המדינה תשלם הוצאות משפט בעקבות סירוב על הטלת היטל היצף

בית משפט קיבל תלונה שהגיש מפעל נגד המדינה, לאחר ששרי התמ"ת והאוצר סירבו לאשר את הטלת היטלי רצף והם לא נכנסו לתוקף. שרי הכלכלה והאוצר הנוכחים חתמו


00:00 ,30.10.2013 מאת: מערכת פורט2פורט

בית המשפט המחוזי בירושלים הורה למדינה לשלם למפעל מקומי הוצאות משפט בסך 12 אלף שקל בגין עתירה שהוגשה בנושא הטלת היטל היצף.

מדובר בהליך שהחל בחקירה של משרד הכלכלה (התמ"ת דאז), בעקבות תלונה שהגיש המפעל, גמל מפעלים לאופני השחזה שריד, בגין יבוא בהיצף של דיסקיות חיתוך והשחזה מסין.

המפעל, המעסיק עובדים רבים, טען שהוא חשוף לתחרות בלתי-הוגנת מסין, במסגרתה התקיים יבוא בהיצף מסין של דיסקיות חיתוך והשחזה, שגרם לו לנזק ממשי ולהפסדים (מקרה שבו מחיר היצוא לישראל נמוך ממחיר המכירה בשוק המקומי בסין). המוצר שלגביו בוצעה החקירה משמש ככלי עבודה למפעלים שונים.

בעקבות התלונה המליץ הממונה על היטלי הסחר במשרד התמ"ת להטיל היטל של כ-29% למשך שנתיים. הוועדה המייעצת לשר התמ"ת אישרה המלצה זו. המלצה זו קיבלה גם את אישור שר התמ"ת הקודם שלום שמחון.

שר האוצר הקודם ד"ר יובל שטייניץ סירב בסוף שנת 2012 לאשר את ההיטל ובשל כך הוא לא נכנס לתוקפו.

בעקבות הסירוב הגיש המפעל בחודש דצמבר 2012 עתירה לבית המשפט לעניינים מנהליים בירושלים, וטען כי סירוב שר האוצר ניתן תוך חריגה מסמכותו ומשיקולים לא ענייניים.

בחודש אפריל 2013, בעקבות התייעצות שקיימו משרדי התמ"ת והאוצר, החליטה הוועדה המייעצת לשר התמ"ת לתקן את החלטה המקורית ולהטיל היטל של 25% עד לסוף 2013. המלצה מתוקנת זו קיבלה את אישור שר הכלכלה הנכנס נפתלי בנט ואת אישור שר האוצר יאיר לפיד.

ההחלטה קיבלה את אישור ועדת הכספים של הכנסת ונכנסה לתוקף בעת שפורסם הצו ברשומות.

לאור ההתפתחות הנ"ל ושינוי החלטת המשרדים, הוחלט על ידי המפעל למחוק את העתירה. המפעל דרש כי בית המשפט יחייב את המדינה בהוצאות שנגרמו עקב הצורך להגיש את העתירה.

המדינה טענה בתגובה שאין מקום לפסיקת הוצאות אגב מחיקת העתירה, שכן שינוי ההחלטה במשרדי הממשלה התקבל לא עקב העתירה. בכל מקרה, נטען, ההיטל שאושר הינו בשיעור נמוך יותר (25% ולא 29%) ולתקופה קצרה יותר (כשמונה חודשים במקום שנתיים).

השופט יורם נועם דחה את טענות המדינה וקיבל את טענת המפעל, כי לולא העתירה, לא היתה משתנה החלטת המשרדים, וחייב את המדינה בתשלום הוצאות.

יצוין שהמפעל המקומי יוצג בעתירה על ידי משרדם עורכי הדין של כותבי שורות אלה.

 


המדינה תשלם הוצאות משפט בעקבות סירוב על הטלת היטל היצף

* האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת משפטית. לקבלת ייעוץ משפטי יש לפנות לעורך דין עם מלוא פרטי המקרה הספציפי.

* עו"ד גיל נדל מתמחה בדיני יבוא, יצוא, הובלה ושילוח וסחר בינלאומי, והוא עומד בראש תחום יבוא ויצוא וסחר בינלאומי במחלקת המסים במשרד גולפרב זליגמן ושות'. לפרטים ומידע: [email protected]