סקר: 61% ממנהלי הרכש בישראל צופים ירידה בפעילות העסקית

עוד עולה מהסקר שערכה פרוגרמה כי כמחצית מהמשיבים מתוך ענף ההייטק צופים שלא תהיה ירידה בהיקף הפעילות בשנה הנוכחית ביחס לצפוי, לעומת ענף הפארמה בו רק שליש ממנהלי הרכש צופים ירידה בהיקפי הפעילות. הסקר נערך ביוני האחרון בקרב 96 מנהלי רכש


12:14 ,15.10.2020 מאת: מערכת פורט2פורט

מרבית מנהלי הרכש בישראל (61%) צופים ירידה בהיקף הפעילות העסקית בשנת 2020 ופועלים לבחון חלופות ולבנות תכניות פעולה ליישום כדי להתמודד עם המשבר ולחזק את העמידות העסקית (Business resilience). רבע מהמנהלים (25%) טוענים כי קיים קושי מהותי בניהול כמויות המלאי ומתן מענה לדרישות ולצרכים החדשים. כך עולה מסקר מנהלי רכש בישראל לשנת 2020 שביצעה חברת הייעוץ פרוגרמה מבית מטריקס, לקראת מפגש פורום מנהלי הרכש של החברה. עוד עולה מן הסקר, כי כמחצית מהמשיבים מתוך ענף ההייטק צופים שלא תהיה ירידה בהיקף הפעילות בשנה הנוכחית ביחס לצפוי, לעומת ענף הפארמה בו רק שליש ממנהלי הרכש צופים ירידה בהיקפי הפעילות.

 

הסקר נערך בחודש יוני האחרון בקרב 96 מנהלי רכש מחברות בגדלים שונים ומגוון תחומי פעילות, כמו נותני שירותים, תעשייה ובניה, הייטק, מזון, פארמה ולוגיסטיקה. בבחינת הפעולות שנקטו החברות כדי להתמודד עם המשבר הנוכחי, עולה כי כל חברה מעדיפה לעשות לביתה כאשר רוב מוחלט של 94% מהמשיבים טענו שאין בכוונתם לבצע שיתוף משאבים או איחוד כוחות עם חברות אחרות. מעל למחצית (55%) אמרו שלא ביצעו או תכננו לבצע דחיה של עיתוי ביצוע ההשקעות בחברה, אל מול 34% שבחרו כן לערוך ולבצע חשיבה מחודשת כזו.

 

כאשר נשאלו המשיבים על האתגרים הגדולים ביותר שהביא עמו נגיף הקורונה מעל למחצית (56%) ציינו כי הקושי הגדול ביותר הוא לחזות את היקף השפעותיו של המשבר על הפעילות של החברה. כרבע מהם (26%) אמרו שאחד הקשיים המרכזיים של מנהלי הרכש בתקופה זו הוא קושי שנובע מאיסור טיסות ו-28% ציינו שהאתגר טמון בניהול ספקים וביצוע בקרת איכות באופן יעיל ומדויק בתקופה הזו. 22% טענו שקיים אתגר בצורך לבצע התאמות בשרשרת האספקה ולאתר ספקים חדשים ממדינות אחרות. רק 4% ממנהלי הרכש אמרו שהמעבר לעבודה בקפסולות או משמרות יצר קושי בניהול ותקשורת, נתון מעודד שמראה שהפעילות בפורמט הזה אינה בהכרח מעיבה על היכולות התפעוליות של הארגון.

 

באשר לסוגיית העובדים בתקופה הזאת, עולה מן הסקר כי יותר ממחצית מהארגונים (52%) לא הוציאו כלל עובדים לחל״ת. כשבוחנים את הנתונים הללו באופן פרטני בתעשיות השונות, נראה כי ענף המזון הוא היחידי שדיווח כי לא הוציא עובדים לחל״ת כלל בתקופה האחרונה. לעומת זאת, כשליש מענף השירותים דיווח שהיה צריך להוציא מעל ל-20% מהעובדים לחל״ת. קרוב לעשירית (13%) ממנהלי הרכש הסבירו כי חוו קושי תפעולי בשל הוצאת העובדים לחל״ת.
 

מנהלי הרכש נשאלו גם האם העבודה מרחוק אפקטיבית ורובם (57%) דיווחו שהעבודה מרחוק אכן אפקטיבית בדומה לעבודה במשרד ואפילו יותר מכך, נתון שאולי מסמן את הדרך לשינוי מודל העבודה העתידי, גם כאשר הקורונה כבר לא תלווה אותנו. עם זאת, ישנם ענפים מסוימים שהתמונה אצלם קצת שונה – בענפי נותני השירותים, הבנייה והתעשייה דיווחו מעל למחצית מהמשיבים כי העבודה מרחוק פחות אפקטיבית מהרגיל. בהייטק הדעות חלוקות די באופן שווה בין פחות אפקטיבית לאותה מידה של אפקטיביות כמו עבודה מהמשרד, לבין אפקטיביות רבה יותר מרחוק. באופן מפתיע אחוז המשיבים בענף המזון שדיווח שהעבודה יותר אפקטיבית מהבית דומה לאחוז המדווחים כי העבודה מהבית פחות אפקטיבית. לצד כל אלו, חמישית (20%) מנהלי הרכש מכל התעשיות טענו שהמעבר לעבודה מהבית והצורך להתאים את תהליכי העבודה לכך הקשו במידה מסוימת על פעילות הארגון.

 

לאורך החודשים האחרונים עלו טיעונים רבים במסגרת שיחות חולין ולעיתים גם בתקשורת, כי הקורונה יצרה דווקא עומס פעילות עסקית גדול יותר. הסקר בחן האם התחושה דומה גם בקרב מחלקות הרכש ומצא, כי 73% מהמשיבים דיווחו על עליה משמעותית בעומס הפעילות. מתוכם – 25% הסבירו כי העומס עלה מכיוון שנאלצו לפתוח חוזים קיימים מול ספקים על מנת להשיג שיפור תנאים לטווח קצר או ארוך. 14% מהחברות אמרו שהעומס ירד כי הוצאות רבות נדחו. 25% דיווחו כי לא חל שינוי בעומס העבודה ואילו 48% אמרו שהעומס עלה כי היקף ההצטיידות עלה.

 

מנהלי הרכש נשאלו גם על מעורבותם ואחריותם בנוגע לניהול תקין של נזילות הארגון, ומה האמצעים שנקטו על מנת לשמור על הרציפות התקינה שלה. 72% מהם אמרו שביצעו או מתכננים לבצע הפחתה של כל ההוצאות שאינן נדרשות באופן מידי. 41% אמרו שלא בוצעו שינויים בתקציב ההוצאות המתוכנן, לעומת 44% שאמרו שאכן ביצעו שינויים בתקציב. כמו כן, 65% לא ביצעו שינויים בתנאי התשלום מול ספקים עיקריים, אל מול 28% שנאלצו לבצע את השינויים הללו או שיפרו נזילות על ידי כך. רוב מוחלט של 83% דיווחו שהם לא ביצעו וגם לא מתכננים לבצע שינוי במלאי כדי להבטיח אספקות נדרשות או הפחתת מלאים לאור התקופה הנוכחית.

 

עידית פלוך, יועצת בכירה בפרוגרמה, התייחסה לנתונים ואמרה: ״עידן הקורונה משפיע רבות על הפעילות העסקית ומעמיד אתגרים רבים בפני מחלקות הרכש. על מנת לסייע לארגון לשרוד ולהתמודד נכון עם התקופה הנוכחית מנהלי הרכש צריכים להתאים את התפעול של הארגון למציאות החדשה ולהיקף הפעילות בשגרת הקורונה העתידית. יש להיערך לשינוי מבחינת תשתיות החברה למשל במרלו״גים, במערך ההפצה, במערך התובלה וכיוצא בזה, ולבדוק כיצד מייעלים את תהליכי העבודה החדשים שהארגון מסגל לעצמו. כל ארגון חייב לבחון את עצמו באמצעות סימולציות, לבצע ניתוחים ולהטמיע בהתאם כלים מתאימים לשיפור הפעילות הארגונית״.

 

הסקר נערך בחודש יוני האחרון בקרב 96 מנהלי רכש מחברות בגדלים שונים ומגוון תחומי פעילות, כמו נותני שירותים (25), תעשייה ובנייה (22), הייטק (20), מזון (14), פארמה (10) ולוגיסטיקה (5). בחלק מהשאלות ניתנה אופציה לבחור יותר מתשובה אחת.

 

פרוגרמה הינה חברה בינלאומית המתמחה בייעוץ ניהולי ואסטרטגי ובתכנון הנדסי. החברה מתמחה בתחומי שרשרת האספקה, תפעול, לוגיסטיקה, אוטומציה, מודלים ואנליטיקה. כשותפה לשיפור התפעול בארגונים, פרוגרמה מוסיפה ערך לעסקי לקוחותיה ע״י פיתוח ויישום פתרונות משמעותיים ומוחשיים המביאים ליצירת יתרון תחרותי בשוק הרלוונטי. הצעת הערך הייחודית משלבת גישה עסקית הוליסטית עם מומחיות ויצירתיות מעשית. היכולת המוכחת של פרוגרמה להוביל את התעשייה במציאת ויישום פתרונות חדשניים, מאפשרת ללקוחותיה ליצור יתרון תחרותי בר קיימא בשוק בו הם פועלים.