איגוד לשכות המסחר: כלכלת ישראל עלתה שלב למקום ה-21 במדד IMD

זאת מבין 63 מדינות מפותחות, במדד התחרותיות של מכון המחקר השוויצרי IMD. אוריאל לין: למרות שישראל נהנית מחוסן כלכלי ומצויה בקדמת ההישגים בכל הקשור להוצאה על מו״פ וחדשנות עסקית, אסור להתבשם בהישגים אלה


12:21 ,24.05.2018 מאת: מערכת פורט2פורט

כלכלת ישראל עלתה שלב אחד אל המקום ה-21 בשנת 2018 (לעומת 22 בשנת 2017) מבין 63 מדינות מפותחות, במדד התחרותיות של מכון המחקר השוויצרי IMD. כך מסר  איגוד לשכות המסחר, המייצג את מכוןIMD בישראל. 

 

מכון המחקר IMD הוא אחד ממוסדות המחקר הנחשבים בעולם שבוחן אחת לשנה את מידת כושר התחרות בין הכלכלות הלאומיות על בסיס קריטריונים שונים. מדד התחרותיות העולמי שמתפרסם מדי שנה ע״י מכון IMD מדרג 63 מדינות ע״פ פרמטרים כלכליים שונים ומתבסס על נתונים שנאספו מגופים עסקיים בעולם, ביניהם איגוד לשכות המסחר בישראל. המדד בוחן את ביצועי המדינות ע״פ ארבעה פרמטרים: חוסן כלכלי, יעילות העסקים, מערכות התשתיות ויעילות ממשלתית. 

 

בראש הדירוג העולמי מופיעות מדינות כמו ארה״ב, המדורגת ראשונה, ואחריה הונג קונג, סינגפור, הולנד, שוויץ ודנמרק. בתחתית הדירוג ממוקמות: קולומביה, אוקראינה, ברזיל,  קרואטיה, מונגוליה וונצואלה, המדורגת אחרונה. 

 

מניתוח איגוד לשכות המסחר את נתוני מדד IMD עולה כי החוזקות של כלכלת ישראל מתבטאות בדירוגה במקום הראשון בסעיף החדשנות העסקית, בדומה לאשתקד; במקום הראשון בדומה לשנה שעברה בסעיף השקעה במו״פ כאחוז מהתוצר; דירוג במקום השני בסעיף מחקר מדעי בדומה לאשתקד; בסעיף המודד את עמידות המשק במשברים בינ״ל, ישראל מדורגת במקום ה-4 בשנת 2018 לעומת המקום ה-7 בשנת 2017.

 

מנגד, הדירוגים הנמוכים של ישראל מתבטאים בדירוג במקום 46 בשיעור ההשתתפות בכוח העבודה, לעומת 49 בשנת 2017; דירוג במקום 41 בזמן הנדרש לפתיחת עסקים, לעומת 42 בשנת 2017; בדירוג יוקר המחיה ישראל נמצאת במקום 52, ללא שינוי לעומת 2017; בסעיף יצוא סחורות כאחוז מהתוצר ישראל מדורגת במקום ה-51 בשנת 2018 לעומת 46 בשנת 2017; בסעיף מחירי הדלק ישראל נמצאת במקום ה-58 לעומת מקום 62 בשנת 2017. 

 

במכון המחקר IMD מציינים כי על ישראל להתמודד עם האתגרים הבאים, על מנת לשפר את מעמדה בשנים הבאות: שמירה על המשך הצמיחה, הפחתת העומס הביורוקרטי והרגולטורי תוך יישום מסקנות RIA, הגדלת יצוא הסחורות והשירותים, האצת רפורמות במגזר הציבורי וצמצום הפערים הכלכליים בחברה.

 

עו״ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, התייחס לממצאי הדו״ח ואמר כי ״למרות שישראל נהנית מחוסן כלכלי ומצויה בקדמת ההישגים בכל הקשור להוצאה על מו״פ וחדשנות עסקית, אסור להתבשם בהישגים אלה. קובעי המדיניות רתוקים מדי למגזרי התעשייה וההיי-טק ומתעלמים מתרומתו המרכזית של מגזר המסחר והשירותים העסקי לכלכלה ולתעסוקה. 

לדברי לין, מגמת ההכבדות המוטלת על המגזר העסקי, עודף הרגולציה ואפליית המס הזועקת מול הייבוא האישי, פוגעים קשות בסקטור העסקי המייצר את עיקר מקומות העבודה במשק.