2003 - מסתמן קושי רב ברכישת ביטוח מקצועי למגזר השירותים הלוגיסטיים

שנת 2002 תיזכר קרוב לוודאי בעולם כשנה קריטית למגזר ביטוחי האחריות המקצועית בענף השילוח ועמילות המכס, שנה שבה החל מגזר הביטוח העולמי לבחון מחדש את כדאיות העסקים והאם כדאי, בתנאי השוק הנוכחיים, להמשיך ולבטח את אותן חוליות לוגיסטיות


00:00 ,22.12.2002 מאת: מערכת פורט2פורט
שנת 2002 תיזכר קרוב לוודאי בעולם כשנה קריטית למגזר ביטוחי האחריות המקצועית בענף השילוח ועמילות המכס, שנה שבה החל מגזר הביטוח העולמי, המתמחה בביטוח מקצועי של חוליות לוגיסטיות כמו: מחסנים לוגיסטיים, חברות שילוח בינלאומי, סוכני מכס וכד' לבחון מחדש את כדאיות העסקים והאם כדאי, בתנאי השוק הנוכחיים, להמשיך ולבטח את אותן חוליות לוגיסטיות.
הסיבה : קושי רב בהשגת ביטוחי משנה לסוג זה של עסקים.

חודש ספטמבר 2001 מהווה עדיין אבן דרך לענף הביטוח וזאת למרות שהאירוע לא פגע ישירות באף גורם לוגיסטי, למעט חברות תעופה. אולם, המבטחים נאלצים לשלם כיום פרמיות ביטוח גבוהות יותר לביטוחי משנה. יתר על כן, במקרים מסוימים מבטחי המשנה בעולם מגבילים את היקף הכיסוי אותו הם מוכנים לתת למבוטח המוצא עצמו, באופן בלתי צפוי, חשוף לסיכונים אשר בעבר רכישת הכיסוי הביטוחי בגינם היה עניין שולי, לכאורה.

על פי רוח הדברים למועד כתיבת שורות אלה, מבטחי המשנה באירופה לא רק מעלים השנה את פרמיות הביטוח בשיעורים גבוהים אלא גם ובעיקר, הצרו את היקף הכיסוי.
מבטחי המשנה בעולם בוחנים כיום יותר ויותר לעומק את מגוון הסיכונים ולעיתים אף משדרים יתר זהירות במגזרים אותם נהגו לבטח בעבר וכיום מעדיפים, מסיבות השמורות איתם, שלא לבטח.
בבדיקה אותה ערך כתבנו בקרב מספר נותני שירותים לוגיסטיים בישראל, מסתבר כי האפקט הגלובלי אינו פוסח על מגזר ספקי השירותים הלוגיסטיים בישראל והקושי הרב במציאת הכיסוי המתאים, פוגע פגיעה קשה במגזרים הלוגיסטיים בישראל. חברות ישראליות הפועלות במגזר השילוח והלוגיסטיקה מוצאות עצמן לאחרונה נדרשות לשלם פרמיות ביטוח גבוהות בהרבה מהרמה אליה התרגלו בשנים האחרונות.
מספר מנהלי חברות הביעו בפני כתבנו את דאגתם ומורת רוחם לנוכח העדר יכולת כספית לתשלום פרמיות ביטוח גבוהות בתנאי השוק הנוכחיים.
מספר מנהלים אף העלו את הרעיון לאמץ את השיטה הנהוגה בגרמניה לפיה נותני השירותים הלוגיסטיים מחייבים את לקוחותיהם בתשלום סכום כספי נמוך בגין כל שטר מטען ביצוא או רשומון יבוא ביבוא, כהשתתפות בפרמיית פוליסת הביטוח.

ארגון הגג של סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים מודע היטב לנושא ומנהלו מר ברי פינטוב הסביר לכתבנו כי הארגון מנסה לאתר פתרונות נקודתיים לאותן חברות המבקשות לבטח את פעילותן הלוגיסטית.