בדיקת Coface: תנאי התשלום ליצואנים הישראלים ליפן הם הארוכים ביותר

ב-27% מהמקרים עיכובי התשלום ליצואנים לסין יעמדו על למעלה מ-120 יום וב-25% נוספים הם יהיו בין 60-120 יום. תנאי התשלום הממוצעים ליצואנים ליפן ארוכים יחסית ועומדים על שוטף פלוס 98 ימים


11:47 ,29.07.2018 מאת: מערכת פורט2פורט

תנאי התשלום ליצואנים הישראלים ליפן הם הארוכים ביותר מבין כלל מדינות היעד של היצואנים הישראלים לאסיה. כך עולה מבדיקה שנערכה על ידי חברת ביטוח האשראי הבינלאומית Coface. זאת על רקע הזינוק החד בייצוא הישראלי למדינות אסיה במחצית הראשונה של 2018.

 

על פי נתוני הלמ״ס, היקף הייצוא הישראלי למדינות היעד המרכזיות באסיה ובכלל זה סין, הודו, יפן, הונג קונג, תאילנד וסינגפור  זינק במחצית הראשונה של השנה בלמעלה מ-43% לעומת התקופה המקבילה אשתקד והסתכם בכ-4.4 מיליארד דולר. לדברי כרמינה מנדולה, מנכ״ל Coface ישראל, עם הזינוק בהיקפים, גדל גם היקף הסיכון של היצואנים הישראלים. סיכונים אלה מבוססים, בין השאר, על שני מרכיבים: תנאי התשלום הנהוגים בכל מדינה, ולעיתים בכל ענף, ומוסר התשלומים בכל מדינה. ככלל, ככל שתנאי התשלום ארוכים יותר, היצואן הישראלי חשוף יותר למקרים של אי קבלת התשלום. מבחינת הסיבות העיקריות לעיכובי התשלום, בכ-45% מהמקרים הדבר נובע מקשיים כלכליים של הלקוח, בכ-20% מהמקרים מדובר בבעיות ניהול של הלקוח, בלמעלה מ-7% מהמקרים מדובר פשוט בהונאות ובכ-6% מהמקרים מדובר במחלוקת עסקית בין היצואן והלקוח. 

 

מהבדיקה עולה כי תנאי התשלום הממוצעים ליצואנים ליפן ארוכים יחסית ועומדים על שוטף פלוס 98 ימים. עם זאת, מוסר התשלומים היפני טוב יחסית וב-77% העיכובים בתשלום, מעבר למוסכם, יעמדו על עד 60 יום. רק ב-15% מהמקרים עיכובי התשלום יעמדו על למעלה מ-120 יום מעבר למוסכם. על פי נתוני הלמ״ס, הייצוא הישראלי ליפן זינק במחצית הראשונה של השנה בכ-66% לעומת התקופה המקבילה אשתקד והוא הסתכם בכ-615 מיליון דולר.

 

תנאי התשלום ליצואנים הישראלים לסין, מדינת היעד המרכזית של היצוא הישראלי לדרום מזרח אסיה, טובים במעט מאלו הנהוגים ביפן ועומדים על כ-76 ימים בממוצע. יחד עם זאת, מוסר התשלומים בעייתי יותר כאשר ב-27% מהמקרים עיכובי התשלום יעמדו על למעלה מ-120 יום וב-25% נוספים הם יהיו בין 60-120 יום. על פי נתוני הלמ״ס, היקף הייצוא הישראלי לסין הסתכם במחצית הראשונה של השנה על כ-2.75 מיליארד דולר, זינוק של למעלה מ-76% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

 

מדינת יעד גדולה נוספת של היצואנים הישראלים לדרום מזרח אסיה היא הודו, אם כי היקף הייצוא אליה רשם דווקא ירידה. על פי נתוני הלמ״ס הייצוא הישראלי להודו הסתכם במחצית הראשונה של השנה על 467 מיליון דולר, לעומת כ-556 מיליון דולר במחצית הראשונה של 2017. תנאי התשלום המקובלים ליצואנים להודו עומדים על שוטף פלוס 59 ימים. בכ-55% מהמקרים עיכובי התשלום יעמדו על עד 60 יום. בכ-28% מהמקרים עיכובי התשלום יעמדו על למעלה מ-90 יום.

 

מבחינת ענפים, תנאי התשלום הממוצעים הארוכים ביותר המקובלים במדינות דרום-מזרח אסיה הם בענפי הכימיקלים והתקשורת-IT (72 יום בממוצע), הפרמצבטיקה (71 ימים), מתכות (65 ימים), והאנרגיה (64 ימים). הענפים בהם תנאי התשלום טובים, יחסית, הם התחבורה (58 ימים) והעץ (49 ימים).