מתי יש להגדיר חומר כמסוכן

נדחתה תביעה שהגיש יצואן נגד סוכן אונייה, שסירב להוביל חומר מסוכן בטענה כי ההתראה על כך ניתנה באיחור


11:35 ,08.03.2015 מאת: מערכת פורט2פורט

בית משפט השלום בתל אביב דחה תביעה של יצואן נגד סוכן אונייה, שהוגשה בטענה לנזקים בגין משלוח ימי שלא יצא לפועל.

 

היצואן ביקש לייצא פסולת של חומרים שונים המכילים בתוכם מתכות. לצורך יצוא המשלוח ללקוח שלו באנגליה, הוא והתקשר עם חברת ספנות בישראל, שהינה סוכנת אונייה של חברה בינלאומית.

 

בנובמבר 2010 ביצע סוכן המכס "בוקינג" בשם היצואן מול סוכן האונייה, וקיבל בתמורה אישור ומספר הזמנה. לאחר מכן, משך היצואן ארבע מכולות ריקות, המכיל בהן את המטען והוביל אותו לאשדוד לצורך יצוא. בדצמבר 2010 סירב סוכן האונייה לייצא את המטען.

 

היצואן טען כי סירוב סוכן האונייה לייצא את המטען ניתן באיחור, וזאת לאחר שכבר בוצעו פעולות הכנה רבות והדבר גורם לו לנזק. מנגד העלה סוכן האונייה טענה מקדמית, לפיה התביעה היתה צריכה להיות מוגשת נגד המוביל הימי ולא נגדו.

 

לגופו של עניין, טען סוכן האונייה כי היה על היצואן ליידע אותו מראש כי מדובר בחומר מסוכן, ובמצב כזה הוא היה נערך באופן אחר לביצוע היצוא. סוכן האונייה טען כי סוכן המכס הוא גורם מנוסה שהיה חייב לדעת זאת.

 

השופטת נועה גרוסמן קבעה באשר לטענה המקדמית של סוכן האונייה, כי המשא ומתן התנהל בין היצואן לסוכן האונייה באופן ישיר, ולכן דחתה את הטענה כי התביעה הייתה צריכה להיות מוגשת נגד המוביל.

 

לגופה של התביעה, נקבע כי הוכח שקיים נוהג לפיו סוכן המכס מגיש הצהרת חומרים מסוכנים וכי במקרה זה הצהרה כזו לא הוגשה, ולכן מדובר במחדל שאותו יש לזקוף גם לחובת היצואן.

 

בית המשפט קבע כי העיכוב בהגשת הצהרת חומרים מסוכנים הוא שהביא לאי-שליחת המטען ולכן מדובר באחריות היצואן ולא באחריות סוכן האונייה. השופטת גרוסמן הצרה על כך שסוכן המכס שהיה מעורב בתהליך לא הובא לעדות.

 

לאור כל זאת, נדחתה תביעת היצואן והוא חויב בהוצאות משפט בתוספת שכר טרחת עו"ד בסך של 8,000 שקל.

 

 

 

מתי יש להגדיר חומר כמסוכן* האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת משפטית. לקבלת ייעוץ משפטי יש לפנות לעורך דין עם מלוא פרטי המקרה הספציפי.

* עו"ד גיל נדל מתמחה בדיני יבוא, יצוא, הובלה ושילוח וסחר בינלאומי, והוא עומד בראש תחום יבוא ויצוא וסחר בינלאומי במחלקת המסים במשרד גולפרב זליגמן ושות'. לפרטים ומידע: [email protected]