חברת Ti על שוק השילוח הבינ"ל: השוק התכווץ בכ-1.6% ב-2015

חברת המחקר טוענת בדו"ח שפורסם לאחרונה כי שוק השילוח העולמי הוא שוק לא-ריכוזי ויש בו מקום רב לחברות קטנות ויעילות. חברת DHL מובילה עם נתח שוק של 8%


12:07 ,11.07.2016 מאת: מערכת פורט2פורט

חברת המחקר Ti (Transport Intelligence) המתמחה בניתוח נתונים בשוק הלוגיסטיקה והשילוח הבינלאומי פרסמה לאחרונה דו"ח על שוק השילוח הבינלאומי ובו תחזיות לעתיד, סקירה של 15 חברות השילוח הגדולות בעולם וניתוח של מסלולי הסחר הבולטים.

 

על פי נתוני הדו"ח בשנת 2015 שוק שילוח המטענים התכווץ בכ-1.6% וכי על פי נתוני התובלה האווירית והימית קיימת האטה בגידול נפח המטענים. כמו כן צופה הדו"ח כי נתח השוק האירופאי יתכווץ גם הוא בעוד שווקים מתעוררים ישמרו על נפח פעילות קיים ללא גידול או קיטון בפעילות.

 

לפי נתוני חברת Ti הסחר הפנים-אזורי שולט בתמונה הגלובלית כאשר שלושה נתיבי סחר פנים-אזוריים מהווים כ-52% מהסחר הגלובלי. למרות זאת, בחברת המחקר צופים כי נתיבים חדשים כגון השותפות הטרנס-פסיפית ושותפות הטרנס-אטלנטית עשויים לתת זריקת מרץ לסחר בין צפון אמריקה, האיחוד האירופי וארה"ב.

 

חברת Ti על שוק השילוח הבינ"ל: השוק התכווץ בכ-1.6% ב-2015

נקודה מעניינת שמעלה הדו"ח היא כמות הריכוזיות בשוק השילוח. למרות שנהוג לחשוב כי חברות השילוח הבולטות בעולם הן אלה שמחזיקות בנתח שוק מהותי עולה מהדו"ח כי 20 חברות השילוח המובילות בעולם מחזיקות יחדיו ב-58% מנתח פעילות שוק השילוח, וכי חברות השילוח הקטנות ממשיכות להתחרות במרץ וביעילות בחברות ענק מה שמראה כי הגודל לא תמיד קובע.

 

הדו"ח למעשה קובע כי שוק השילוח העולמי אינו ריכוזי, וזאת למרות שהחל משנות האלפיים חברות רבות בתחום עברו רכישות ומיזוגים. הדו"ח מכנה עשר חברות בולטות כחברות "דרגה ראשונה", ומציין כי חברות אלה מחזיקות ביחד כ-41% מכלל נתח שוק השילוח העולמי.

 

על פי נתוני חברת Ti החברה המובילה עם נתח שוק של 8% בתחום השילוח הגלובלי היא חברת DHL Global Forwarding. אחריה ניצבת חברת Kuehne Nagel עם 6.9% משוק פעילות השילוח הגלובלי, חברת DB Schenker Logistics עם 5.1%, חברת Expeditors עם 4.5%, חברת Panalpina עם 3.7%, חברת Sinotrans עם 3.7%, חברת DSV עם 3%, חברת Nippon Express עם 2.3% וחברת CEVA עם 2.2%

 

 

הדו"ח מסכם כי תעשיית השילוח מתפתחת בקצב מהיר וכי חברות השילוח מתאמצות לא רק להרחיב את מעגל הלקוחות אלא גם להרחיב את מגוון השירותים שהם מציעים ללקוחות – בייחוד שירותים בעלי ערך מוסף אשר יכולים להגדיל את  הרווח השולי. מחברי הדו"ח גם תוהים כיצד חברות ענק יכולות לנוע במהירות ולהתאים את עצמם לשוק המשתנה תדיר. במקביל, חברות שילוח קטנות חייבות להתפתח על מנת לשרוד, ולכן לא זאת שהן נעשות חכמות ויעילות יותר אלא גם הן מרחיבות את סל השירותים שלהן. עבור כמה מהן המשמעות היא להתמחות בסקטור נישתי על מנת לבדל את עצמן מהתחרות, חברות אחרות יגדילו את סל השירותים שלהם ויהפכו ממשלחים פרופר לחברות שמציעות מגוון של שירותים לוגיסטיים. בכל מקרה, טוענים מחברי הדו"ח, מערכת המחשוב שהם יציעו ללקוחות יכולה להיות קריטית מבחינת מספר הלקוחות שיהיו להם.