האם תניית שיפוט בשטר מטען ימי מחייבת את היבואן?

בית המשפט קיבל את טענת חברת הספנות כי שטר המטען הוסב כדין לטובת היבואן על ידי הבנק, ולכן, קבע, יש לראות ביבואן כצד לשטר המטען ולכן תניית השיפוט חלה עליו ומחייבת אותו


00:00 ,26.10.2011 מאת: מערכת פורט2פורט

לאחרונה, החליט בית משפט השלום בירושלים כי תניית שיפוט בשטר מטען ימי מחייבת את היבואן, דחה את טענות היבואן והורה על העברת התביעה לבית המשפט שננקב בשטר המטען.

סיפור המקרה:

חברת אבו-זינה ייבאה מארה"ב לישראל מכולה בהובלה ימית באמצעות חברת ספנות והמטען ניזוק.

החברה הגישה תביעה נגד חברת הספנות לבית משפט השלום בירושלים.

חברת הספנות הגישה בקשה לסילוק התביעה על הסף וטענה כי התביעה התיישנה, ולחילופין ביקשה להעביר את הדיון לבית המשפט בחיפה, בטענה כי כי בשטר המטען הופיעה תניית שיפוט ייחודית לפיה כל המחלוקות צריכות להתברר בבית המשפט בחיפה.

היבואן התגונן בטענה כי הוא אינו צד לשטר המטען ואינו חתום עליו, ולכן טען כי אינו מחוייב לתניית השיפוט. עוד טען, כי לא היה מודע לתניית השיפוט וכי מדובר בתנאי מקפח בחוזה אחיד.

בתגובה לכך טענה חברת הספנות כי הבנק שהיה הנשגר בשטר המטען הסב את שטר המטען ליבואן, וכי היבואן הטביע את החותמת שלו על גבי שטר המטען, וגם סוכן המכס של היבואן חתם על גבי שטר המטען. חברת הספנות טענה כי בהתאם לסעיף 8(א) לפקודת הובלת טובין בים, יש לראות את מי ששטר המטען הוסב אליו, כצד לשטר המטען.

החלטת בית המשפט:

בית המשפט קיבל את טענת חברת הספנות כי שטר המטען הוסב כדין לטובת היבואן על ידי הבנק, ולכן, קבע, יש לראות ביבואן כצד לשטר המטען ולכן תניית השיפוט חלה עליו ומחייבת אותו.

בית המשפט דחה את טענות היבואן כי לא ידע על התנייה וכי מדובר בתנאי מקפח בחוזה אחיד, וקבע כי מלבד להעלות טענות אלה באופן כללי, היבואן לא הוכיח אותן.

לאור כל האמור, קבע בית המשפט כי יש לכבד את תניית השיפוט ויש להעביר את הדיון לבית משפט השלום בחיפה, אך נמנע בשלב זה מלחייב בהוצאות.

בית המשפט לא הכריע בשאלת סילוק התביעה על הסף מחמת התיישנות, וקבע כי על בית המשפט שלו הסמכות המקומית לדון בתביעה- להכריע בטענה זו.

[ת"א (שלום ירושלים) 21096-10-10 , השופטת שירלי רנר, החלטה מיום 2.10.11.


האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת משפטית. לקבלת ייעוץ משפטי יש לפנות לעורך דין עם מלוא פרטי המקרה הספציפי.

עו"ד גיל נדל הכותב הינו עורך דין העוסק בדיני יבוא ויצוא, מסים עקיפים, דיני סחר חוץ, הובלה ושילוח בינלאומי וקנין רוחני, ומשמש כיועץ המשפטי של לשכת סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים – תל אביב. ניתן להוריד מאמרים נוספים פרי עטו של עו"ד גיל נדל באתר האינטרנט: www.nadel-law.co.il