרסקי אמר צוק: "אין ספק שנחום היה נשיא מוצלח, שהצליח במשך תקופה קצרה יחסית להחזיר ללשכה כבודה ומיקומה בצמרת הגופים הפעילים בתחום בארץ". הוא התייחס להחלטתה של חברת צים שלא להציג את גנצרסקי למועמדות נוספת, זאת ללמרות תרומתו המיוחדת והעשירה. "נחום", פנה צוק לנשיא היוצא, "תרומתך לא תישכח, והדרכים והכיוונים עליהם הצבעת רק ימשיכו ויפותחו על ידי ועל ידי חברי הועד האחרים. בשם כולנו, אני מבקש לאמור לך תודה גדולה, והרבה הצלחה בכל מעשייך בעתיד. אנו נשמח תמיד לארח אותך ולפגוש אותך באירועי הלשכה כאורח כבוד וידיד של כולנו".
 
הנשיא הנכנס צוק ציין את האתגרים שמולם יעמדו הוא וחבריו חברי הועד לרבות התור התפעולי, החלונות בנמלים, המכס, בעיית רישוי סוכני האוניות וכמובן, הרפורמה בתעריפים. "אנו חברי הלשכה, המומחים האמיתיים לנמלים ואין טובים מאיתנו להשפיע כמשתמשים וכלקוחות על מקבלי ההחלטות בנמלים ובממשלה, על המשך הרפורמה, והפיתוח של הנמלים. לצערי זה לא כל כך עבד בעבר, קולנו אמנם נשמע, אבל לא תמיד קיבלו המלצותינו. מי ששמע את דן תיכון בכנס אית"ל האחרון הבין, כי לא רק שהלשכה צדקה לכל אורך הדרך בטענותיה, אלא שההתעלמות מחלק מהן, הינה כיום בעוכרי הנמלים, ובעוכרינו אנו".
 
הוא ציין שכבר בימים הקרובים יפורסמו עיקרי ההצעה לרפורמה בתעריפים. לדבריו, הובטח לללשכה להיות שותפים מלאים להליך. "אנו נהיה חייבים להפעיל כוחנו במשותף, יכולותינו, והשפעתנו, על מנת שההליך הצפוי יהיה הוגן, הגון וחשוב מכול, ישים מבחינת הסוכנים, והקווים שאנו מייצגים".
 
צוק מאמין שכוחה של הלשכה בליכודה ולכן, על הלשכה להקשיב ולהפנים לפחות חלק מצרכיהם של סוכנים בינוניים וקטנים, שהליכים שנראים לאחרים כמובנים מאליהם, יכולים להיות הרי אסון מבחינתם. לדבריו, בכוונתו לשמוע את קולם של כל הסוכנים, כדי לשקלל גם את קולם, בהבעת הדעה המאוחדת של לשכת הספנות.
 
אתמול גם נבחרו עשרה מבין שני עשר מועמדים חדשים, כחברי ועד לכהונה בת שנתיים. הנבחרים הם:
גל תורן- מנכ"ל לוסי בורכרד – 66 קולות.
דוד קסטל- מנכ"ל סוכנות ימית ישראלית סקנדינבית – 65 קולות.
יורם הופמן– מנכ"ל סוכנויות ים מאוגדות א.מ.א – 60 קולות.
ראובן סדנאי– מנכ"ל קוראל שרותי ים – 56 קולות.
שאול רמון– מחברת מ. דיזנגוף – 54 קולות.
עדני סימקין– מנכ"ל MSCישראל – 52 קולות.
זאב ליבוביץ'- מחברת אלאלוף – 52 קולות.
רמי עוזיאלי- מנכ"ל קרגו מרין – 51 קולות.
גדעון קורן- מחברת טירן שיפינג – 47 קולות.
דוד רוזן- מחברת מארסק ישראל – 45 קולות. 
 
לשכת הספנות הישראלית היא עמותה המייצגת את גורמי הספנות הפועלים בישראל וממלאת תפקיד חשוב בענפי התובלה, הסחר והתיירות הימית. החברים בלשכה מייצגים בעלי אניות ומנהלי אניות ישראליות וזרות הפועלים וסוחרים בישראל.