מדד מנהל הרכש: המשק היצרני חזר להתרחבות

המדד, שהגיע לרמה של 53.4 נקודות בחודש דצמבר האחרון, שב להצביע על התרחבות בפעילות התעשייתית לאחר חודש בודד בו הצביע על התכווצות בפעילות


13:36 ,17.01.2018 מאת: מערכת פורט2פורט

מדד מנהלי הרכש של ארגון מנהלי הרכש והלוגיסטיקה ובנק הפועלים לחודש דצמבר עלה ב-3.7 נקודות לרמה של 53.4 נקודות. המדד שב להצביע על התרחבות בפעילות התעשייתית לאחר חודש בודד בו הצביע על התכווצות בפעילות. עליות נרשמו במרבית רכיבי המדד. עליות בולטות נרשמו ברכיב הביקושים המקומיים וברכיב התעסוקה.

 

מדד מנהלי הרכש העולמי שמפרסם בנק JP Morgan עלה בחודש דצמבר 2017 לרמה של 54.5 נקודות – הרמה הגבוהה מאז מארס 2011. בגוש האירו המדד הגיע לרמת שיא של 60.6 נקודות. בארה״ב המדד עלה לרמה של 59.7 נקודות, ובסין המדד ירד לרמה של 51.5 נקודות.

 

כלכלני בנק הפועלים ציינו כי מדד מנהלי הרכש לחודש דצמבר שב להצביע על התרחבות בפעילות התעשייתית. ״במרבית שנת 2017 הצביע המדד על התרחבות בפעילות, אם כי רמת המדד הייתה נמוכה ביחס לזו של סוף  2016. מגזר התעשייה בעולם הפגין בשנה החולפת עוצמה, וראינו את מדדי מנהלי הרכש בארה״ב ובאירופה מגיעים לרמות שיא.

 

״בישראל, כאמור, התמונה הייתה מעט פחות טובה. נתוני הלמ״ס מצביעים על ייצור תעשייתי ששמר על נתוני השנה שעברה, קרי, מצב של קיפאון במהלך השנה, וגם היצוא התעשייתי לא עלה במונחים ריאליים. יתכן שהביצועים הפחות מרשימים של ענף התעשייה בישראל הושפעו מהייסוף המתמשך בשער השקל, כמו גם מקשיים במספר חברות יצואניות גדולות״.

 

במדד מנהלי הרכש והלוגיסטיקה בישראל חל החודש שוב שינוי כיוון ולאחר חודש אחד בלבד בהתכווצות חצה המדד את קו 50% המפריד בין התרחבות להתכווצות ושב להתרחבות. הערך שנמדד החודש עומד על 53.4 נקודות לעומת ערך של 49.7 נקודות שנמדד בחודש הקודם (סדרת נתונים מנוכה עונתיות), עלייה של 3.7% לעומת הערך שנמדד בחודש הקודם. החודש כל הרכיבים של המדד נמצאים בהתרחבות כולל רכיב מחירי חומרי גלם. רכיבי מועדי האספקה ממשיכים גם החודש להימצא בהתכווצות.