יבוא ויצוא יהלומים עובר לדיגיטל

מינהל היהלומים במשרד התמ"ת מפעיל לראשונה רשומון, עבור חברות השילוח והבלדרים, שיאפשר פיקוח ומעקב על הסחורה


00:00 ,06.11.2012 מאת: מערכת פורט2פורט

מינהל היהלומים במשרד התמ"ת מפעיל לראשונה תהליך רשימון יבוא מקוצר באמצעות מדיה ממוחשבת לטובת יבואני היהלומים.

התהליך הממושך, שאמור להסתיים בימים אלה, הוא תוצאה של שיתוף פעולה עם הנהלת המכס ואגף מערכות מידע במשרד התמ"ת.

תהליך הרשומון הממוחשב פועל כך, שחברות השילוח המורשות משנעות את יבוא היהלומים מנתב"ג לבורסת היהלומים ברמת גן. עוד קודם לכך, הן מעבירות באופן אלקטרוני את נתוני היבוא למכס להתרה והשידורים עוברים למינהל היהלומים.

גם במקרים של יבוא יהלומים באמצעות נוסע (יבוא באמצעות בלדר), הלא ינחת עם יהלומים ויעבור במסלול האדום, ידווח בעמדת היומנאי על המשלוח במדיה ממוחשבת, ימלא את הפרטים הדרושים, יקבל אישור התרה מהמוכס ויגיע לתחנת המכס בפיקוח לשם התרה סופית של המשלוח.

עד כה, נוסע שנחת בישראל עם משלוח יהלומים נהג לעבור במסלול האדום, לדווח למוכס על המשלוח ולקבל רשימון יבוא מקוצר מהמכס בנתב"ג. משם הגיע הנוסע למינהל היהלומים, שדיווח על קבלת המשלוח. כמו כן, משלוחים שהגיעו באמצעות חברות שילוח נמסרו ליבואנים שהגיעו לחדר יבוא/יצוא לשחרר את הסחורות, כשלא היתה אפשרות לעקוב אחר המשלוחים באמצעים דיגיטליים ממוחשבים.

המפקח על היהלומים במשרד התמ"ת שמואל מרדכי: "מהלך זה מאפשר פיקוח מהיר והדוק יותר על כל המשלוחים המגיעים ארצה, הן על ידי בלדרים והן על ידי חברות השילוח. לאחר השלמת רשימוני הייצוא הממוחשבים אפשר יהיה להגביר את הפיקוח על משלוחי היהלומים מיבוא ומיצוא. לאחר תקופת ניסיון יש בכוונת המפקח לעבור לבדיקות מדגמיות של כ-10% מהמשלוחים. זה יאפשר קיצור הליך השחרור והקטנת ההמתנה של ציבור היהלומנים בחדרי המכס ותתאפשר הכנת המשלוחים ליצוא בלוח זמנים מקוצר".