אמיר שני לנתניהו: הנחה על תשלום מיידי לספקי מערכת הבריאות

סגן נשיא איגוד לשכות המסחר ויו״ר ועדת הקורונה של האיגוד כתב בפנייתו לרה״מ כי נוצר מצב אבסורדי לפיו הספקים מממנים את מערכות הבריאות באמצעות מתן אשראי של שלושה חודשים וכעת, עם החשש מפני גל שני, ימצאו עצמם לא מזומנים לבצע רכישות ציוד חיוני


13:52 ,23.06.2020 מאת: מערכת פורט2פורט

אמיר שני, סגן נשיא איגוד לשכות המסחר ויו״ר ועדת הקורונה של האיגוד, פנה שלשום במכתב לראש הממשלה נתניהו בנושא החשש מגל שני של התפרצות נגיף הקורונה וחובת התשלום המיידית של חובות המדינה לספקי מערכת הבריאות – הזרמה של כחצי מיליארד שקל לצורך הזרמת ציוד והיערכות של הספקים לגל הנוסף. שני מבקש מראש הממשלה נתניהו כי ינחה על תשלום מיידי של כל חובות המדינה לספקי מערכת הבריאות כדי שהחברות לא יקרסו כלכלית ויפשטו רגל.

 

שני כותב במכתבו לראש ממשלת ישראל כי ״לצורך היערכות ומוכנות מיטבית של מערכת הבריאות להתמודדות עם מגיפת הקורונה, מוסדות הבריאות תגברו את קניית הסחורה במיוחד בציוד רפואי ותרופות ייעודיות לטיפול בחולי הקורונה. יתרה מכך, מנכ״ל משרד הבריאות דרש בסוף חודש פברואר מיבואני תרופות וציוד רפואי לתגבר את מלאי התרופות והציוד הרפואי בארץ למלאי שיספיק לארבעה עד שישה חודשים. בחלק גדול מהציוד מדובר בצורך בהכפלת המלאי ולעיתים מדובר בצורך לאגור מלאי פי ארבעה ופי שישה מהמלאי הרגיל״. לטענת שני, מדובר בתוספת עלויות כבדה מאוד, במיוחד כאשר אין כל התחייבות של המדינה לרכוש מלאי זה.

 

שני מוסיף וכותב כי ״מאחר ומערכת הבריאות הוחרגה מחוק מוסר תשלומים, נוצר מצב אבסורדי על פיו ספקי מערכת הבריאות מצאו את עצמם מממנים את מערכות הבריאות באמצעות מתן אשראי של 3 חודשים ואף יותר מזה״.

 

שני מציין כי בעקבות פניות של איגוד לשכות המסחר, וקיומם של שני דיונים בוועדת הכספים של הכנסת, הודיע משרד האוצר כי העביר כחצי מיליארד שקל לצורך הקדמת תשלומים לספקי מערכת הבריאות, לצורך מימון רכש תרופות וציוד רפואי. לטענתו, משרד הבריאות עדכן כי הקדים תשלום לספקים בסכום של כ-300 מיליון שקל אולם הודעה זו טרם באה לידי ביטוי אצל הספקים שעדיין לא קיבלו תשלום.

 

לדברי שני, ״עתה, עם החשש להתפרצות של גל שני, יש צורך במימון נוסף של למעלה מחצי מיליארד שקל״, אך לדבריו, בשל הנסיבות שתוארו לעיל, לחברות אין תזרים מזומנים ומרבית החברות לא קיבלו כל הקדמת תשלום כפי שפורסם.

 

לפיכך, מדגיש שני, ״החברות לא תעמודנה במימון של יבוא ציוד רפואי נדרש כדי להתמודד עם גל נוסף של התפרצות קורונה ועם המשך הייבוא של ציוד רפואי לישראל״. לדבריו, ״היבואנים הישראלים נמצאים בעמדת נחיתות אל מול יבואנים במדינות אחרות שכן הרכש בחו״ל מתבסס היום על בסיס מזומן והחברות הישראליות אינן יכולות לממן אותו״.

 

כאמור, בסיום מכתבו ביקש סגן נשיא איגוד לשכות המסחר כי רה״מ ״ינחה על תשלום מיידי של כל חובות המדינה לספקי מערכת הבריאות, בוודאי בימים אלה של חוסר ודאות עסקית, כדי שחברות שבימים כתיקונם מגלות יציבות כלכלית, לא יקרסו כלכלית ויפשטו רגל״.