ירידות בהיקף יצוא טובין בעזרת תעודת קרנה א.ט.א ב-2013

בשנה החולפת עמד היקף יצוא הטובין בעזרת התעודה על 125 מיליון דולר, ירידה של 10% בהשוואה ל-2012. ברבעון האחרון חלה עלייה של 7% בגלל אולימפיאדת החורף בסוצ'י


13:43 ,10.02.2014 מאת: מערכת פורט2פורט

שנת 2013 נסגרה עם ירידה בהיקף יצוא הטובין בתעודת קרנה א.ט.א, לצורך ייצוא של שירותים ודוגמאות מסחריות ישראליות לשווקים הבינלאומיים מעבר לים. כך מסרה היום (ב') מלי לוי, מנהלת אגף קרנה ואישורי מסמכים בסחר חוץ בלשכת מסחר תל אביב והמרכז.

 

תעודת קרנה א.ט.א הינה תעודת מעבר, המונפקת על ידי לשכות המסחר בישראל ומאפשרת, בכפוף לתנאים מיוחדים שנקבעו באמנת הקרנה הבינלאומית, להכניס או להעביר ציוד ומוצרים מסוגים שונים לפרק זמן מוגבל, ללא תשלום מסי יבוא, בתחומי 73 המדינות החתומות באמנה. בין המדינות החתומות על האמנה ניתן למנות את איטליה, איחוד האמירויות הערביות, אירלנד, ארצות הברית, בריטניה, דרום אפריקה, הודו, סין, סינגפור, צרפת, רומניה, טייוואן, מקסיקו, צ'ילה, אירן, תאילנד ועוד.

 

על פי הנתונים, בשנת 2013 היקף יצוא דוגמאות מסחריות עמד על 125 מיליון דולר, לעומת 140 מיליון דולר בשנת 2012, ירידה של 10%, הנובעת בעיקר מייצוא בשנת 2012 לתערוכה מקצועית במזרח אירופה. לדברי לוי, היקף השימוש בדוגמאות מסחריות מהווה אחד מהאינדיקאטורים המצביעים על מגמות בייצוא הישראלי.

 

עוד עולה מהנתונים, כי ברבעון האחרון של 2013 חל גידול של 7%  בהיקף השימוש (הנפקת פנקסים) בתעודת קרנה א.ט.א לעומת הרבעון המקביל לו בשנת 2012, בעיקר בתחום התקשורת והמיחשוב, בייצוא לסינגפור, מקסיקו וצי'לה. כמו כן, נרשם גידול בהוצאת ציוד מקצועי, כגון ציוד שידור לאולימפיאדת החורף ברוסיה, שנפתחה השבוע. עם זאת, ניתן לראות ירידה בהיקף יצוא הטובין, שעמד ברבעון האחרון של 2013 על סך 20 מיליון דולר, לעומת 49 מיליון דולר ברבעון האחרון של 2012.

 

לוי הוסיפה, שמטרת הקרנה היא סיוע לאנשי עסקים המעוניינים להציג את מוצריהם לקניינים פוטנציאליים בתערוכות וירידים, כמו גם הכנסה והוצאה של ציוד מקצועי ודוגמאות מסחריות לארצות היעד אליהם הם מעוניינים להגיע. יש לציין, כי יצואנים ישראלים רבים מקדמים את עסקיהם בחו"ל על ידי שימוש בתעודת המעבר קרנה א.ט.א.

 

לוי: "א.ט.א קרנה הוא אחד הכלים האפקטיביים והחשובים ביותר שפותחו עד היום לקידום הסחר הבינלאומי. קיימת לו חשיבות עצומה בקידום חשיפתה של ישראל לשווקים חדשים. הקרנה מאפשר ליצואנים לחשוף את מוצריהם, פיתוחים וחידושים בתחומים שונים בפני חברות זרות בחו"ל. במקרים רבים, לאחר הצגת המוצרים בחו"ל, נסגרות עסקאות ומתבצע הליך יצוא".

 

לוי אמרה עוד, שהיתרון הגדול שטמון בשיטת הקרנה נובע מן העובדה שייצוא דוגמאות מסחריות נעשה בפטור מלא מתשלומי מכס, מסים, מע"מ או פיקדונות כלשהם בארצות בהן מוצג המוצר. באמצעות הקרנה ניתן לייצא טובין למוצרים כגון ציוד מקצועי טכני, מדעי ופדגוגי; ציוד ואביזרים לשימוש באירועים ספורטיביים, אמנותיים, או תרבותיים; בעלי חיים; תכשיטים; תפאורה, פיתוחים טכנולוגיים ולוויינים ועוד.