דיווח: גילוי הגז מול חופי חיפה יאפשר יצוא גז פלסטיני מעזה לשווקים בעולם

להערכת חברת בריטיש גז גילוי הגז הטבעי מול חופי חיפה יקטין את התלות של ישראל ביבוא גז טבעי מהשדה מול חופי עזה, דבר אשר יאפשר יצוא גז טבעי פלסטיני לשווקים בחו"ל


00:00 ,26.01.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

להערכת חברת בריטיש גז גילוי הגז הטבעי מול חופי חיפה יקטין את התלות של ישראל ביבוא גז טבעי מהשדה מול חופי עזה, דבר אשר יאפשר יצוא גז טבעי פלסטיני לשווקים בחו"ל
 
התגובות בעולם הערבי לגילוי שדה הגז הטבעי מול חופי חיפה ממשיכות לזרום. וליד סלמאן, סגן נשיא החברה הלבנונית Consolidated Contractors Company CCC ונציגה בשותפות עם חברת British Gas הבריטית על הזיכיון להפקת גז טבעי מול חופי עזה, הודיע כי להערכת החברה גילוי הגז הטבעי מול חופי חיפה יקטין את התלות של ישראל ביבוא גז טבעי מהשדה מול חופי עזה, דבר אשר יאפשר יצוא גז טבעי פלסטיני לשווקים בחו"ל.
 
סלמאן מסר לעיתון הירדני "אלע'ד" כי החברה פועלת לחבר את קו הגז הטבעי הפלסטיני בעזה לרשת הגז הטבעי המצרית באל-עריש ובכך לאפשר הזרמת גז טבעי מעזה למרכזי הפיכת הגז לנוזלי השייכים לחברת בריטיש גז  במצרים.
 
סלמאן הבהיר כי העובדה כי שדה גז הטבעי התגלה 60 קילומטר ממערב לחופי חיפה ובעומק 6 קילומטרים בקרקעית הים הביאה לטענה הלבנונית לבדיקה בדבר הבעלות על השדה. לעומת זאת הוסיף כי החוק הבינלאומי קובע כי מצבורי הגז הטבעי אשר נתגלו מול חופי עזה שייכים לפלסטינים ולכן הצד הישראלי לא הגיש כל התנגדות לחתימת הסכמי שיתוף הפעולה של הפלסטינים עם החברה הבריטית וכי בית הדין הבינלאומי בהאג אישר כי "קו הגבול הכלכלי" מול חופי עזה מעניק את הבעלות על מצבור הגז הטבעי לפלסטינים.
 
שדה הגז הטבעי מול חופי עזה ממוקם במרחק 35 קילומטרים מערבה בים בתיכון בעומק של 800 מטרים מתחת לפני הים, אולם עד כה לא בוצע במקום פיתוח ותשתיות להפקת הגז הטבעי כאשר עלויות ההפקה והעברת הגז הטבעי לעזה נאמדות ב-800 מיליון דולר. זכויות הפקת הגז הטבעי בשדה מול חופי עזה נמסרו עוד בשנת 1999 לחברת BG בהסכם עם הרשות הפלסטינית ובשיתוף החברה הלבנונית CCC שבסיסה באתונה.
 
חברת BG מחזיקה ב-60% מהפרויקט, החברה הלבנונית 30% ואילו קרן השייכת לרשות הפלסטינית מחזיקה ב- 10%. עד כה נחפרו על ידי BG שלושה קידוחים אשר היקף עתודות הגז הטבעי בשלושתם מוערך ב-1.4 טריליון רגל מרובע בשווי כולל של 4 מיליארד דולר.