סקירה משפטית: חברת ג'קי ליין זכתה בכ-295 אלף שקלים בגין חוב עמילות מכס

ג'קי ליין הגישה תביעה על סך כ-295 אלף שקלים נגד חברת ליין שקים ועובדיה הבכירים בטענה כי החברה לא פרעה את החוב וכי עובדיה הבכירים חתמו על כתב ערבות בו התחייבו לערוב לחובות החברה כלפי ג'קי ליין


00:00 ,15.05.2011 מאת: מערכת פורט2פורט

לאחרונה, קיבל בית משפט השלום בתל-אביב תביעה כספית של ג'קי ליין, חברה לשילוח ועמילות מכס, נגד לקוח שלה, בסך של כ-295 אלף שקלים.

עובדות המקרה וטענות הצדדים

בין השנים 2006-2009 סיפקה חברת ג'קי ליין שירותי עמילות מכס, שילוח ולוגיסטיקה לחברת ליין שקים, העוסקת בייבוא חומרי גלם, ותמורת זאת שולמה לג'קי ליין עמלה שסוכמה מראש. אברהם ואליהו זבארו הם מנהלים/עובדים בכירים בחברת ליין שקים.

ג'קי ליין הגישה תביעה כספית על סך כ-295 אלף שקלים נגד חברת ליין שקים ועובדיה הבכירים, וטענה כי החברה לא פרעה את החוב וכי עובדיה הבכירים חתמו על כתב ערבות בו התחייבו לערוב לחובות החברה כלפי ג'קי ליין.

לאחר קיום דיון, ניתן פסק-דין בהסכמה נגד חברת ליין שקים, והמחלוקת שנותרה היתה אחריות עובדיה הבכירים לחוב לחברת ג'קי ליין.

בעניין גובה החוב, טענו ליין שקים ועובדיה כי החוב עומד על כ-160 אלף שקלים בלבד, וצירפו ראיות לכך. ג'קי ליין טענה בתגובה כי חוב זה הוא חוב קודם, ואילו יתרת החוב היא בגין דמי אחסנה והובלה של שתי מכולות, וצירפה כרטסת הנהלת חשבונות.

בעניין ערבות עובדי ליין שקים לחוב החברה לג'קי ליין, טענו הם כי עלה בידם לאתר קונה לחלק מן הסחורה לגביה נתבע החוב, אך ג'קי ליין התנתה את מכירת הסחורה לקונה בחתימה על ערבות נוספת של עובדי ליין שקים, וזו הייתה דרישה בלתי סבירה. עוד טענו, כי יש לקזז מחובם את שווי חלק מהסחורה שיובאה.

פסק-הדין

בעניין גובה החוב, הכריע בית המשפט כי כל הראיות תומכות בטענת ג'קי ליין, שכן חברת ליין שקים הסכימה שיינתן נגד החברה פסק-דין על הסכום המלא, וכן לא הציגה ראיות סותרות מספקות בעניין גובה החוב.

בעניין הערבות, קבע בית המשפט כי מאחר והסחורה הייתה צריכה להימסר לקונה פוטנציאלי לפני קבלת התמורה, דרישת ג'קי ליין לקבל ערבות מעובדי ליין שקים לביצוע התשלום על ידי הקונה, היתה סבירה בנסיבות העניין, שכן לולא ערבות זו הייתה יכולה ג'קי ליין להיגרר להליך משפטי נוסף, נגד הקונה, ככל שהתשלום לא היה מועבר לה.

בעניין הקיזוז, קבע בית המשפט כי אין לקזז מן החוב לג'קי ליין את ערכה של הסחורה שיובאה, שכן סחורה זו טרם נמכרה לקונה ולכן ג'קי ליין לא זכתה לכל תמורה. בית המשפט ציין כי, אם סחורה זו תימכר בעתיד, והתמורה תועבר לג'קי ליין, יהיה ניתן לקזז את תמורתה מן החוב. בעניין הערבות, קבע בית המשפט כי מר אברהם זבארו חתם במודע על ערבות לחובות חברת ליין שקים, ומשזו לא פרעה את חובותיה, יש לחייב אותו לפרוע את החוב.

בסופו של דבר, קיבל בית המשפט את התביעה נגד אברהם זבארו וחייב אותו בחובה של החברה (כ-295 אלף שקלים) כלפי ג'קי ליין, בתוספת הוצאות ושכר טרחת עו"ד בסך של 20 אלף שקלים. התביעה נגד אליהו זבארו נדחתה היות ולא הוכח כי הוא חתם על ערבות דומה.

תא"ק (שלום ת"א) 174218-09 ג'קי ליין לוגיסטיקה בע"מ נ' ליין שקים בעמ ואח', פסק-דין מיום 27.4.11. השופט אטדגי. ב"כ הצדדים: לג'קי ליין- עו"ד רוטברד. לליין שקים- עו"ד חברון.

האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת משפטית. לקבלת ייעוץ משפטי יש לפנות לעורך דין עם מלוא פרטי המקרה הספציפי. עו"ד גיל נדל הכותב הינו עורך דין העוסק בדיני יבוא וייצוא, מסים עקיפים, דיני סחר חוץ, הובלה ושילוח בינלאומי וקנין רוחני, ומשמש כיועץ המשפטי של לשכת סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים – תל אביב. ניתן להוריד מאמרים נוספים פרי עטו של עו"ד גיל נדל באתר האינטרנט: www.nadel-law.co.il