בניגוד לעבר, להנהלות הנמלים יש גיבוי לנהל

כמידי שנה, פתח שר התחבורה ישראל כץ את כנס "PORT2PORT" 2014, שנערך אתמול, והתמקד ברפורמת הנמלים: יש מקום להידברות עם העובדים בנוגע לאבטחת שכר, יועמקו הרציפים הקיימים ובנמל אשדוד הסתיימה התופעה, שבמסגרתה השתלטו העובדים על ניהול הנמל


14:27 ,17.06.2014 מאת: מערכת פורט2פורט

בניגוד לעבר, הנהלות חברות הנמל בישראל מקבלות עתה גיבוי והן מסוגלות לנהל את נמלי הים. כך אמר אתמול (ב') שר התחבורה ישראל כץ בפתיחת הוועידה השנתית "PORT2PORT 2014", שנערכה בגני התערוכה בל אביב.

 

את הכנס פתח מנכ"ל "PORt2PORT", דורון גבע, שהודה למשתתפים, הרחיב בנוגע להפיכת התשתיות העוברת על ישראל בשנים האחרונות, והציג את אתר "PORT2PORT" בשפה הערבית (www.port2port.ps), המיועד ליבואנים וליצואנים תושבי הרשות הפלשתינאית.

 

השר כץ פתח את דבריו והתמקד ברפורמת הנמלים: "מטבע הדברים, נמלי הים הם השער המרכזי ליבוא וליצוא של סחורות. במשך שנים הכנו את תוכנית רפורמת הנמלים, שבמרכזה הקמת שני נמלים חדשים. לא תכננו את זה בכדי להעניש את הוועדים, אבל הקפדתי שהנמים לא יימסרו לידיים של אלה שקיבלו את הרציפים הקיימים. בעבר לא היה כאן ניהול בנמלים, כי הוועדים הם אלה שניהלו את הנמלים והיתה להם זכות וטו. עכשיו הנהלות הנמלים מקבלות גיבוי לנהל.

 

"את נמל אשדוד הפכו לכלי לעשיית רווחים. הוועד השתלט על הנמל וכפה עליו לעבוד עם חברות שהיה לו אינטרס לעבוד איתן. ברגע שהרפורמה יצאה לדרך ופורסמו המכרזים, הייתי מושא להתקפות אישיות, אבל לא נרתעתי. היה ברור לי שהתעשיינים בשלב הראשון יהיו בחזית, כי יותר מדי שנים היה פה שלטון של פחד, כמו במערבונים. השינוי היום הוא שההנהלות מנהלות ומי שעוסק בדברים, עומד מאחוריהן. היום אין יותר תופעות של השבתות בר מצווה. הדבר הזה השתנה".

 

 

כאן עבר כץ לדבר על המכרזים להקמת הרציפים בנמלי אשדוד וחיפה, תוך שהוא משאיר את הדלת פתוחה להידברות עם הוועדים בנוגע לתנאי העסקה: "המכרזים להקמה ולניהול של הרציפים החדשים מתקדמים בקצב גבוה, כדי לוודא שההפעלה וההנהלה יהיו בידיים מתאימות. ישראל תהפוך למרכז בינלאומי של הובלת  מטענים. ברגע שהדבר יהיה בידיים נכונות, לחברות בינלאומיות יש רצון לבוא ולהשקיע.

 

"כולם בעד הדבר הזה, חוץ ממי שיושב עם הידיים על השאלטר, ועד כה זה עולה לנו בלי שביתה מרכזית. ידענו שנעמוד בפני שביתות ולקחנו את זה בחשבון. גם בתי הדין לעבודה הבינו את זה. שמחתי לשמוע שממלאי המקום (של הוועדים) אמרו שאין מקום לשביתות ואין סיבה לשביתה. אנחנו לא פוגעים בנמלים הקיימים. הבטחנו לשדרג אותם. רציף אחד בכל נמל יועמק והם יוכלו לאכלס את האוניות הגדולות, שהיום לא יכולות להיכנס לכאן.

 

"על פי הערכות הגידול שלנו למכולות באגן הים התיכון, אם סך המכולות שעובר כאן יפחת, אנחנו מוכנים להשלמות לעובדים. אם טעינו בהנחת היסוד שמביאה אותנו להקים את הנמלים, נישא בחלק מהאחריות ונפצה את העובדים".

 

 

"אנחנו לא מנהלים משא ומתן ולא ישולם שוחד לעובדים. יותר מדי פעמים שולם שוחד חוקי לעובדים, כי הממשלה החליטה. סרבתי להתחייב שלא יפוטר אף עובד. אם הם לא יעבדו טוב. לא תהיה התחייבו מבחינה מוסרית, בגלל שאנחנו עושים את מה שנדרש. הציבור מגבה את הדברים האלה, כי הוא מזהה את המגמה – לשנות את ההנהגות, לייצר תחרות ולדאוג לצרכים של אזרחי המדינה.

 

"אני התחייבתי שכל התהליך הזה לא יעלה שקל למשלם המסים הישראלי. התקציב לא יילקח מתקציב המדינה, אלא הכל יגוייס ויוחזר על ידי חנ"י מההפעלה של הנמלים. אנחנו מעמידים למדינת ישראל פרויקט על, שיביא לתחרות, בעלות של בין 12-15 מיליארד שקל".

 

כשנשאל השר מה הוא מצפה עתה מהנהלות הנמלים, הוא ענה במילה אחת: "שינהלו".