מינהל המכס מתכנן תקן ISO ליבואנים

אבי ארדיטי ביום עיון על מגמות בסחר הבינלאומי, שארגנה לשכת המסחר והתעשיה חיפה והצפון, בשיתוף לשכת סוכני המכס והמשלחים הבינ״ל, לזכרו של חנן וייסמן ז״ל: נקים חדר מצב ארצי


13:49 ,07.10.2018 מאת: מערכת פורט2פורט

מינהל המכס ברשות המסים חותר לאכיפה ממוקדת, שתאפשר מיקוד של הבדיקות והאכיפה במטענים חשודים על בסיס עיבוד מידע ממקורות מגוונים. כך אמר ראש מינהל המכס, אבי ארדיטי, ביום עיון על מגמות בסחר הבינלאומי, שארגנה לשכת המסחר והתעשיה חיפה והצפון, בשיתוף לשכת סוכני המכס והמשלחים הבינ״ל, לזכרו של חנן וייסמן ז"ל, שהיה יו״ר לשכת סוכני המכס והמשלחים הבינ״ל בחיפה והצפון וחבר הנהלת לשכת המסחר.

 

אבי ארדיטי אמר כי גישת היסוד של המינהל היא כי הרוב המכריע של היבואנים הם שומרי חוק. מאמצי האכיפה צריכים להתמקד באותם אחוזים בודדים שעל פי המודיעין שנאסף הם בבחינת עבריינים, או ״מנסים לבדוק את עירנות הרשויות״ כלשונו. המכס מקים ״חדר מצב״ ארצי, לנציגי כל הרשויות כדי להדריך אותן ביצירת מודיעין רלוונטי לצרכי המכס. עוד הוסיף ארדיטי כי בכוונת המכס לייצר עבור היבואנים סוג של תקן ISO, שיאפשר לתת הקלות ליבואנים שישמרו על תקן זה ולמקד את הבדיקות והאכיפה באלה שאינם שומרי חוק.

 

ארדיטי התייחס עוד גם לקניות באמצעות האינטרנט ואמר כי על המכס להיערך לאתגר של שחרור סחורות בלי מסר, כאשר מדובר על תהליך הולך ומתרחב. בטווח של השנתיים הקרובות האי-קומרס יהיה להערכתו כ0-20% מהצריכה בישראל. מערכת הדואר בישראל אינה ממוחשבת כיום וכדי לייצר מודל חדש שיענה על הצרכים האלה פועל המכס בשיתוף עם דואר ישראל. להערכתו הכנת מסוע שישקף ויאפשר להקליד את פרטי המטען, ייעל את תהליך המיון והמסירה ויאפשר למדינה הכנסות בסדר גודל של 350 מיליון שקל.

 

ראש מינהל המכס אמר עוד כי יש כוונה להקים מנגנון שיאפשר גבייה טובה יותר ממטענים המיועדים לרשות הפלשתינית. כיום למכס אין יכולת אכיפה כשמשלוח מגיע ליעד ברשות וגם הרשות הפלשתינית מפסידה הכנסות כתוצאה מכך. הקמת מערכת מחסני ערובה בשטחי הרשות תאפשר בקרה טובה יותר על הבידוק והשחרור.

 

אחד ממוקדי יום העיון הייתה מערכת ״שער עולמי״ שהופעלה השנה. ״למרות הנבואות השחורות, המערכת לא נפלה אפילו פעם אחת״, אמר אבירם אברמוביץ, מנהל תחום בכיר תש״ר במינהל המכס. הוא מסר על שינויים צפויים במערכת שער עולמי, שעיקרם מעבר נושאים נוספים, כמו ניהול כופר כסף, קרנה ואגרות של תאגידי משלחים, לטיפול באמצעות מסרים, דבר שיחסוך בירוקרטיה והליכה לבתי המכס.

 

ראש מינהל הספנות והנמלים במשרד התחבורה, ר/ח יגאל מאור, סקר סקירה מקיפה את יוזמת דרך המשי הימית של סין והשפעותיה על ישראל. הוא ציין, בין השאר, את התלות של סין להישרדותה ביבוא אליה: היבוא לסין הוא פי 5 מהיצוא שלה. לצורך שמירה על דרכי ההובלה הימית יוצרת סין רשת לוגיסטית של נקודות אחיזה בנמלים לאורך הציר בינה לבין אירופה ויוצרת חלופות לדרכי הים המקובלות. פעילויות אלה מאפשרות גם איתור הזדמנויות להשקעה, בעיקר בתשתיות וחיפוש שווקים חדשים ליצוא.

 

ביום העיון הועלתה תרומתו הרבה, המקצוענות והידע של חנן וייסמן ז״ל, שהפכו אותו לאחד מעמודי התווך של השילוח הבינ״ל בחיפה ובצפון. דברים לזכרו נשאו נשיא לשכת המסחר והתעשיה חיפה והצפון, דוד קסטל, ברי פינטוב, מנכ״ל ארגון התאגידים של סוכני המכס והמשלחים הבינ״ל, ושולי חסיד מהנהלת לשכת סוכני המכס והנהלת לשכת המסחר בחיפה והצפון. אלמנתו, דלית וייסמן, סיפרה על ההשקעה הגדולה שלו בעבודה הציבורית, שהוא ראה בה שליחות, ואמרה כי יום העיון הוא החיבור הנכון לעיסוק ולנוף האנושי שחנן כה אהב. את יום העיון הנחה מנכ״ל לשכת המסחר והתעשייה חיפה והצפון, רו״ח שמוליק וטנשטיין.