אזהרה ליצואנים: עלתה רמת הסיכון ליפן

חברת הביטוח coface מזהירה שהמצב הכלכלי ביפן ממשיך להחמיר, עם ירידה של 5% ביצוא הישראלי בחודשים ינואר-אוגוסט


11:49 ,19.10.2015 מאת: מערכת פורט2פורט

ענקית ביטוח האשראי הבינלאומית coface שהחלה לפעול לאחרונה ישירות בישראל, מתריעה מפני המצב הכלכלי ביפן, הנחשבת לכלכלה השלישית בגודלה בעולם.

 

בחברה אומרים כי המצב הכלכלי ביפן ממשיך להחמיר והסיכון ליצואנים הישראלים למדינה גדל. בקופאס  אומרים שההתאוששות במצב הכלכלי ביפן צפויה להיות איטית ועל היצואנים הישראלים, המחפשים שווקים חדשים ולהרחיב את הפעילות בשווקים קיימים, לקחת זאת בחשבון.

 

על פי נתוני הלמ"ס, היקף היצוא הישראלי ליפן עמד בשנת 2014 על למעלה מ-740  מיליון דולר. עיקר היצוא הינו בתחום התעשיות הכימיות (כ-140 מיליון דולר) ותחום המיכשור האופטי והרפואי (כ-225 מיליון דולר).  מהנתונים עולה כי בחודשים ינואר-אוגוסט נרשמה ירידה של למעלה מ-5% ביצוא הישראלי ליפן, והוא הסתכם בכ-460 מיליון דולר, לעומת כ-486 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד.

 

על פי קופאס, ההידרדרות במצב הכלכלי היפני ממשיכה. מכירות הקמעונאיות עדיין תנודתיות וחלשות, כשהמכירות באוגוסט גדלו ב-0.8% בהשוואה לאוגוסט 2014, לאחר עלייה של 1.8% ביולי. הייצור התעשייתי במשק היפני נותר ללא שינוי גם באוגוסט (0.2% + לאחר 0,0% ביולי), ומשתפר בקצב איטי למדי. תוצאות אלו של המשק עולות בקנה אחד עם התוצאות הכלכליות הירודות האחרונות וירידה של התמ"ג ב-0.3% ברבעון השני.

 

על רקע מצב כלכלי קשה זה וההידרדרות באיכות האשראי, חברת S & P הבינלאומית אף הורידה לאחרונה את הדירוג לחוב היפני מ- (-AA) ל- (+ A ).

 

הסיבה העיקרית לכך שפעילות המשק היפני עדיין מתונה נעוצה בצריכה הביתית החלשה והפגיעה בכוח הקניה של הצרכנים. פגיעה הנעוצה במטבע החלש, העלאה של המע"מ בחודש אפריל 2014 וגידול זוחל בשכר. בנוסף, גם להאטה בסין יש השפעה שלילית על עסקים יפניים, במיוחד ביצוא.

 

לאור כל זאת, הסיכונים שקופאס רואה הינם המשך שקיעת המשק היפני בדפלציה. בעיה מתמשכת למדינה כבר כשני עשורים. יעד האינפלציה של הבנק המרכזי היה 2%, אולם הוא לא הושג בשל הוצאות חלשות וירידה במחירי הנפט.

 

בקופאס מעריכים כי ההאטה הכלכלית בסין עלולה להשפיע לרעה על הכלכלה של יפן. סין היא שותפת הסחר השנייה בגודלה של יפן אחרי ארצות הברית. היצוא של יפן לסין היווה 18.3% מכלל היצוא שלה בשנת 2014. חלק מהתפוקה התעשייתית היפנית האיטית מיוחס לירידה בייצור של מוצרי אלקטרוניקה ורכיבים אוטומטי, בתגובה לירידה בביקוש למוצרים כאלה בסין. לפי OECD1, ירידה של 2% בצמיחת ביקושים מקומיים סיניים במשך שנתיים, יפחית את התמ"ג היפני ב -%0.6 לשנה בשנת 2015 ו%0.65 בשנת 2016.

 

לפי קופאס התאוששות חזקה נראית קשה להשגה. ראש הממשלה והקבינט שלו הבטיחו לשקול חבילת תמריצים פיסקלית כדי לשפר את הצמיחה השבירה ברבעון האחרון של השנה. ראש ממשלת יפן הצהיר כי הוא יעבור לטפל בבעיות הכלכליות על ידי שיפור שירותי החינוך, עידוד שיעור הילודה, תיקון מערכת הביטחון הסוציאלית, מתוך מטרה להתאימו לאוכלוסייה מזדקנת ולהגדיל את התוצר בכמעט 20% ל-600,000 מיליארד יין. עם זאת, ראש הממשלה לא נתן שום לוח זמנים ברור להשגת מטרותיו דבר שמעורר קצת ספקנות לגבי ההצלחה של הפרויקט.

 

מנכ"ל קופאס ישראל כרמינה מנדולה אמר שהכלכלה היפנית צפויה להתאושש באיטיות, תוך שהיא מסתייעת בפיחות של היין, שאמור לעזור ליצוא ומעט התאוששות של הביקושים המקומיים.