העלייה בשכר הפועלים דוחקת את התעשייה הסינית למחוזות ספר

ממשלת סין מעודדת את מעבר המפעלים על ידי מתן סובסידיות והטבות מס, וכן על ידי פיתוח תשתיות תחבורה חדישות וגישה נוחה לנמלי הים במזרח. חברות אלקטרוניקה ומחשבים כבר פועלות להעתיק מפעליהן למרכז ומערב המדינה


00:00 ,31.08.2010 מאת: מערכת פורט2פורט

מאת יעל טראו, מנהלת שיווק הליוס סחר בינלאומי


 

ממשלת סין מעודדת את מעבר המפעלים על ידי מתן סובסידיות והטבות מס, וכן על ידי פיתוח תשתיות תחבורה חדישות וגישה נוחה לנמלי הים במזרח. חברות אלקטרוניקה ומחשבים כבר פועלות להעתיק מפעליהן למרכז ומערב המדינה
 
העלייה המשמעותית בשכר הפועלים בסין, בעיקר במחוזות החוף המזרחי, דוחפת מפעלים רבים לבצע "רילוקיישן", דהיינו, לעבור למיקום חדש, בדרך כלל הרחק למחוזותיה המרכזיים או אף המערביים של סין, שם שכר העבודה נמוך משמעותית. ממשלת סין מעודדת מעבר זה על ידי מתן סובסידיות והטבות מס, וכן על ידי פיתוח תשתית תחבורה חדישה וגישה נוחה לנמלי הים במזרח. כתוצאה מכך, מחוזות אשר היוו באופן מסורתי מרכז יצרני גדול בסין, כדוגמת מחוז גואנגדונג, מאבדים מהאטרקטיביות שלהם לטובת מחוזות בפנים הארץ.
 
זהו למעשה פרק חדש בסיפורה המרתק של כלכלת סין בשלושים השנה האחרונות ושל אסיה בכלל. הדפוס שהחל ביפן, ואומץ לאחר מכן על ידי שאר מדינות "הנמר האסייתי"ׁ(הונג קונג, סינגפור, קוריאה הדרומית) וכעת סין, פועל לפי המודל הבא – המדינה מאמצת תהליך תיעוש ראשוני בעיקר עם תעשיות עתירות כוח אדם.
 
בשלב הבא ישנו מעבר הדרגתי לתעשיות מתוחכמות יותר עד לשלב הסופי של תעשיות עתירות ידע, המלווה בעלייה בשכר עובדים והנדל"ן. כאשר המדינה עוברת לשלבים המתקדמים בתהליך התיעוש, אותן תעשיות "נחותות" זולגות לאזורים או מדינות שכנות, בהן תהליך התיעוש הינו בתחילת הדרך. בסין, כאמור, מתרחש בימים אלו תהליך זהה, כאשר הזליגה בו מתבצעת לחלקיה הפנימיים של המדינה ולא רק למדינות שכנות.
 
להלן כמה דוגמאות למגמת ה"רילוקיישן" של חברות אלקטרוניקה ומחשבים, המעתיקות מפעליהן מרצועת החוף המזרחית של סין למחוזותיה המרכזיים והמערביים של המדינה.
 
חברת פוקסקון (Foxconn) הכריזה ב-29 ביוני על בנייתו של מפעל חדש בג'נגג'ואו, בירת מחוז היינן. הממשל המקומי של המחוז הוא זה שהקצה במיוחד שטח לבניית המפעל, מתוך רצון לעודד יצירת מקומות עבודה חדשים במחוז.
 
פרוייקט נוסף של פוקסקון הינו העברת מרבית קו היצור מהעיר שנג'ן מחוז גואנגדונג, לעיר לאנגפאנג, הממוקמת במחוז הביי, שכנו הצפוני של מחוז היינן. המעבר הסופי אמור להתרחש עד סוף השנה. בתחילת 2011 רק חלק קטן מאוד ממערך הייצור והשיווק של פוקסקון בסין יישאר בשנג'ן.

 
דוגמה נוספת למגמה אפשר למצוא עם חברת המחשבים Dell. נשיא הקבוצה "דל סין", מר מין יידה, הכריז החודש כי החברה שוקלת להעביר את קו הייצור שלה מהעיר שיאמן במחוז פוג'יאן המזרחי, לאחד ממחוזותיה המערביים של סין, זאת בעקבות הצמדות שכר גבוהות שנכנסו לתוקף בחודשים האחרונים במחוז פוג'יאן.
 
דוגמה נוספת היא פעילותה של חברת פייזר (Pfizer), חברת התרופות הגדולה בעולם, מצטרפת גם היא למגמת המעבר לאזורים חדשים נמוכי שכר במרכז סין. החברה הודיעה על כוונתה להקים מעבדת מחקר חדשה בעיר ווהאן, מחוז הוביי. בנוסף, עתיד להיבנות בעיר מפעל ייצור חדש.