נכנס לתוקף הסכם ישראלי-אמריקאי להכרה הדדית במוצרי תקשורת

הסכם זה יביא לעיגון קבוע בהסכם של הקלה על ייצוא מוצרי תקשורת לשוק האמריקאי, הוזלת עלויות בייבוא מוצרי תקשורת מארה"ב וירידת מחירים אפשרית במוצרי תקשורת המיובאים לישראל


00:00 ,18.12.2013 מאת: מערכת פורט2פורט

במסגרת ביקור עבודה שקיים שר הכלכלה נפתלי בנט ערך בארה"ב בחודש שעבר, נפגש השר עם מייקל פרומן, נציב הסחר האמריקני (USTR), שם גם הוחלפו איגרות בין הצדדים. זאת לאחר שהצדדים השלימו את ההליכים הנדרשים לצורך כניסה לתוקף של הסכם הכרה הדדית לבדיקות מוצרי תקשורת בין ישראל לארה"ב.

נזכיר כי המשא ומתן על ההסכם נוהל על ידי מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה בשיתוף משרד התקשורת ונחתם באוקטובר 2012.

כאמור, הסכם הכרה הדדית (MRA) לתאימות מוצרים לדרישות מקומיות, הינו הסכם בין שני צדדים או יותר, הקובע כי תהליכי הבדיקה והתקינה בכל אחד מן הצדדים מקובלים על הצד השני. זו הפעם השנייה שישראל חותמת על הסכם מסוג זה (ההסכם הראשון נחתם מול קנדה ב-2012), אשר משמעותו היא שכל צד יכיר במעבדות ובתוצאות בדיקות המעבדה של ציוד התקשורת של הצד השני. בהתאם לכך, מוצר ישראלי אשר ייבדק בארץ בהתאם לדרישות הרגולציה האמריקאית, לא יידרש לעבור בדיקה מחודשת בארה"ב. השינוי צפוי להביא לחיסכון עלויות ליצואן הישראלי, גמישות ואי תלות במעבדות זרות.

שר הכלכלה, נפתלי בנט: "הסכם זה הינו חלק ממדיניות משרד הכלכלה הפועל להסרת חסמי סחר, פישוט תהליכים והוזלת עלויות לצרכנים, ליצואנים וליבואנים. החל מהיום, חברות המייצאות ציוד תקשורת ייהנו מתהליכי ייצוא פשוטים ומהירים יותר מול השוק האמריקאי ויבואנים ייהנו מעלויות ייבוא מוצרי תקשורת מוזלים יותר. זו בשורה לצרכנים, בשורה ליבואנים ובשורה ליצוא הישראלי. משרד הכלכלה ימשיך לפעול לשיפור התחרותיות של התעשייה הישראלית בשווקים הבינלאומיים."

אוהד כהן, מנהל מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה: "ההסכם עתיד לחסוך עלויות משמעותיות לחברות המייצאות ציוד תקשורת לארה"ב. בנוסף, ההסכם עם ארה"ב יקדם את מעמדן הבינלאומי של מספר מעבדות בארץ העוסקות בבדיקות הבטיחות והתאימות של הציוד המיועד לייצוא."

ממינהל סחר חוץ שבמשרד הכלכלה נמסר: תעשיית התקשורת בישראל מייצאת לעולם ציוד תקשורת בהיקף של 3.8 מיליארד דולר בשנה (2012). בשנת 2012 יצוא מוצרי התקשורת לארה"ב עמד על סך של כ-0.7 מיליארד דולר. בשנת 2012 יצוא הסחורות לארה"ב (ללא יהלומים) הסתכם ב-10.8 מיליארד $, ויבוא הסחורות מארה"ב (ללא יהלומים) הסתכם ב- 8.6 מיליארד $.