קריאה להתנגד להיטל "דמי אשראי מכס" שגובה UPS ישראל

מארגון הגג של סוכני המכס והמשלחים הבינ"ל נמסר כי התקבלו תלונות כנגד חברת UPS ישראל על שהיא גובה, בלא ידיעת לקוחותיה ובלא הסכמתם, עמלה המכונה כ- "דמי אשראי מכס", בגין תשלום מכס ומיסים למכס. מחברת UPS ישראל נמסר בתגובה : מדובר בדמי טיפול הנגבים כהחזר הוצאות


00:00 ,26.01.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
מארגון הגג של סוכני המכס והמשלחים הבינ"ל נמסר כי התקבלו תלונות כנגד חברת UPS ישראל על שהיא גובה, בלא ידיעת לקוחותיה ובלא הסכמתם, עמלה המכונה כ- "דמי אשראי מכס", בגין תשלום מכס ומיסים למכס. מחברת UPS ישראל נמסר בתגובה : מדובר בדמי טיפול הנגבים כהחזר הוצאות עבור פעולת הקדמת התשלום למכס ע"י ובמימון UPS .

למערכת העתון "שי ספנות ותעופה" נמסר כי במשרדי ארגון הגג של לשכת סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים נתקבלה תלונה נוספת על חברת UPS ישראל, בשל גביית "קנס" כספי בגין התשלום אותו היא מבצעת למכס. ארגון הגג של סוכני המכס והמשלחים הבינ"ל פנה לחברי הארגון בבקשה להעביר לציבור לקוחותיהם את תוכן ההודעה שלהלן :

"חברת UPS ישראל גובה בלא ידיעת לקוחותיה ובלא הסכמתם עמלה המכונה כ- "דמי אשראי מכס", בגין תשלום מכס ומיסים למכס. העמלה, מוגדרת על ידי UPS ישראל כעמלה בנקאית בשיעור של 2% ומינימום 10.00 $ בגין דמי העברת תשלומים למכס. הגביה מהלקוח מתבצעת בכל מקרה, גם אם הלקוח שילם ליו.פי.אס במזומן. אחת המשמעויות של הטלת הקנס החדש היא שלקוחות שביקשו להימנע מתשלום הקנס בסך 100 שח' ונאלצו בשל כך,להשתמש בשירותי UPS ישראל לשחרור המשלוחים,נאלצים כעת לשלם ל – UPS ישראל את "הקנס" החדש".

מארגון הגג נמסר בנוסף כי הנושא הובא על ידי הארגון לידיעת הנהלת המכס אשר הביעה את מורת רוחה מהצורה שבה מציגה החברה את העילה להיטל המוטל לדבריהם בצורה בלתי צודקת על הלקוחות. עקב כך, שלח ב- 16 לינואר 2003 מר ראובן מלצר, מנהל תחום בכיר באגף המכס ומע"מ, מכתב שמוען למר ליאור שגיא, מנכ"ל UPS ישראל, עם העתק למר אמיר שני, יו"ר ארגון הגג של סוכני המכס והמשלחים הבינ"ל, שבו נכתב בין השאר :

"אגף המכס לא מתערב במדיניות החיובים ובחישובי העלויות של חברות הבלדרות בכלל ושל חברת UPS בפרט, אך אנו מבקשים לא להגדיר חיובים אלו בשם העשוי להטעות ולהתפרש על ידי הלקוחות כחלק מן החיובים הנדרשים על ידי אגף המכס, במסגרת מיסי היבוא. לפיכך, אבקש להפסיק מייד את הגדרת החיוב הזה בחשבוניות החברה כ"דמי אשראי מכס", ולהשתמש בכל הגדרה אחרת לפי שיקולכם, שלא יהיה כלול בה המושג "מכס" ".

לדעת ארגון הגג קיימת חריגה מוחלטת מהטעם הטוב ולכן הארגון ממליץ שהנושא יובא לתשומת לב הלקוחות של חברי הארגון, העובדים עם UPS ישראל, וכי במקביל, ינחו חברי הארגון את לקוחותיהם לדרוש את הכספים אשר שולמו בלא הסכמתם.


להלן תגובתה המלאה של חברת UPS ישראל בנושא :
אנו רואים בחומרה את השימוש הציני שעושים עמילי מכס מסוימים בארגון התאגידים של עמילי המכס בלשכת המסחר, כמו גם את הפיכתו של הארגון לכלי שרת בידיהם של אותם עמילי מכס, לקידום האינטרסים המסחריים שלהם, וכדי לנסות להפריע לפעילות עסקית מתחרה, כאשר הארגון עצמו וראשיו חורגים מסמכותם ותפקידם.

לעניין דמי הטיפול והאשראי, מדובר בדמי טיפול הנגבים כהחזר הוצאות עבור פעולת הקדמת התשלום למכס ע"י ובמימון UPS . העובדה ש- UPS משלמת מחשבונה את תשלומי המסים והמע"מ עבור לקוחותיה ואחר כך גובה את התשלום בחזרה מהלקוח, כרוכה בעלויות תפעוליות ומימוניות ברורות ועליהן UPS מבקשת החזר מינימלי. אגב, גם כש- UPS מעבירה כסף מחשבון לחשבון בבנק – היא משלמת עמלה.

בניגוד לאמור, הלקוחות כן מיודעים מראש בדבר החיוב הצפוי בדמי הטיפול והאשראי, וניתנת להם הבחירה להשתמש בהעברה ישירה (מס"ב) למכס, בשחרור עצמי או שימוש בעמיל המכס שלהם.

UPS מעודדת את הלקוחות לבחון את סה"כ העלויות של שירותי UPS ולהשוותם לסך כל העלויות, כולל העמלות השונות שגובים עמילי מכס בעצמם, להשוות את השירות והמחיר ולבחור את הפתרון הטוב להם. אגב, הצגת מעורבות המכס כביכול בסוגיית החיוב בדמי הטיפול והאשראי היא שקרית ומעוותת. הדבר היחידי שביקש המכס הוא למנוע בלבול אפשרי בין החיוב האמור לבין דמי המכס עצמם ולכן ביקש לשנות את שם החיוב. מעבר לכך, אין ולא הייתה למכס כל עמדה או כל טענה כלפי UPS .

ההתנהגות הלא אתית של ארגון עמילי המכס, אין מטרתה הגנה על הלקוח, ומקורה הנו ככל הנראה בשיקולים מסחריים של מתחרים ב- UPS ובשאר חברות הבלדרות, ונובעת מהגידול המהיר במשלוחים באמצעות חברות בלדרות בשנים האחרונות, גידול המעיד יותר מכל על שביעות הרצון הגבוהה של הלקוחות הן ממהירות השירות, והן ממקצועיות השחרור והן מסה"כ העלות לעומת האלטרנטיבות שעומדות לרשותם.