שחרור מטען: האם כתב ויתור פוטר מאחריות?

בני זוג שביקשו להעביר תכולת ביתם לישראל תבעו אדם שהתחייב לשחרר המטען ולפעול מול סוכן המכס. המשלוח התעכב ונגרם לו נזק. הנתבע טען כי, חתמו על כתב ויתור הפוטר אותו מאחריות לעיכוב או שחרור המטען


00:00 ,01.03.2011 מאת: מערכת פורט2פורט

לאחרונה, ניתנה החלטה על ידי בית משפט השלום בתל-אביב, במקרה בו בני זוג העבירו את תכולת דירתם מחו"ל לישראל, אך שחרור המשלוח התעכב, ובני הזוג הגישו תביעה נגד אדם שהתחייב לשחרר עבורם את המשלוח ולפעול מול סוכן המכס. אותו אדם ביקש לדחות את התביעה נגדו על הסף וטען שנחתם כתב ויתור הפוטר אותו מאחריות.

עובדות המקרה וטענות הצדדים

יצחק וסרינה מרסל ביקשו להעביר את תכולת דירתם מחו"ל לישראל. לטענתם, אדם בשם יוסף דובר התרשל בכך שלא פעל מול סוכן המכס לשחרר את מטענם בזמן ועקב כך נגרם להם נזק. דובר טען בבית המשפט כי הזוג מרסל מנוע מלתבוע אותו משום שחתם בנוכחות עו"ד על כתב ויתור הפוטר אותו או את החברה שלו מכל אחריות לעיכוב בשחרור המטען.

בני הזוג מרסל טענו כי מר דובר ניצל את תמימותם ואת המצב בו היו שרויים והחתים אותם בחוסר תום לב על כתב הוויתור, ולכן טענו כי אין לו תוקף.

החלטת בית המשפט

בית המשפט קבע כי שירותיו של דובר ניתנו לבני הזוג בתשלום, שכן הוכח שדובר מסר לבני הזוג שאם לא ישלמו לו, הוא ישיב את מטענם לחו"ל, ובכך הפעיל עליהם לחץ לחתום.

יחד עם זאת, קבע בית המשפט כי אם כתב הוויתור נחתם בנוכחות עורך דין, האדם שחתם עליו לא יכול לטעון לכפייה או עושק שכן הייתה פתוחה בפניו הדרך להתייעץ עם עורך דינו בטרם החתימה, ובכל מקרה- גם טענת עושק לא מביאה אוטומטית לבטלות החוזה (אלא יש להודיע בכתב על ביטולו).

בסופו של דבר, קיבל בית המשפט את בקשת דובר לדחות נגדו את התביעה על הסף בשל כתב הוויתור, וחייב את בני הזוג בתשלום הוצאות של 500 שקלים.

(ת.א. (שלום ת"א) 153297-09 יצחק ואח' נ' GLOBAL ואח', בקשה מס' 14, החלטה מיום 13.1.11, השופט מ. בן-חיים. שמות ב"כ הצדדים לא צוינו בהחלטה).

האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת משפטית. לקבלת ייעוץ משפטי יש לפנות לעורך דין עם מלוא פרטי המקרה הספציפי. עו"ד גיל נדל הכותב הינו עורך דין העוסק בדיני יבוא וייצוא, מסים עקיפים, דיני סחר חוץ, הובלה ושילוח בינלאומי וקנין רוחני, ומשמש כיועץ המשפטי של לשכת סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים – תל אביב. ניתן להוריד מאמרים נוספים פרי עטו של עו"ד גיל נדל באתר האינטרנט: www.nadel-law.co.il