ירדן: עלייה תלולה במחירי הדלק עקב הסרת הסובסידיה הממשלתית

ההחלטה שנכנסה לתוקף ביום שישי האחרון הביאה לייקור מיידי של מחירי הדלקים. הממשלה החליטה על העברת הסבסוד ישירות לאזרח הנזקק לכך


00:00 ,10.02.2008 מאת: מערכת פורט2פורט

ההחלטה שנכנסה לתוקף ביום שישי האחרון הביאה לייקור מיידי של מחירי הדלקים. הממשלה החליטה על העברת הסבסוד ישירות לאזרח הנזקק לכך
 
בהלת מחירים בירדן עקב החלטת ממשלת ירדן להסיר לחלוטין את הפיקוח ואת הסובסידיה הממשלתית על מחירי הדלק ומוצרי הנפט ולהצמיד אותם למחירים בשוק העולמי.
 
ההחלטה שנכנסה לתוקף ביום שישי האחרון, 8 בפברואר, הביאה לייקור מיידי של מחירי הדלקים שנעה בין 3% ל-111% כאשר מחיר בנזין נטול עופרת 90 אוקטן, שנמכר במקום בנזין רגיל, עלה ל-575 פילס (81 סנט) במקום 430 פילס (61 סנט) - עלייה של 33.7%. בנזין 95 נטול עופרת החליף את הבנזין מסוג "מעולה" שנמכר בתחנות הדלק ברחבי הממלכה ומחירו עמד על 660 פילס לליטר (93 סנט) - עלייה של 9%. מחיר הסולר והנפט הועמד על 555 פילס לליטר (79 סנט) במקום 315 פילס (45 סנט), עלייה של 76%. מחיר הגז הועלה ל-6.5 דינר לבלון (9.23 דולר) במקום 4.25 דינר (6 דולר), עלייה של 53%. זוהי הפעם החמישית בארבע שנים בה נרשמת עלייה במחירי הדלקים בירדן, כאשר הפעם מדובר בהעלאה לפני פתיחת המחירים לתחרות.
 
צעד זה ננקט על ידי הממשלהבמטרה לצמצם את צריכת מוצרי הנפט המיובאים היוצרים נטל כבד על קופת הממלכה.שר האוצר הירדני, חמד אלכסאסבה, הודיע כי ההחלטה להסיר את מחירי הבנזין מפיקוח התקבלה כיישום למדיניות הממלכה לעבור מהליך של מתן סובסידיות לתמיכה ישירה באזרח הנצרך. שר האוצר הירדני ציין כי תקציב הממלכה לשנת 2008 אינו כולל כלל הקצאה לסובסידיות למוצרי נפט שערכן הגיע בשנת 2007 ל-6.5 מיליון דינר (9.3 מיליון דולר).
 
במקביל, הודיע השר הירדני כי ממשלת ירדן הקצתה סכומים נכבדים להעברת תמיכה ישירה לאזרחים הנזקקים, למתן חבילת ביטוח לאומי והעלאת משכורות לפקידי המגזר הציבורי. ההחלטה להסיר מפיקוח את מחירי הדלקים הביאה לעלייה במחירי התחבורה הציבורית בירדן בהיקף של 10%-23%, ומשקיפים בתחום הכלכלה צופים כי הפרטת משק האנרגיה בירדן תביא לעלייה במחירי השירותים והמצרכים בממלכה.
 
בירדן חוששים כי בשעות או בימים הקרובים יפרצו מהומות בחלקים שונים של המדינה בשלהחלטת הממשלה לבטל את הסובסידיות על מוצרי הנפט.כלכלנים ירדנים טוענים כי הצעד של הפסקת מתן הסובסידיות היה בלתינמנע גם אם משמעות הדבר היא תקופת מה של אי שקט ברחובות. יוזכר כי הפגנות עממיות על רקעהעלאת מחירי הנפט התרחשו בעבר בשנים 1989 ו-1996 בדרום הממלכה הנחשבלעני יותר.
 
ירדן נחשבת לאחת הנפגעות הגדולות ביותר בתחום הכלכלי כתוצאהמנפילת משטרו של סדאם חוסיין בעיראק. עד הדחתו, סיפק השליט העיראקי לשכנתו ממערבנפט בחינם. מאז נפילת משטר הבעת' בעיראק, ירדן משלמת על מוצרי הנפט אותם היא מייבאתבהתאם למחירם בשוק.