קרנה א.ט.א.: סימנים חיוביים לפעילות העסקית הישראלית בחו"ל

על אף הדיווחים על הירידה בהיקף הייצוא מישראל, מסתבר כי דווקא היקף הייצוא של דוגמאות מסחריות באמצעות תעודת המעבר "קרנה א.ט.א" גדל ברבעון השלישי של 2011 בשיעור של 24% לעומת הרבעון השלישי של 2010 והסתכם בכ- 35 מיליון דולר


00:00 ,08.11.2011 מאת: מערכת פורט2פורט

מנתוני אגף קרנה א.ט.א בלשכת המסחר ת"א והמרכז המתפרסמים היום עולה כי חל גידול בהיקף הייצוא של דוגמאות מסחריות ישראליות באמצעות תעודת קרנה א.ט.א לשווקים הבינלאומיים מעבר לים. על פי הנתונים גדל היקף ייצוא זה ברבעון השלישי של 2011 בשיעור של 24% לעומת המקביל אשתקד, והסתכם בכ- 35 מיליון דולר, זאת בעיקר הודות לייצוא דוגמאות מסחריות של פיתוחים טכנולוגיים וציוד תקשורת.

בנוסף, היקף יצוא הדוגמאות המסחריות, באמצעות תעודה זו רשם במהלך תשעת החודשים הראשונים של שנת 2011 גידול של כ- 5% לעומת התקופה המקבילה אשתקד והסתכם בכ- 94 מיליון דולר. בין המוצרים שיוצאו בתקופה זו היו - ציוד תקשורת וטלקומוניקציה, פיתוחים טכנולוגיים, מחשבים ואלקטרוניקה, תכשיטים יהלומים ואביזרי אופנה.

לדברי מלי לוי, מנהלת קרנה ואישורי מסמכים בסחר חוץ בלשכת מסחר ת"א והמרכז, הגידול בחשיפת דוגמאות מסחריות בחו"ל מעיד על שגשוג בקשרי המסחר בין אנשי עסקים ישראליים לעמיתיהם בחו"ל. "הקרנה הוא כלי שיווקי מצוין המאפשר ליצואנים לחשוף את מוצריהם, פיתוחים וחידושים בתחומים שונים בפני חברות זרות בחו"ל. במקרים רבים, לאחר הצגת המוצרים בחו"ל, נסגרות עסקאות ומתבצע הליך יצוא.

"דוגמה מצוינת לכך היא הגידול המשמעותי שנרשם ברבעון האחרון בייצוא דוגמאות מסחריות למקסיקו, שהצטרפה לאמנת הקרנה רק באפריל השנה". לוי מציינת כי ברזיל, הנחשבת יעד אסטרטגי לייצוא הישראלי, צפויה להצטרף אף היא בקרוב לאמנת הקרנה, דבר שיסייע לאנשי עסקים להרחיב את עסקיהם בברזיל ולהגביר את קשרי הסחר עם המדינות.

נציין כי תעודת קרנה א.ט.א הינה תעודת מעברהמונפקת על ידי לשכות המסחר בישראל ומאפשרת, בכפוף לתנאים מיוחדים שנקבעו באמנת הקרנה הבינלאומית, להכניס או להעביר ציוד ומוצרים מסוגים שונים לפרק זמן מוגבל, ללא תשלום מסי יבוא, בתחומי 71 המדינות החתומות באמנה. בין המדינות החתומות על האמנה ניתן למנות את איטליה, אירלנד, ארה"ב, בריטניה, דרום אפריקה, הודו, סין, סינגפור, צרפת, רומניה, טייוואן, צ'ילה, אירן, תאילנד ועוד. לאחרונה הצטרפו לאמנה - איחוד האמירויות הערביות, בוסניה הרצגובינה ומקסיקו.

מטרת הקרנה היא סיוע לאנשי עסקים המעוניינים להציג את מוצריהם לקניינים פוטנציאליים בתערוכות וירידים, כמו גם הכנסה והוצאה של ציוד מקצועי ודוגמאות מסחריות לארצות היעד אליהם הם מעוניינים להגיע. יש לציין כי יצואנים ישראלים רבים מקדמים את עסקיהם בחו"ל על-ידי שימוש בתעודת המעבר - קרנה א.ט.א.

לדברי לוי, "א.ט.א קרנה הוא אחד הכלים האפקטיביים והחשובים ביותר שפותחו עד היום לקידום הסחר הבינלאומי. קיימת לו חשיבות עצומה בקידום חשיפתה של ישראל לשווקים חדשים."

לוי, מציינת כי היתרון הגדול שטמון בשיטת הקרנה, נובע מן העובדה שייצוא דוגמאות מסחריות נעשה בפטור מלא מתשלומי מכס, מסים, מע"מ או פיקדונות כלשהם בארצות בהם מוצג המוצר. באמצעות הקרנה ניתן לייצא טובין למוצרים כגון - ציוד מקצועי טכני, מדעי ופדגוגי; ציוד ואביזרים לשימוש באירועים ספורטיביים, אומנותיים, או תרבותיים; בעלי חיים; תכשיטים; תפאורה, פיתוחים טכנולוגיים ולוויינים ועוד.