איסור על יבוא זיקוקי דינור שנורים לעבר כוחות הביטחון בהפגנות

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה את האיסור, תוך דרישה למצוא מנגנון פיצוי ליבואנים שפעלו כחוק ונפגעו


12:40 ,03.11.2015 מאת: מערכת פורט2פורט

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום (ג') את בקשת משרד הכלכלה לאסור לצמיתות בצו יבוא זיקוקי דינור מועפים, שנורים לעבר כוחות הביטחון בהפגנות, לנוכח הסיכון לכוחות הביטחון ולאזרחים כתוצאה.

 

ח"כ יעקב פרי דרש ממשרד הכלכלה למצוא מנגנון לפיצוי היבואנים שפעלו כחוק ונפגעו כתוצאה מאישור הצו.

 

פרי הזכיר את ההיסטוריה ואמר כי לנוכח השימוש בכוורות זיקוקים ובזיקוקים מועפים בהפגנות נגד אזרחים וכוחות הביטחון, אישרה הוועדה בעבר את בקשת משרד הכלכלה לאיסור יבוא זמני, עד סוף לאמצע חודש נובמבר.

 

ראש אגף מבצעים של המשטרה ניצב אהרון אקסול הוסיף כי בדיון הקודם המליצה גם הוועדה על איסור קבוע. לדבריו, הזיקוקים מסכנים את כוחות הביטחון והאזרחים ולכן מתבקש אישור ממוקד לזיקוקים מסוימים.

 

סגנו של אקסל, תת ניצב שוקי זיסו, ציין כי האיסור לא יסכן חגיגות ימי הולדת, או את חגיגות יום העצמאות: "אנחנו יודעים שהזיקוקים האלה זולגים לגורמי פח"ע ומשמשים נגד כוחות הביטחון גם להכנת מטענים וגם לירי".

 

יו"ר פורום יבואני הזיקוקים באיגוד לשכות המסחר ירון מור אמר כי היבואנים מסכימים שצריך לעשות סדר, אבל כנגד מפרי החוק ולא כנגד היבואנים החוקיים שנפגעים. הוא אף ביקש להימנע מאיסור לצמיתות ולהסתפק באיסור לתקופה ארוכה.

 

מנהל תחום בטיחות הציבור במשרד הכלכלה זאב דיבסק אמר כי המשרד יצטרך למצוא מנגנון לפיצוי, שבמסגרתו המשרד לביטחון הפנים יצטרך לשאת בעלות יחד עם משרד הכלכלה, ובלבד שהיבואנים יוכיחו שנגרמו להם נזקים.

 

האחראי על יבוא הזיקוקים במשרד הכלכלה מרק פורזיקי הוסיף כי כל הזמן היו הברחות מסין וכי כל הזיקוקים מקטגוריה 2, שנורים על כוחות הביטחון כיום, הוברחו לארץ ולא הגיעו ביבוא חוקי. הוא הזהיר ממעבר לשימוש בזיקוקים מקטגוריה 3, המסוכנים יותר.

 

ח"כ נורית קורן אמרה כי לא פעם ולא פעמיים ראתה משאיות שלמות שהוחרמו וזיקוקים שהושמדו. "אם משתמשים בזה נגד כוחות הביטחון, זה לא צריך להיות פה וצריך לאשר את איסור היבוא לצמיתות", אמרה.