אין התחייבות, יש מינוף

במשרד הכלכלה והתעשייה מתעקשים שלמרות שבמתווה הגז אין התחייבות לרכש גומלין, ישקיעו הזכיינים בתוכן מקומי 500 מיליון דולר בשמונה שנים


12:40 ,09.12.2015 מאת: מערכת פורט2פורט

בעקבות הדיון שנערך אתמול בהשתתפות ראש הממשלה בוועדת הכלכלה של הכנסת בנושא מתווה הגז מבהיר משרד הכלכלה והתעשייה כי בנושא רכש הגומלין, לפי אמנות בינלאומיות עליהן חתומה ישראל ולפי החוק ועל בסיס תקנות רכש הגומלין בחוק חובת המכרזים, בסיטואציה של מתן זיכיון אין לישראל זכות לדרישה לרכש גומלין או רכש מקומי בכלל.

 

למרות שאין מחויבות לרכש גומלין, פעל המשרד מול הזכיינים והשיג בהסכמה, התחייבות להשקעה בתוכן מקומי בסכום של 500 מיליון דולר לתקופה של שמונה שנים. התחייבות זו הינה בתחומים של רכש סחורות וטכנולוגיות, שירותים, מחקר ופיתוח והכשרה מקצועית.

 

במשרד הכלכלה והתעשייה מתעקשים שמדובר בהישג יוצא דופן, לאור התעקשות גורמים במשרד לנצל את העובדה שמדובר בסוג של עסקה, ולחייב בעלי זיכיון (שחלקם אפילו בבעלות ישראלית) בהתחייבות להשקיע בתוכן מקומי ישראלי בהיקף משמעותי.

 

סכום המחויבות נקבע על בסיס עסקאות דומות בעבר, כדוגמת ההסכם עם אינטל, שגם בו אין לישראל זכות לרכש גומלין, אך כחלק מהעסקה ישנה מחויבות של אינטל להשקיע בתוכן מקומי. מדובר בהשקעות בסדרי גודל דומים הן של ההשקעה והן של המחויבות.

 

משרד הכלכלה והתעשייה רואה הזדמנות גדולה במינוף גילויי הגז הטבעי בחופי ישראל לטובת פיתוח התעשייה המקומית בתחום הגז והנפט וכן להגדלת הרכש מספקים מקומיים בישראל. ההתחייבות של בעלי הזכויות להשקעה בתוכן מקומי תזרז את שילובה של התעשייה המקומית בפרויקטים עתירי ההון של הפקת גז ונפט בישראל ובעולם.

 

בנוסף יסייע מינוף התגליות גם להכשרת כוח אדם מקצועי ייעודי במקצועות הגז, שהחלה כבר לאחרונה, וכן יסייע להכנסת תעשיית ההיי־טק הישראלית לענף המתפתח של טכנולוגיות הקידוחים. יודגש בהקשר זה כי בכדי להגביר את התעסוקה הישירה של ישראלים בפרויקט – הוגבלה תעבורת עובדים לכדי 20 אחוז מההתחייבות.

 

כן כוללת ההתחייבות שנרשמה מצד בעלי הזכויות  קשת נרחבת של תכנים מקומיים בהם סעיפים של רכש ישיר של סחורות ושירותים, רכש עקיף של קבלני משנה, השקעות ישירות והשקעות במו״פ ישראלי והכשרה מקצועית.  

 

מעבר להשלכה הישירה של ביצוע ההתחייבות ניתן להעריך שהמהלך ישפר את הערך התחרותי של התעשייה הישראלית בתחומים אלו ויפתח לה שווקים גלובאליים חדשים.