אנשי עסקים ישראלים נפגשו עם שגריר סרי לנקה

השגריר הציג לאנשי עסקים את פוטנציאל ההשקעות והסחר של מדינתו, מאבני חן ועד הייטק. "אנחנו יכולים להיות שער לסחר עם מדינות רבות באזור, כולל כאלה שלישראל אין קשרים דיפלומטיים עמן ובהן פקיסטאן, מלזיה, אינדונזיה ובנגלדש", אמר


00:00 ,18.06.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

השגריר הציג לאנשי עסקים את פוטנציאל ההשקעות והסחר של מדינתו, מאבני חן ועד הייטק. "אנחנו יכולים להיות שער לסחר עם מדינות רבות באזור, כולל כאלה שלישראל אין קשרים דיפלומטיים עמן ובהן פקיסטאן, מלזיה, אינדונזיה ובנגלדש", אמר
 
"אנשי עסקים מישראל ומסרי לנקה טרם התוודעו לפוטנציאל ההשקעות והסחר ההדדי בין שתי המדינות. תפקידי המרכזי כשגריר כאן הוא לנסות ולחשוף פוטנציאל זה בפניהם ולקדם את יחסי הסחר בין שתי המדינות". כך אמר שגריר סרי-לנקה בישראל, טיסה וויג'ראנטה, במפגש של "המועדון הדיפלומטי המסחרי-כלכלי", שהוקם ביוזמת לשכת המסחר ישראל-אסיה. המפגש, שהתקיים בביתו של השגריר בהרצליה פיתוח, נועד לקידום הסחר ההדדי וההשקעות בין שתי המדינות והגברת שיתוף הפעולה העסקיוהכלכלי ביניהן.
 
סרי לנקה (ציילון בשמה הקולוניאלי) נמצאת במסלול התפתחות כלכלי מואץ והיא נהנית משיעורי צמיחה גבוהים למדי של 5%-6% לשנה. הממשלה משקיעה מאמצים רבים בהפיכת המדינה ליעד מועדף להשקעות חוץ ולמדינה ידידותית למשקיעים פוטנציאליים. סרי לנקה אף משקיעה משאבים רבים בהקמת מערכת סחר אלקטרונית, שתסייע לקידום הסחר שלה עם מדינות העולם.
 
היקף הסחר ההדדי בין ישראל לסרי-לנקה עומד על 85 מיליון דולר בשנה ולדעת השגריר הוא רחוק ממיצוי. במהלך המפגש מנה השגריר הסרי לנקי את תחומי שיתוף הפעולה העיקריים בין שתי המדינות: חקלאות וחומרי גלם, יהלומים, תיירות, טקסטיל והייטק. 
 
שגריר סרי לנקה הדגיש במפגש כי ארצו יכולה לשמש עבור ישראל כשער מסחרי למדינות רבות באזור, לרבות כאלה שלישראל אין עמן קשרים דיפלומטיים כגון פקיסטן, מלזיה, אינדונזיה ובנגלדש. סרי לנקה קשורה במערכת מסועפת של הסכמי סחר עם המדינות השונות באסיה והיא חברה בארגון הסחר העולמי (WTO). לסחר עם סרי לנקה יכול להיות אפקט, לדברי השגריר, הן להידוק הקשרים המסחריים עם הודו והן לפיתוח שערים למדינות סמוכות כגון נפאל ובוטאן וכאמור, בנגלדש. לסרי לנקה הסכם סחר חופשי עם מדינות אלה, במסגרת הסכם SAFTA. לסרי לנקה גם מערכת יחסי מסחר הדוקים עם סינגפור, תאילנד, בורמה (מיאנמר) ופיליפינים.
 
במהלך הפגישה עם אנשי העסקים מישראל קבל השגריר על כך שהנפקת אשרות כניסה לאנשי עסקים ממדינתו לישראל כרוכה בתהליך בירוקרטי ממושך ומסובך. הדבר נובע, בין היתר, מהיעדרו של שגריר תושב מישראל במדינה. אחת ההצעות שהעלה השגריר הוא שנציג השגרירות בדלהי, הודו (שאמונה על סרי לנקה) יגיע פעם בשבועיים לסרי לנקה ויטפל אישית בבקשות לויזה לישראל. אבן נגף נוספת בהידוק היחסים בין שתי המדינות היא היעדרן של טיסות ישירות מת"א לקולומבו. אנשי עסקים ישראליים נאלצים לנסוע לסרי לנקה דרך עמאן וזו גישה לא נוחה עבורם. השגריר נמצא במו"מ עם גורמי תעופה בישראל על מנת לפתוח קו ישיר, בהתאם להסכם התעופה שנחתם בין שתי המדינות ב-2003.