משכורות בכירים בסין

המצב בסין מורכב ורגיש במיוחד משום שהמינויים של הבכירים בחברות הממשלתיות נעשים בדרך כלל על ידי המפלגה הקומוניסטית. שר האוצר הסיני: ההטבות לבכירים לא יעלו על 90% משכרם בשנה הקודמת


00:00 ,01.07.2010 מאת: מערכת פורט2פורט

מאת: יעל טראו, מנהלת שיווק הליוס סחר בינלאומי.

 

המצב בסין מורכב ורגיש במיוחד משום שהמינויים של הבכירים בחברות הממשלתיות נעשים בדרך כלל על ידי המפלגה הקומוניסטית. שר האוצר הסיני: ההטבות לבכירים לא יעלו על 90% משכרם בשנה הקודמת
 
תופעת הגינוי וההתנגדות למשכורות הענק של המגזר הפיננסי עלתה לכותרות בשנתיים האחרונות בכל רחבי העולם, במיוחד במדינות אשר נפגעו משמעותית מהמשבר הכלכלי העולמי. גם אצלנו בביצה, בלי כל קשר למשבר יש לומר, נשמעות חדשות לפרקים קריאות להגבלת שכר הבכירים במשק.
 
ומה קורה בכלכלה השלישית בגודלה בעולם -  בסין? החודש פורסם כי פרנק ניומן, ראש הדירקטוריון ומנכ"ל בנק שנג'ן פיתוח, קיבל עבור שנת 2009 בונוס שערורייתי ותקדימי במונחים סיניים, בסך 17.4 מיליון יואן, השווים ל-2.5 מיליון דולר אמריקאי.
 
מרבית הבונוסים בסין ניתנים בפריסת תשלומים למשך 3 שנים, ולא בתשלום מזומן בודד. מדיניות זאת, אשר עולה בקנה אחד עם הנחיות הבנק המרכזי בסין, מיועדת לצורך ריסון ומיתון השקעות מסוכנות על ידי בכירי השוק.
 
בעקבות המשבר הכלכלי הבינלאומי, ושערוריות הבונוסים והשכר המנופח של בכירים שליוו אותו בכל העולם, גם בסין החל השלטון לתת את הדעת על ההשתוללות חסרת הרסן של בכירי הבנקים וחברות הביטוח. המצב בסין מורכב ורגיש במיוחד משום שהמינויים של הבכירים בחברות הממשלתיות נעשים בדרך כלל על ידי המפלגה הקומוניסטית, עובדה אשר מושכת אש ותרעומת רבה. יש לציין כי במונחים מערביים משכורות הבכירים שמונו על ידי המנגנון הממשלתי צנועות, אך עדיין מדובר בשכר גבוה מאוד בהשוואה לשכר הממוצע בסין.
 
בשנת 2008 למשל, הרוויח מנכ"ל ונשיא אחד הבנקים הממשלתיים הגדולים ביותר בסין Industrial & Commercial Bank of China Ltd, שכר בגובה 235 אלף דולר בלבד. באותה שנה, הרוויח מנכ"ל בנק סיטיגרופ בסין, בנק פרטי אשר איננו קשור למנגנון הממשלתי, 38.2 מיליון דולר.
 
לסיכום, המדיניות הרשמית הנוכחית של ממשלת סין הינה הגבלת שכר הבכירים בחברות ממשלתיות, ביניהם בנקים, חברות ביטוח, כחלק מהניסיון למזער את הביקורת הציבורית על שכר גבוה בתאגידים.
 
בנוסף, חבילות ההטבות למנהלים בכירים במהלך השנה האחרונה לא יעלו על 90% משכרם בשנה הקודמת, כך הצהיר שר האוצר הסיני. לדברי השר, חבילות השכר זינקו בשנים האחרונות, והן מוגזמות. "קיצוץ בשכר מהווה חלוקה שווה יותר של ההכנסה החברתית ומתאים לאינטרסים של האומה ושל בעלי המניות", כך ציטטה סוכנות הידיעות הצרפתית את שר האוצר.
 

לקריאת מאמרים נוספים אודות סין אנא לחץ כאן