העתק כביכול של מוצר לא בהכרח גורם לפגיעה במוניטין ומחייב פיצוי

בית המשפט העליון אימץ פסיקה של בית משפט המחוזי ופסק נגד מעצבת, שתבעה בטוענה שבגדיה הועתקו, תוך גרימת הטעיה לצרכנים


00:00 ,03.04.2012 מאת: מערכת פורט2פורט

בית המשפט העליון דחה לאחרונה ערעור של מעצבת אופנה נגד מספר חנויות בגדים, שמכרו, לפי הטענה, העתקים זולים של בגדיה תחת שם מותג אחר.

בית המשפט פסק כי על מנת להעניק פיצוי למעצב שעיצוביו הועתקו, עליו להוכיח שהעיצובים, בנפרד מסימן המסחר שעליהם, רכשו מוניטין, וכי שיווק המוצרים הדומים גרמה להטעיית הצרכנים.

במקרה שלפנינו, אימץ בית המשפט העליון את קביעת המחוזי כי יסודות אלה לא הוכחו.

התובעת היא מעצבת אופנה ובעלים של סימן מסחר רשום בשם "Vision". לטענתה, הועתקו עיצוביה, אך שווקו תחת שם המותג "אודבו", במחירים זולים יותר. היא תבעה חנויות שלדבריה העתיקו את עיצוביה, כביכול, בשתי עילות: גניבת עין ועשיית עושר שלא במשפט. בית המשפט המחוזי דחה את התביעה והמעצבת ערערה על ההחלטה לבית המשפט העליון.

העליון אימץ את פסיקת המחוזי ודחה את טענת המעצבת.

בנושא גניבת עין נטען בספק הדין שנתן העליון עוולה זו מכוונת למקרים בהם מוכר עסק נכס או שירות, הנחזים על ידי הצרכן, בטעות, כמוצר או שירות של עסק אחר. יסודות העוולה אותם צריך להוכיח התובע, נקבע, הם מוניטין למוצריו, חיקוי מוצריו, והטעייה של הצרכנים. לגבי המוניטין, על התובע להוכיח כי הוא מהווה "מותג" בתחומו. במקרה שלפנינו, קבע בית המשפט שהציבור אינו מזהה בהכרח את המוניטין של המעצבת עם עיצוב הבדים, או עם המותג Vision, בין השאר משום שהיא לא הוכיחה אילו פרסומים ביצעה להחדרת המותג.

לגבי יסוד ההטעייה, קבע העליון שהדגמים שלVision ואודבו נמכרו בערבוביה באותה חנות, כשעל כל אחד מהם הופיעה תווית עם שם מותג אחר, דבר המפחית את סיכויי ההטעיה.

בנושא עשיית עושר ולא במשפט פסק העליון שהתובעת לא הצליחה להוכיח את גובה הסכום בו הנתבעים, לטענתה, התעשרו על חשבונה, ולכן לא ניתן לפסוק לה פיצוי מכוחו של חוק עשיית עושר ולא במשפט.

לכן, בסופו של דבר, הערעור נדחה והמעצבת חויבה בתשלום הוצאות משפט בסך 15 אלף שקל.

 

_________________________

 

העתק כביכול של מוצר לא בהכרח גורם לפגיעה במוניטין ומחייב פיצוי

* האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת משפטית. לקבלת ייעוץ משפטי יש לפנות לעורך דין עם מלוא פרטי המקרה הספציפי.

 

* עו"ד גיל נדל הכותב הינו עורך דין העוסק בדיני יבוא ויצוא, מסים עקיפים, דיני סחר חוץ, הובלה ושילוח בינלאומי וקנין רוחני, ומשמש כיועץ המשפטי של לשכת סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים – תל אביב. ניתן להוריד מאמרים נוספים פרי עטו של עו"ד גיל נדל באתר האינטרנט:www.nadel-law.co.il