למרות השיפור: Coface מותירה את רמת הסיכון ביצוא ליוון כמשמעותית

חרף המצב הכלכלי במדינה, היקף הייצוא הישראלי ליוון זינק במחצית הראשונה של השנה בלמעלה מ-25% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. למרות השיפור במצב הכלכלי, Cofaceמשאירה את רמת הסיכון של היצואנים ליוון בדרגת סיכון משמעותית


10:49 ,28.08.2018 מאת: מערכת פורט2פורט

למרות השיפור במצב הכלכלי ביוון ויציאתה מתוכנית החילוץ האירופאית, ועל רקע הזינוק בהיקף הייצוא הישראלי ליוון, חברת ביטוח האשראי הבינלאומית Coface משאירה את דירוג הסיכון של היצואנים הישראלים ליוון ברמה סיכון גבוהה יחסית (B). מדובר ברמת סיכון בדרגה 5 בסולם של Coface הכולל 8 שלבים (מרמת סיכון A1 הנחשבת לרמת סיכון נמוכה מאוד ועד לרמה E הנחשבת לרמת סיכון קיצונית).

 

בסקירה שפרסמה Coface ישראל ליצואנים ליוון מציינים כלכלני החברה כי עם יציאתה מתוכנית החילוץ האירופית, יוון מצפה להגיע לסיומן של שמונה שנות משבר כלכלי, כאשר לראשונה מאז 2008 התל"ג היווני רשם עליה במשך 4 רבעונים ברציפות והצמיחה בשנת 2017 הגיעה ל -1.4%. זאת, בעיקר בהובלת השקעות חדשות. הצמיחה ב-2018 צפויה לעמוד על 2%, למרות ההאטה הקלה הצפויה בגוש היורו. 

 

במקביל, כותבים כלכלני Coface, נרשמו גם שיפורים משמעותיים בצד העסקי. הירידה ברמות השכר ביוון סייעה לשיפור כושר התחרות של המדינה מול שותפיה באירופה, והוסיפה דינמיות חדשה ליצוא, אשר רשם גידול של כ -27% בין השנים 2008 ל -2017, נתון המועיל בעיקר לחברות בינוניות וגדולות בתעשיות מסוימות - כגון זיקוק נפט ותרופות. 

 

יחד עם זאת, למרות השיפור במצב הכלכלי, ב-Coface מתריעים כי בנוגע לפשיטות הרגל ביוון, הנתונים אינם ברורים ועדיין קשה להעריך עדיין אם חל שיפור גם בתחום זה. בחברה מסבירים כי הנתונים הזמינים ביוון  אינם לוקחים בחשבון את נהלי טרום  חדלות פירעון הנפוצים  ביוון ואת תהליך השיפוט האיטי ביוון בכל הקשור להכרזה על פשיטות רגל וחדלות פירעון. הליך זה מעודד את הישרדותן של חברות "זומביות" שהן בפועל חדלות פירעון וחסרות ערך, למרות שעדיין לא מוכרזות ככאלה. למעשה, יוון מחזיקה הנתח הגבוה ביותר של חברות מסוג זה בקרב מדינות ה- OECD.

 

על פי נתוני  הלמ"ס, הייצוא הישראלי ליוון רשם זינוק של כ-26% במחצית הראשונה של 2018, לעומת התקופה המקבילה אשתקד, מהיקף של כ-247 מיליון דולר במחצית הראשונה של 2017, להיקף של למעלה מ-312 מיליון דולר במחצית הראשונה של השנה.