יו״ר התאחדות החקלאים: קיימת ירידה משמעותית בייצוא החקלאי

מזכ"ל תנועת המושבים ויו"ר התאחדות חקלאי ישראל, מאיר צור בכנס הנגב בפתיחת מו"פ ערבה: "בהשקעה לא גדולה של המדינה ניתן להכפיל את הייצוא חקלאי"


11:41 ,20.01.2016 מאת: מערכת פורט2פורט

מזכ״ל תנועת המושבים ויו״ר התאחדות חקלאי ישראל, מאיר צור בכנס הנגב בפתיחת מו״פ ערבה: ״החקלאות הישראלית מפותחת ומתפתחת ומספקת מזון לצרכנים בארץ ובעולם. עם זאת, בשנים האחרונות, החקלאים אינם מתפרנסים בכבוד כפי שהם צריכים להתפרנס. זו בעיה. החקלאות הישראלית מייצרת כ-30.2 מיליארד ש״ח כחומר גולמי במחירים סיטונאים. זו כמות גדולה ומכובדת".

 

צור התייחס לייצוא החקלאי ואמר: "קיימת ירידה משמעותית בייצוא. בשנת 2007 הייצוא החקלאי עמד על כ- 6 מיליארד ₪ לעומת בשנת 2015 שעמד על כ- 4.5 מיליארד ₪. זה דבר מדאיג. המדינה חייבת להתבסס על ייצוא ויש כאן ירידה משמעותית. 5 מיליארד ש״ח זה שליש מהייצוא הביטחוני של המדינה. בהשקעה לא גדולה של המדינה ניתן להכפיל את המספר הזה לייצוא חקלאי”.

 

צור התייחס לענפים החקלאיים ואמר: "רווחיות הרפתנים לאחר מתווה לוקר ירדה, בעיקר המושביים.  מגדלי הפטם עוברים למגדלים גדולים וקיימת סכנה שזה ייצא מהחקלאים ישירות למשווקים. יש לשמר את הענף שיהיה חקלאי. מגדלי הביצים: רובם לולים קטנים. יש פער בין המחירים בארץ לבין המחירים בחו"ל. יש לייצר מעגל שישמור הן על המחירים, הן על הצרכנים והן שמירה על זכויות בעלי החיים. מגדלי הדגים- החקלאים במדינה מייצרים כ-10% מהדגים ואנחנו לפני רפורמה לא פשוטה. מגדלי ירקות- עלות הגידול לחקלאי עלתה ועלות העסקת עובדים זרים עלתה אף היא".

 

צור הדגיש כי משפחה ממוצעת מוציאה בחדש כ- 14500 ₪ לחודש, כאשר המשפחה צורכת רק כ- 1030 ₪ מהחקלאות הישראלית, שזה 7%: "אנחנו יכולים לומר באופן ברור שהתועלת של החקלאות הישראלית הרבה יותר גדולה ממה שנחסוך כתוצאה מיבוא והשימור שלה הרבה יותר משמעותי".

 

צור התייחס למו"מ המתקיים עם המדינה ואמר: "אנחנו יושבים על המדינה למו״מ לקידום תכנית אסטרטגית גדולה על עתיד החקלאות בישראל. אנחנו הולכים להסכם ל-15 שנה שישמור על החקלאות לשנים הבאות”.