ישראל ופנמה בסבב שיחות שני של הסכם סחר חופשי

במסגרת הסבב יתכנסו 12 קבוצות עבודה, שידונו, בגישה לשווקים, מכס וכללי מקור, שירותים והשקעות, קניין רוחני, נושאי הגנת הצומח ווטרינריה, חסמי סחר, נושאים מוסדיים ויישוב סכסוכים


11:25 ,02.03.2015 מאת: מערכת פורט2פורט

משלחת  מישראל בראשות משרד הכלכלה, המונה 12 אנשי צוות מהדרג המקצועי של משרדי ממשלה הרלוונטיים, יצאה אתמול (א') לפנמה סיטי, במטרה לקיים את הסבב השני במשא ומתן על הסכם סחר חופשי בין המדינות.

 

הדיונים מתקיימים במסגרת מדיניות מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה, במטרה  להרחיב את היצוא מישראל לשווקים חדשים, וכחלק ממדיניות הממשלה להידוק היחסים עם אמריקה הלטינית (אמל"ט).

 

ההסכם, שיכלול גם פרק בתחום השירותים, צפוי להוות מקפצה נוספת עבור חברות ישראליות בתחומי השירותים, שתוכלנה להשתלב בפעילות המדינה - בדגש על תוכנה, תקשורת, אבטחת מידע, הנדסה ומו"פ  - ובכך לאפשר את מימוש הפוטנציאל הטמון בשוק זה ובשווקים שבסביבתו.

 

בסבב השיחות הנוכחי שיארך ארבעה ימים, צפויות להתכנס כ-12 קבוצות עבודה שידונו, בין השאר, בנושאים הבאים: גישה לשווקים, מכס וכללי מקור, שירותים והשקעות, קניין רוחני, נושאי הגנת הצומח ווטרינריה, חסמי סחר, נושאים מוסדיים ויישוב סכסוכים. להשלמת המו"מ צפויים עוד שני סבבים נוספים.

 

מנהל מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה אוהד כהן: "משרד הכלכלה ממשיך לחזק את הקשרים הכלכליים של ישראל עם מדינות העולם, בדגש על כלכלות מתפתחות שפוטנציאל הצמיחה שלהן רב. מדובר בחיזוק דריסת הרגל של ישראל באמריקה הלטינית, התואם את המדיניות אותה אנו מובילים להרחבת אפיקי היצוא בעבור התעשייה הישראלית ומגזרי השירותים השונים. ההסכם יפתח אפשרויות חדשות בפני החברות הישראלית, וייתן להן יתרון תחרותי אל מול חברות זרות אחרות".

 

עוד ציין כהן, כי פנמה חתומה על הסכמי סחר חופשי עם מדינות רבות, ביניהן ארצות הברית, האיחוד האירופאי, קנדה, מדינות אפט"א, סינגפור, טאיוואן, פרו, קולומביה, צ'ילה ומקסיקו. הסכם סחר חופשי עם פנמה ישווה את מעמדה של ישראל, בהיבטים הנוגעים להטבות בסחר, למדינות אלה.

 

יפעת אלון-פרל, מנהלת המחלקה להסכמי סחר בילטראליים במינהל לסחר חוץ, שעומדת בראש צוות המו"מ: "הסכמי סחר חופשי מהווים מסגרת תשתיתית משמעותית עבור היצוא הישראלי. כיום, כ-65% מהיצוא הישראלי מופנה למדינות עימן לישראל יש הסכם סחר חופשי, המקנה ליצואנים, בין השאר, הטבות מכסיות ויתרון תחרותי. מינהל סחר חוץ ממשיך לפעול לטובת היצואנים ע"י הבטחת התחרותיות של מוצריהם ויצירת גישה נוחה יותר לשווקים חדשים, וזאת תוך חתירה להסרת חסמי הסחר השונים בהם הם נתקלים בעת היצוא לשווקים אלו.

 

"נכון להיום נהנית התעשייה בישראל מיתרון תחרותי ביצוא למקסיקו עקב הסכם הסחר החופשי הוותיק שבין ישראל ומקסיקו, שנכנס לתוקף בשנת 2000, וכן לגוש המרקוסו"ר, הכולל את ברזיל, ארגנטינה, אורוגוואי ופרגוואי. בנוסף, לפני כשנה נחתם הסכם הסחר החופשי עם קולומביה, העתיד להיכנס לתוקף בעוד כשנה. מטרתנו הינה להרחיב את היתרון של התעשייה הישראלית כך שיכלול מדינות נוספות, פנמה ביניהן. להידוק היחסים הכלכליים עם פנמה ישנה חשיבות כפולה הן מההיבט של פתיחת שווקים חדשים עבור התעשייה הישראלית והן לאור הצורך בחיזוק מעמדה של ישראל בקרב מדינות אמריקה הלטינית".

 

ממינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה נמסר כי כלכלת פנמה מבוססת בעיקר על מגזר שירותים מפותח, שמהווה יותר משלושה רבעים מהתמ"ג של המדינה, וכולל, בין השאר, את הפעלת תעלת פנמה, לוגיסטיקה, בנקאות, אזור הסחר החופשי בקולון, ביטוח, תפעול נמלים, רישום בתחום הספנות ותיירות. הצמיחה הכלכלית בפנמה בשנת 2013 היתה מעל ל-8%, והיא מיוחסת, בין השאר, לפרויקט הרחבת התעלה, שהחל בשנת 2007 בעלות של כ-5.3 מיליארד דולר. פרויקטי פיתוח תשתיות נוספים הצפויים במדינה יכולים למשוך חברות ישראליות להן ניסיון בענף זה.

 

פנמה הינה מועמדת להצטרף לברית הפסיפית, גוש מדינות באמריקה הלטינית המורכב ממדינות מקסיקו, קולומביה (עם שתיהן יש לישראל הסכמי אזור סחר חופשי), צ'ילה ופרו. בגוש 200 מיליון צרכנים, תמ"ג משותף של מעל 3 טריליון דולר, הוא מכסה 35% מהתמ"ג של אמל"ט ומהווה מעל ל-50% מהסחר של אמל"ט. היצוא הישראלי לפנמה עמד בשנת 2014 על כ-25 מיליון דולר והיבוא על כ-3 מיליון דולרים.