ההמלצה להעלות את מס החברות: עקב אכילס בדוח טרכטנברג

לשכת המסחר קיימה אמש דיון דחוף בהמלצות הוועדה; בצד החיובי ציינו חברי ההנהלה את ההמלצות להפחית את מכסי המגן ולשחרר חסמים במכון התקנים


00:00 ,04.10.2011 מאת: מערכת פורט2פורט

הנהלת לשכת המסחר תל אביב והמרכז התכנסה אמש לדיון דחוף בהמלצות ועדת טרכטנברג. ההנהלה ברכה על חלק חשוב מהמלצות ועדת טרכטנברג, הביעה הסתייגות מפגיעה במגזר העסקי והציעה לממשלה להרחיב את יריעת הטיפול במוקדים בעייתיים במשק

בין חברי הנהלת לשכת המסחר: אמיר שני יו"ר ועדת הכספים והבעלים של קבוצת עמית, אריה זייף סגן נשיא לשכת המסחר, אורן שחור יו"ר ועדת העבודה וסגן נשיא לשכת המסחר, עמי לפידות סגן נשיא לשכת המסחר והבעלים של קבוצת לפידות, שמואל פרנקל יו"ר מועצת הלשכה ויו"ר בית ההשקעות אפסילון, מירה מינס יו"ר ועדת ההסברה, ועו"ד אוריאל לין, נשיא לשכת המסחר תל אביב והמרכז ונשיא איגוד לשכות המסחר.

הנהלת לשכת המסחר קבעה כי אם מתייחסים להמלצות הוועדה כמקשה אחת יש לראותן באור חיובי. "נעשתה עבודה יסודית ומקיפה. ביצוע ההמלצות יהווה צעד משמעותי קדימה בצמצום יוקר המחייה, הגברת התחרות וטיפול במוקדים בעייתיים במשק."

בצד החיובי ציינו חברי ההנהלה את ההמלצות להפחית את מכסי המגן ולשחרר חסמים במכון התקנים. "מהלך משולב שיביא להפחתת יוקר המחיה ובאופן מיוחד יתרום להוזלת מחירי מוצרי המזון והצריכה בישראל."

בנוסף, חברי ההנהלה ציינו לחיוב את העובדה שהוועדה התייחסה גם לעידוד התחרות בנמלים באמצעות הקמת מסופים עורפיים. ההנהלה קבעה עוד כי יהיה קשה להביא להפחתה משמעותית בתחום הרכבים בישראל, אם לא תהיה הפחתה ממשית ברמת המיסוי שהיא כמעט פי 5 מהמקובל במרבית ארצות המערב. לכן נכונה המלצת הוועדה להקים ועדה עם סמכויות גם בתחום מיסוי רכבים.

באשר לעניין מס החברות, ציינה ההנהלה כי זה עקב אכילס של המלצות הועדה. "הפחתת מס החברות בעשור האחרון היתה אחת הסיבות לעידוד צמיחת מגזר המסחר והשירותים, והוא כמעט הכפיל את גודלו וזאת תוך יצירת 427,000 מקומות עבודה נוספים. הנהלת הלשכה הדגישה כי נכון יותר היה להקפיא את הפחתת מס החברות לתקופה זמנית ולבחון נושא זה מחדש בעוד כשנתיים. "רמת מס החברות בישראל חייבת להיקבע תמיד תוך מציאת איזון תחרותי לעומת מדינות אחרות ולשמש כתמריץ לפיתוח עסקים בישראל".

הנהלת לשכת המסחר קבעה כי הכשל הבולט בתחום המיסוי נעוץ בכך שהוועדה כלל לא התייחסה להטבת המס המופלגת של 5.5 מיליארד שקל המוענקת במעטפת חוק עידוד השקעות הון למפעלי התעשייה החזקים והמבוססים ביותר בישראל. הבעיה העיקרית היא שאין מדובר בהטבה כנגד ביצוע השקעות הון חדשות אלא בהפחתת מס החברות לרמה שערורייתית של 12% במרכז הארץ ו-6% בפריפריה, וזאת בתנאי שהמפעל ייצא 25% מתוצרתו. זוהי הפחתה במס החברות כנגד ביצוע יצוא נטו, כאשר הנהנים העיקרים ממנה יוכלו לסגור מפעלים, לפטר עובדים ועדיין ליהנות מהטבה זו.

תחום נוסף אליו התייחסה הנהלת הלשכה הינו המלצת הוועדה להעלות את הפרשות המעסיקים לביטוח לאומי. ההנהלה הסתייגה באופן נחרץ להמלצה זו, שכן משמעות הדבר העלאת העלויות למעסיקים דווקא בתקופה בה צריך להקל על המגזר העסקי ולא לצמצם את כושר התחרות שלו. חברי ההנהלה ציינו כי מרבית מהעסקים בישראל הם עסקים קטנים ובינוניים, מהם עשרות אלפים הנאבקים על קיומם.