נחתם הסכם שת"פ במו"פ תעשייתי בין ישראל לשנגחאי

על פי ההסכם, חברות ישראליות יזכו לתמיכה של עד 50% מעלויות המו"פ המוכרות מהתמ"ת והחברות הסיניות יזכו לתמיכה באמצעות הוועדה למחקר וטכנולוגיה של עירית שנחאי


00:00 ,11.04.2011 מאת: מערכת פורט2פורט

בתום מו"מ אינטנסיבי שנמשך כשנתיים בין נציגי מתימו"פ ולשכת המדען הראשי ובין הוועדה למחקר וטכנולוגיה של עירית שנחאי, נחתם בסוף השבוע הסכם שיתוף פעולה בתחום המחקר והפיתוח התעשייתי, בין ממשל עיריית שנחאי לבין מדינת ישראל. כך נמסר ממשרד התמ"ת.

על ההסכם חתמו שר התעשיה, המסחר והתעסוקה, שלום שמחון ועמיתו הסיני, יו"ר הוועדה למחקר וטכנולוגיה של עירית שנחאי, פרופ' שואו זיגי, שהגיע לביקור רשמי בישראל בליווי משלחת בכירים.

עוד נמסר כי, במסגרת הסכם זה, חברות ישראליות וסיניות מהעיר שנחאי תוכלנה לבצע שיתופי פעולה במו"פ תעשייתי כאשר החברה הישראלית תקבל תמיכה של עד 50% מעלויות המו"פ המוכרות באמצעות לשכת המדען הראשי בתמ"ת והחברה הסינית תקבל את התמיכה באמצעות הוועדה למחקר וטכנולוגיה של עירית שנחאי. באופן זה, חברות משני הצדדים תיחשפנה לדרישות השווקים השונים והממשלות תשתתפנה איתן בסיכון על ידי תמיכה פיננסית.

לאור גודלה הגיאוגרפי של סין וחשיבות הפעילות הכלכלית במדינה זו, קידום תחום המו"פ התעשייתי עימה מתנהל הן מול הממשל המרכזי והן מול ערים ופרובינציות נבחרות. הסכם המו"פ התעשייתי עם פרובינציית ג'יאנגסו אשר נחתם בשנת 2008 הינו דוגמא מובהקת לשיתוף פעולה המניב היקף פעילות גבוה. ממתימו"פ נמסר כי חתימת הסכם זה מול עיריית שנחאי יסייע לגיוון השת"פ במו"פ עם סין ולחיזוק שותפות מבוססת ידע טכנולוגי חדשני.

לפי מנהל סחר חוץ במשרד התמ"ת, עוצמתה של כלכלת שנגחאי מבוססת על שילוב של מערך תעשייתי גדול ונמל ימי מהגדולים בעולם. תפוקתה של התעשיה המקומית עולה בהרבה על הצריכה המקומית וכמחצית מהתוצרת מופנית לייצוא לחו"ל. לפיכך, מושפעת התעשיה המקומית מהשינויים במאפייני ובצרכי הכלכלה הגלובלית ועוברת תהליך מתמשך של התאמה ושינוי.

הממשל המקומי בשנגחאי, מולו נחתם ההסכם, במטרה לבסס את העיר כמרכז כלכלי עולמי, הגדיר מספר תעשיות ליבה שאותן הוא מקדם. נכון לעכשיו, תעשיות הליבה כוללות את תעשיות המידע (בדגש על מוליכים למחצה, מיקרואלקטרוניקה), כימיקלים, מתכת, ייצור ציוד, מיכון, ומספנות. תחומים נוספים המקבלים דגש גובר והולך הם: תעשיית הרכב, ביוטכנולוגיה תוכנה ופארמה.

עוד צוין כי, הפוטנציאל לשיתופי פעולה אינו מתמצה רק בתחום התעשייתי, משום שלצד תעשיות הליבה בולט הדגש שהממשל המקומי נותן בעשור האחרון לסקטור השירותים. כמו כן, מתמקד הממשל המקומי בשדרוג ופיתוח הטכנולוגיות בתעשיה. אחד ממאפייני המגמה הנה פתיחתם של מרכזי מו"פ של חברות מקומיות ובינ"ל מובילות.

עד כה הוקמו בעיר כ-319 מרכזי מו"פ דוגמת יצרנית הטלקום זד.טי.אי., חברת התוכנה קינגדי, יצרנית הטלקום אלקטל שנגחאי בל, חברת התוכנה סאפ, וחברת הביוטק רוש. בכוונת הרשויות להמשיך ולקדם הפיתוח הטכנולוגי ושדרוג התעשייה העירונית. ביסוס שנגחאי כמרכז למרכזי מחקר ופיתוח של חברות סיניות ורב לאומיות מספק לחברות בישראליות הזדמנויות אטרקטיביות לשיתופי פעולה.

שר התמ"ת, שלום שמחון, ברך על חתימת ההסכם ואמר כי אם יישומו יניב פרויקטים משותפים, ישראל תשמח לשדרגו לקרן בילטרלית, כפי שנעשה בהסכם שנחתם עם פרובינציית ג'יאנגסו. לדבריו, "חברות סיניות מכירות בחדשנות הישראלית ככזו המעניקה ערך מוסף ליכולות הייצור המרשימות שלהן."

עוד נמסר כי, בעקבות החתימה על ההסכם, מתחזק המימד של שתוף פעולה במו"פ, ובכך יתעצם שיתוף הפעולה הכלכלי בין ישראל לשנגחאי. מתוך הכרה בחשיבות של שנגחאי לכלכלה הסינית ולכלכלה העולמית יפתח משרד התמ"ת נספחות מסחרית בשנגחאי עד סוף השנה הנוכחית.