הסכם הסחר עם מקסיקו: יצוא ממחסנים בארה"ב ואירופה ללא מכס

משרד התמ"ת ומכון הייצוא יקיימו היום סמינר בנושא תיקון להסכם הסחר עם מקסיקו, לפיו חברות ישראליות בעלות מחסנים באירופה וצפון אמריקה יוכלו לייצא סחורות פטורות ממכס למקסיקו


00:00 ,05.05.2011 מאת: מערכת פורט2פורט

סמינר אשר יעסוק בתיקון להסכם הסחר בין מקסיקו לישראל שנכנס לתוקף בשנה שעברה יתקיים היום בערב במכון הייצוא. האירוע משותף למינהל סחר חוץ במשרד התמ"ת, לבית הספר לסחר חוץ של מכון הייצוא, בסיוע לשכת המסחר ישראל-ארה"ב ובהשתתפות המכס.

ממשרד התמ"ת נמסר כי, ההסכם בין ישראל למקסיקו מאפשר כעת לחברות ישראליות בעלות מחסנים באירופה ובצפון אמריקה לייצא סחורות למקסיקו פטורות ממכס. הנספחת המסחרית של משרד התמ"ת במקסיקו, ליאת שחם אמרה כי, "אנו מקווים שחברות רבות להן מרכז לוגיסטי קרוב למקסיקו, יוכלו להיכנס כעת לשוק המקסיקני נוכח האפשרות החדשה לנהל מלאי מטריטוריות קרובות יותר, מה שצפוי להפוך אותן לתחרותיות יותר ואת המסחר במקסיקו לכדאי יותר עבורן".

עוד ציינו כי, המפגש מיועד לחברות מייצאות בעלות מחסנים וסחורה פיזית בעלת נפח במדינות הביניים, במיוחד בארה"ב, אך גם באירופה, ושהמוצר שלהם אינו פטור ממכס. המשמעות היא שלחברות מייצאות אלו נפתח שוק חדש בו הן יכולות מעתה להתחרות ביתר קלות- ללא מכסים, עם עלויות שינוע נמוכות יותר ועם זמני תגובה מהירים יותר. כעת ניתן יהיה להתייחס למסחר עם מקסיקו כמעט כמו למסחר פנימי בתוך מדינות ארה"ב.

במהלך האירוע יזכו המשתתפים לשלוש הרצאות: האחת תעסוק בהסכמי הסחר של ישראל והתיקון להסכם ישראל-מקסיקו בנוגע לשטעון אותה יעביר נציג המחלקה להסכמים בינלאומיים במשרד התמ"ת. השניה בשטעון הלכה למעשה – פרוצדורות מכס והצעדים הנדרשים למימוש ההטבה שיעביר מר דוד חורי, מהנדס, מנהל תחום בכיר יצוא וכללי מקור ברשות המסים בישראל. האחרונה תעסוק בלגלות את מקסיקו מחדש– הזדמנויות עסקיות במקסיקו, בעקבות השטעון ובכלל שתעביר ליאת שחם, הנספחת המסחרית במקסיקו.

נתוני סחר עם מקסיקו על פי משרד התמ"ת

הסחר של מקסיקו עם ישראל עמד בשנת 2010 על סך של כ-572 מיליון דולר, כאשר הייצוא הישראלי למקסיקו עמד על כ-304 מיליון דולר (עלייה של 10.46% משנת 2009), והייבוא הישראלי ממקסיקו עמד בשנת 2010 על סך של 268 מיליון דולר (עלייה של 44% מאשתקד).

המוצרים המרכזיים המיוצאים מישראל למקסיקו הם ציוד מכני (כ-34%), מוצרי תעשיות כימיות (כ-31%), ופלסטיק (כ-14%). המוצרים המרכזיים המיובאים ממקסיקו לישראל הם כלי רכב וציוד הובלה (כ-38% מהייבוא), וציוד מכני (כ-34% מהייבוא).

הסכם הסחר עם מקסיקו: התיקון להסכם האס"ח, אשר נחתם בנובמבר 2008, מאפשר מעבר סחורות דרך מדינות שלישיות. מטרת התיקון הינה לפתור בעיה בה נתקלות חברות רבות המבקשות להעביר למקסיקו סחורות שמקורן בישראל דרך שטחה של מדינה שלישית כאשר הסחורות לא נשארות בפיקוח המכס של מדינת הביניים, מצב שכיח נוכח המרחק הגיאוגרפי בין המדינות. עד היום, העברת הסחורות בדרך זו פסלה את העדפת המכס שניתנה בהתאם להסכם הסחר, זאת מאחר שהסכם הסחר החופשי דורש שיגור ישיר של הסחורה בין ישראל למקסיקו כתנאי להטבת המכס.

על פי התיקון שנחתם, טובין אשר מקורם בישראל או במקסיקו יוכלו לעבור עיבוד מזערי או אחסון בשטחה של מדינה שלישית בטרם הם מועברים למקסיקו או לישראל וזאת מבלי שהדבר יפגע בזכאותם להטבת מכס לפי הסכם הסחר החופשי. משמעות הדבר עבור היצואנים והיבואנים הישראליים הינה פישוט וגמישות בתהליכי הייצוא והיבוא וכן וחסכון רב בעלויות. תיקון זה להסכם האס"ח אושרר על ידי מדינת ישראל בחודש יוני 2009, אושרר על ידי מקסיקו בפברואר 2010 ונכנס לתוקף בחודש מרץ 2010.