מדד מנהלי הרכש: עלייה חדה במדד ביולי

כלכלני בנק הפועלים: רכיבי ההזמנות, הן המקומיות והן מחו״ל, גבוהים מ-60 נקודות, עובדה המעידה על צפי להתרחבות אחידה יחסית מבחינת ענפי התעשייה. מדד מנהלי הרכש העולמי נצא במגמת ירידה מתחילת השנה


11:17 ,22.08.2018 מאת: מערכת פורט2פורט

מדד מנהלי הרכש של ארגון מנהלי רכש ולוגיסטיקה בישראל ובנק הפועלים לחודש יולי 2018 עלה ב-5.4 נקודות לרמה של 58.0 נקודות. הרכיבים המרכזיים במדד הצביעו החודש על התרחבות בפעילות: רכיב ההזמנות ליצוא עלה ב-16.3 נקודות לרמה של 62.1 נקודות, רכיב ההזמנות המקומיות עלה ב-8.4 נקודות לרמה של 63.0 נקודות, ורכיב תפוקות הייצור רשם החודש עלייה של 7.0 נקודות לרמה של 58.7 נקודות.

 

מדד מנהלי הרכש העולמי, שמפרסם בנק JPMorgan ירד ב-0.3 נקודות בחודש יולי 2018 לרמה של 52.7. המדד העולמי נמצא במגמת ירידה מאז תחילת השנה. בארה״ב המדד ירד ל-58.1 נקודות, רמה שעדיין גבוהה באופן ניכר מהממוצע העולמי. בגוש האירו המדד עלה מעט החודש ל-55.1 נקודות, רמה הנמוכה ב-5.5 נקודות לעומת השיא אליו הגיע בחודש דצמבר. ביפן המדד ירד ל-52.3 נקודות, הרמה הנמוכה ביותר מזה 11 חודשים, ובסין המדד ירד ל-50.8 נקודות, הרמה הנמוכה ביותר מזה שמונה חודשים.

 

כלכלני בנק הפועלים ציינו כי מדד מנהלי הרכש בישראל עלה בחודש יולי בשיעור חד והשלים עלייה מצטברת של 8.4 נקודות בחודשיים. רכיבי ההזמנות, הן המקומיות והן מחו״ל, שניהם גבוהים מ-60 נקודות, וזה מאותת להערכתנו על צפי להתרחבות שהיא אחידה יחסית מבחינת ענפי התעשייה. נתוני הייצור התעשייתי, שמפרסמת הלמ״ס, הצביעו על מגמת התרחבות של הפעילות בחודשים מרץ-מאי, בעיקר הודות לתרומה של הטכנולוגיה העילית. מדדי מנהלי הרכש בעולם מאופיינים במגמת ירידה, ככל הנראה על רקע האיומים להטלת מכסים הדדים מצדן של ארה״ב, סין ואירופה. ישראל לא צפויה להיות מושפעת מכך באופן ישיר, וזה יכול להסביר אולי את המגמה ההפוכה של מדד מנהלי הרכש בישראל.

 

מדד מנהלי הרכש בישראל ממשיך זה החודש השני ברציפות להימצא בהתרחבות והחודש אף נצפתה התעצמות משמעותית בעוצמה של ההתרחבות. הערך שנמדד החודש עומד על 58% לעומת ערך של 52.6% שנמדד בחודש הקודם (סדרת נתונים מנוכה עונתיות), עלייה נוספת של 5.4% לעומת הערך שנמדד בחודש הקודם. החודש כל רכיבי המדד החשובים והמרכזיים נמצאים בהתרחבות, כולל רכיב הביקושים ליצוא אשר חזר החודש להתרחבות. גם רכיב מחירי חומרי הגלם ממשיך להימצא במגמת התרחבות.