מובילים על קרח דק

בית המשפט המחוזי בירושלים קבע בערעור כי משקל דגים מיובאים יחושב, לצורך חישובי המכס, בנוסף לשכבת הקרח העוטפת אותם. בכך לא קיבל בית המשפט את עמדת היבואנים ופסק לטובת עמדת המכס


00:00 ,15.03.2012 מאת: מערכת פורט2פורט

בית המשפט המחוזי בירושלים הכריע ששכבת הקרח העוטפת דגים מיובאים נחשבת כחלק מהדגים לצורך חישוב המכס. מכיוון שהמכס מוטל על דגים לפי משקל, נדרש בית המשפט להכריע אם המשקל לצורך המכס הוא משקל הדג נטו, או משקל הדג כולל שכבת הקרח העוטפת אותו. בית המשפט קבע שלא ניתן להפריד בין שכבת הקרח לדג עצמו ועל שניהם יש להטיל את המכס.

מדובר בפרשה בה הגישו מספר חברות המייבאות דגים קפואים (בעיקר אמנונים מסין), תביעה נגד רשות המכס, הנוגעת לאופן חישוב המכס הקצוב המוטל על דגים מיובאים.

על דגים מיובאים מוטל מכס קצוב לפי משקלם. החברות טענו שכאשר מדובר בדגים קפואים עטופים בשכבת קרח המיועדת לשמירה על טריות, מדובר במשקל נטו ולא במשקל כולל שכבת הקרח.

מנגד טענה רשות המכס שאי אפשר להפריד בין השניים וכי יש להטיל את המכס על המשקל של שניהם. החברות טענו כי שכבת הקרח מהווה בין 10 ל-20% ממשקל הדג הכולל ואין הצדקה להטיל מכס על הקרח, אלא רק על הדג.

רשות המכס טענה, למשל, שכשמדובר בזיתים או שימורים אחרים, המכס מוטל על משקל השימורים כולל גם משקל המים שבתוך הקופסה, ואין הבדל בין זה לבין שכבת הקרח העוטפת את הדג.

החברות התובעות טענו שהקרח מיועד להגנה על הדג, והוא ממלא תפקיד של אריזה (בדומה לשקיות ניילון או אריזת קרטון). כמו שהמכס לא מוטל על האריזה, טענו, כך צריך להיות לגבי הקרח.

בית משפט השלום בירושלים קיבל את עמדת המכס, בפסק דין שנתן בחודש דצמבר 2010. החברות לא השלימו עם רוע הגזרה וערערו למחוזי.

בפסק הדין בערעור קיבל בית המשפט המחוזי את עמדת המומחים מטעם המכס, וקבע כי בשונה מאריזת קרטון או משקיות ניילון, שכבת קרח מתמזגת בדג הקפוא ומשנה את הרכבו. לכן, הקרח הוא חלק אינטגראלי ובלתי נפרד מהדג, בשונה מאריזה שאינה מתמזגת במוצר, אלא ניתנת להפרדה.

בית המשפט ייחס חשיבות גם לכך שניתן לבשל את הדג יחד עם שכבת הקרח (על מחבת), בשונה מאריזות קרטון או ניילון. בין השאר, קבע בית המשפט כי מאפיינים רבים של אריזות טיפוסיות אינם מתקיימים בקרח; הקרח לא מכיל את הדג, הקרח לא מגן על הדג מפני פגיעות פיזיות, הקרח לא מהווה פלטפורמה לפרסום נתונים אודות הדג, ולכן, גם בלשון בני אדם, אין לראות בקרח כאריזה.

 

 

_________________________

 

מובילים על קרח דק

* האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת משפטית. לקבלת ייעוץ משפטי יש לפנות לעורך דין עם מלוא פרטי המקרה הספציפי.

 

* עו"ד גיל נדל הכותב הינו עורך דין העוסק בדיני יבוא ויצוא, מסים עקיפים, דיני סחר חוץ, הובלה ושילוח בינלאומי וקנין רוחני, ומשמש כיועץ המשפטי של לשכת סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים – תל אביב. ניתן להוריד מאמרים נוספים פרי עטו של עו"ד גיל נדל באתר האינטרנט:www.nadel-law.co.il