המגזר העסקי מתייצב מאחורי המחאה החברתית

אוריאל לין: אי אפשר לנתק את תנועות המחאה מעתיד המגזר העסקי. אורן שחור: יש להטות משאבים מתקציב הביטחון לחיזוק החברה. עמי לפידות: יש להשתמש ברזרבות של הביטוח הלאומי לשרת את המטרות החברתיות


00:00 ,09.08.2011 מאת: מערכת פורט2פורט

נשיאות איגוד לשכות המסחר, בראשות עו"ד אוריאל לין , קיימה שלשום (7.8.11) דיון מיוחד בנושא ההתפתחויות הכלכליות האחרונות והמחאה החברתית ברחבי הארץ.

נשיאות הלשכה גיבשה דעה לפיה התביעות של תנועות המחאה צודקות על אף שאינן ממוקדות מספיק ולא מתייחסות ישירות לבעיות האקוטיות בחברה הישראלית. עוד הוחלט בישיבת הנשיאות כי אי אפשר לנתק את תנועות המחאה מעתיד המגזר העסקי. היענות לתביעות חברתיות צודקות אם בתחום מערכת המס ואם בהגדלת ההוצאות לא יוכלו להתבצע אלא אם כן המגזר העסקי ימשיך להתחזק ולצמוח וכאשר בוחנים את השינויים הנחוצים במדיניות הממשלה יש להביא בחשבון מאות אלפי עסקים קטנים ובינוניים הנאבקים קשות על קיומם בסיכון הונם העצמי מול ביורוקרטיה קשוחה. לפיכך, טוענים בלשכה, הצבת יעד מרכזי של הממשלה למאבק בביורוקרטיה חייב להיות אחד מהיעדים המרכזיים.

לין, שפתח את הדיון, סקר את הישגיה המרשימים של כלכלת ישראל בעשור האחרון ואמר כי ברמת המאקרו המדיניות הכלכלית של ישראל אכן הצליחה. "הכלכלה הישראלית רשמה גידול של כמעט 75% בתוצר, יחס החוב של התוצר בישראל הוא נמוך מאוד בהשוואה למדינות אחרות, המערכת הפיננסית יציבה ושיעור האבטלה במדינה נמוך. זהו הישג בעל חשיבות אדירה בהשוואה למתרחש במדינות רבות באירופה" אמר לין. עם זאת הוסיף כי המדיניות הכלכלית של הממשלה הזניחה במידה רבה מאוד את הפרט.

נשיא האיגוד הדגיש כי אם יש כאלה הסוברים שניתן לפתור את כל הבעיות כלומר להגדיל את ההכנסה הפנויה ולצמצם את יוקר המחיה, בתביעות כלפי הממשלה בלבד כמו הפחתת מיסים והגדלת ההוצאות, זוהי טעות מרה שתערער את היציבות במשק. לדבריו, "השינויים אותם צריך לעשות אינם נקודתיים אלא רוחביים, דבר המחייב את השתתפותם של כל מרכיבי המשק: הוועדים החזקים, המעסיקים והמערכת הבנקאית (שצריכה להרחיב את האשראי לעסקים קטנים ובינוניים בסיכון). באופן מיוחד יש להביא לשינוי ערכים בהתנהלות הוועדים החזקים השולטים במונופולים המוחלטים החיוניים, כמו נמלי הים והאוויר, חשמל ומים. יש גם לבחון את רמת הארנונה הכללית ברשויות המקומיות".

עוד הוסיף כי "כל המערכות הציבוריות חייבות לעבור התייעלות על מנת להפחית את יוקר המחיה ואת רמת התעריפים המושתתת על הציבור ועל העסקים. אי אפשר לנתק את תנועות המחאה מעתיד המגזר העסקי".

הנשיאות הייתה בדעה כי אין די בכך שרמת האבטלה הנמוכה, שכן בצד הורדת רמת האבטלה יש להגדיל את שיעור ההשתתפות האוכלוסייה בכוח העבודה.

בתחום מערכת המיסים סבורה הנשיאות כי יש להתמקד בשלושה תחומים: הפחתת המס על הסולר, ביטול המס על רכישת דירה ראשונה על ידי זוגות צעירים ורוויזיה במדרגות המס הישיר.

אלוף במיל. אורן שחור ציין כי הממשלה פעלה בכיוון הנכון מבחינת המדיניות הכלכלית אולם הפרט נפגע מהמהלכים ולא גומר את החודש. "יש את תקציב הביטחון וצריך להסתכל גם עליו.ואני בא משם. זה לא פיל לבן שאסור לגעת בו. יש להטות משאבים מתקציב הביטחון לחיזוק החברה. "

עמי לפידות, יו"ר קבוצת לפידות, ציין בישיבה כי יש להשתמש ברזרבות של הביטוח הלאומי בצורה יותר מושכלת בהוראת שעה. "יש לנו אוצר לאומי הקרוי ביטוח לאומי. אף אחד לא יודע כמה כסף באמת יש בו. הביטוח הלאומי צריך לעבור רוויזיה. הכסף הרב והרזרבות בביטוח הלאומי יכולים לשרת את המטרות החברתיות כיום מבלי לגבות מסים נוספים."

לדברי ישראלה שטיר, בעלי קבוצת שטיר, ציינה כי לא יתכן שאנשים צעירים שלומדים, משרתים בצבא, בוגרי אוניברסיטאות לא יוכלו להתקיים בכבוד במדינה. מחירי החשמל, המים, הארנונה והמזון – הפכו לעניין מותרות ולא למחיה. יש צורך לראות כיצד אנשים צעירים וטובים יכולים לחיות בכבוד. להגיע לדירה, כאשר לא כל משכורתם הולכת למשכנתא".

סולי סקאל, נשיא קבוצת סקאל אמר כי המדינה צריכה לדאוג לצמיחת המגזר העסקי. אם המגזר העסקי לא יהיה חזק אזי מעמד הביניים לא יחזיק מעמד.

יוסי דלויה, נשיא לשכת המסחר והתעשיה ב"ש והנגב אמר כי העסקים בדרום מתמודדים עם עלויות מאד גבוהות ומסים עירוניים שלא מאפשרים להם לשרוד. "אסור להניח לעסקים אלה לגווע. אסור להשאיר משפחות ללא מקור פרנסה ועם חובות כבדים. אסור לגרום לאותם יזמים לעזוב את הדרום ולעבור למרכז".

ד"ר גד שפר, נשיא לשכת המסחר והתעשיה חיפה והצפון אמר כי "מה שאנו חווים כעת זוהי סנונית ראשונה. הכוח הפעיל במשק מהווה 45% מהאוכלוסייה והוא הולך ומצטמצם. יש לחלק מחדש את עוגת התקציב".

יאיר אהרוני, יו"ר איגוד קופות הגמל ומנכ"ל הלמן אלדובי גמל, אמר כי מעמד הביניים לא חוסך לעתידו. "המחאה מתרכזת אמנם בהווה אך יש פגיעה קשה ושחיקה בחיסכון הפנסיוני העצמאי, בהיקף של 5 מיליארד ₪ מדי שנה מאז שנת 2005".

אורי אלדובי, יו"ר איגוד תעשיות הנפט והגז, ציין כי יש לישראל אוצר לאומי שהוא הגז הטבעי. יש הזדמנות אדירה לחלק את המשאב הלאומי ולפתח תעשייה שתעסיק עובדים ישראלים רבים, אך במקום זאת משכורת של עשרות אלפי דולרים הולכות לעובדים זרים בתחום. כל עוד לא תהיה החלטת ממשלה להגדיר את הטיפול במשאב זה כמשימה לאומית לא יהיה שינוי".

 

במפגש השתתפו מבכירי המגזר העסקי, ביניהם: יאיר אהרוני, מירה אלטמן, דרור אטרי, אורי אלדובי, ניצן ארליך, ג'ו בהט, אביהו בן נון, גיורא בשור, אמנון דותן, יוסי דלויה, אברהם דניאל, יוסי ויליגר, יוסי טופז, אבי כץ, אוריאל לין, עמיעד ליפשיץ, עמי לפידות, מירה מינס, דב מרום, משה מרכוס, סולי סקאל, ד"ר דוד קליין, אריה קליינמן, גדעון רייס, סמי שהין, אורן שחור, בני שטורם, אמיר שני, גד שפר, יורם תמיר, ואחרים.