האם על הדיוטי פרי להזהיר מהכנסת מוצרים נוזליים לאירופה?

ההגבלות על הכנסת מוצרים נוזליים לאירופה מביאה לעתים להחרמת מוצרים אלה מידי תיירים עם הגיעם ליעד. האם על חנות הדיוטי פרי בישראל מוטלת האחריות להזהיר קונים מהכנסת מוצרים אלו למדינות מסוימות?


00:00 ,02.05.2011 מאת: מערכת פורט2פורט

בשנים האחרונות, תיירים ישראלים וזרים מרחבי העולם נתקלים בהגבלות ההולכות וגוברות על הכנסת מוצרים למדינות בהן הם מטיילים. בין ההגבלות השונות ניתן למנות מספר סוגים מרכזיים, כמו למשל הגבלות על הכנסת אלכוהול וסיגריות, פירות וירקות, מוצרים נוזליים, חפצים הנתפסים חדים וכו'. הגבלות אלה אינן אחידות, ומשתנות ממדינה למדינה, על פי נהליה.

לאור הגבלות אלה, עשויים למצוא עצמם תיירים ישראלים רבים במצב בו הם רוכשים בחנות הדיוטי-פרי, בטרם העלייה למטוס, מוצרים (ולעתים בסכומים לא מבוטלים) אשר הכנסתן למדינה אליה הם טסים היא אסורה. בהגיעם של התיירים לנמל התעופה הזר, עלול להסתבר להם כי הם אינם מורשים להיכנס למדינה עם המוצרים שרכשו בישראל, והמוצרים מוחרמים מידיהם.

נשאלת השאלה- האם מוטלת על חנות הדיוטי פרי בישראל האחריות להבהיר לאדם הרוכש אצלה מוצרים כי לא יוכל להכניס מוצרים אלה בשערי מדינות מסוימות, וכתוצאה מכך המוצרים יוחרמו? בשאלה זו עסק פסק דין שניתן לאחרונה בבית המשפט לתביעות קטנות בירושלים.

עובדות המקרה וטענות הצדדים

תייר ישראלי רכש בחנות הדיוטי פרי מספר מוצרים נוזליים, שכללו בקבוקי ליקר ושפורפרות של קרם גוף, בעלות כוללת של 145 דולר. המוצרים נרכשו על ידו כמתנות למכריו בגרמניה, היא היעד הסופי לטיסתו, ומסלול הטיסה שלו עבר גם דרך הונגריה (בטיסת ביניים). עם הגיעו להונגריה, הוחרמו המוצרים הנוזליים על ידי פקידי המכס המקומיים, וזאת כיוון שעל פי הוראות הביטחון של השוק האירופי חל איסור להכניס לאירופה לצורך טיסת המשך היוצאת מאירופה מוצרים נוזליים שלא נקנו באירופה.

בתביעתו של התייר כנגד חנות הדיוטי פרי בישראל, טען התייר כי על חנות הדיוטי פרי מוטלת החובה להודיע לו באופן אישי, בהגיעו לתשלום בקופה, כי לא יוכל להכניס את המוצרים שירכוש בשערי מדינות אירופה, והוסיף כי חנות הדיוטי פרי במקרה זה לא עשתה כן במתכוון על מנת "למכור בכל מחיר", כלשונו.

מנגד, טענו נציגי חנות הדיוטי פרי כי פרסמו על מסכי פלזמה מעל הקופות, ובשלטים ברורים ברחבי חנות הדיוטי פרי, כי לא ניתן להכניס מוצרים נוזליים למדינות אירופה, וכי בכך מילאו את חובתם כלפי לקוחותיהם מעל ומעבר לנדרש.

פסיקת בית המשפט

בית המשפט פסק לטובת חנות הדיוטי פרי, והחליט כי אכן מולאה חובתה כלפיו לקוחותיה. בית המשפט ציין כי, כללי המכס במדינות העולם לגבי הכנסת מוצרים לשטחם על ידי תיירים הם רבים, מגוונים ובלתי אחידים, ולא יהיה זה הולם לדרוש מהמוכר בחנות הדיוטי פרי להיות בקיא בכל אחד מהכללים האלה.

כמו כן, נפסק שגם מבחינה פרקטית דרישת התייר במקרה זה אינה סבירה, מכיוון שהסבר אישי לכל לקוח לגבי כל אחד מהמוצרים אותם הוא רוכש יגרום לעיכוב רב בתורים לקופות, ואף ייתכן שיגרום לאיחורים לטיסות.

אי לכך, החליט בית המשפט כי חנות הדיוטי פרי אשר פרסמה במסך פלזמה ליד הקופות אזהרה כזו, נקטה באמצעים סבירים ומספקים על מנת להביא לידיעת התייר את תוכן האיסור.

בהערה נוספת דחה בית המשפט את טענת התייר כי חנות הדיוטי פרי רוצה למכור "בכל מחיר", וציין כי חנות הדיוטי פרי דווקא מעונינת שלקוחות ישובו וירכשו אצלו גם בעתיד.

(תק (י-ם) 47999-07-10 יצחק הלוי פלר נ' סוזי טל, בית המשפט לתביעות קטנות בירושלים, השופט אברהם טננבוים, פסק-דין מיום 2.2.11 -הצדדים לא יוצגו על ידי עורכי דין).

לדעתנו, מדובר בפסק-דין אשר חשוב לנוסעים לחו"ל להכירו, ואנו ממליצים לנוסעים לחו"ל המעונינים לרכוש בדיוטי-פרי להצטייד מבעוד מועד במידע הנוגע למדינת היעד שלהם, מבחינת איסורים על הכנסת מוצרים כאלה או אחרים, על מנת למנוע עוגמת נפש בעת ההגעה לחו"ל.

 

במקרה זה, מכיוון שהנוסע לקח טיסת קונקשן מהונגריה לגרמניה, ומאחר וחל איסור על העלאת מוצרים נוזלים לטיסה מאירופה, שלא נרכשו באירופה ולא נארזו באירופה, הוחרמו המוצרים.

האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת משפטית. לקבלת ייעוץ משפטי יש לפנות לעורך דין עם מלוא פרטי המקרה הספציפי. עו"ד גיל נדל הכותב הינו עורך דין העוסק בדיני יבוא וייצוא, מסים עקיפים, דיני סחר חוץ, הובלה ושילוח בינלאומי וקנין רוחני, ומשמש כיועץ המשפטי של לשכת סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים – תל אביב. ניתן להוריד מאמרים נוספים פרי עטו של עו"ד גיל נדל באתר האינטרנט: www.nadel-law.co.il