התעשיינים מודאגים מקצב נמוך של גידול היצוא ומהרעה ברווחיות היצוא

שרגא ברוש: ברבע הראשון של השנה חל גידול ריאלי של כ-1% בלבד ביצוא התעשייתי. קורא לממשלה להעלות את היצוא אל ראש סדר הנושאים הכלכליים שיטופלו השנה


00:00 ,09.05.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

שרגא ברוש: ברבע הראשון של השנה חל גידול ריאלי של כ-1% בלבד ביצוא התעשייתי. קורא לממשלה להעלות את היצוא אל ראש סדר הנושאים הכלכליים שיטופלו השנה
 
התעשיינים מודאגים מהקצב הנמוך של גידול היצוא ומההרעה שחלה ברווחיות היצוא. ברבע הראשון של השנה חל גידול ריאלי של כ-1% בלבד ביצוא התעשייתי, בהשוואה לרמה החודשית הממוצעת ברבע האחרון אשתקד. היצוא הסתכם בכ-6.3 מיליארד דולר. כך מסר שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים, בהסתמכו על ניתוח חודשי של מצב היצוא שערך אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים.
 
נשיא התאחדות התעשיינים קורא לממשלה להעלות את היצוא אל ראש סדר הנושאים הכלכליים המחייבים טיפול בשנת 2006. בסיוע קטן יחסית של 40 מיליוני דולרים בכל אחת מהשנתיים הקרובות, אומר ברוש, ניתן להביא לגידול של כ-2 מיליארדי דולרים ביצוא ולתוספת של כ-30 אלף מקומות עבודה. מדובר בסיוע לתוכנית להגדלת היצוא, המבוססת על סיוע במחקר ופיתוח לתעשייה, עידוד עסקים קטנים ובינוניים לפתח אסטרטגיה מוטת יצוא, איתור פרוייקטים בינלאומיים, סיוע בחדירת חברות ישראליות לשווקים מתפתחים ועוד.
 
מהניתוח של התאחדות התעשיינים מתברר כי עלייה ריאלית מתונה של כ-1% נרשמה ברבע הראשון של 2006 ביצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה העילית, זאת בהמשך לגידול מתון של כ-1.4% לרבעון במחצית השנייה של 2005. (מדובר ברכיבים אלקטרוניים ומחשבים, ציוד תקשורת, בקרה ופיקוח, כלי טיס ותרופות).
 
בדומה, עלייה ריאלית מתונה של כ-1% נרשמה בחודשים ינואר-מרץ 2006 ביצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה המעורבת עילית, זאת לאחר נסיגה חדה של 5.4% ברבע האחרון אשתקד. (מדובר בכימיקלים וזיקוק נפט (למעט תרופות), מכונות וציוד, מנועים וציוד חשמלי).
 
בנוסף, עלייה ריאלית מתונה ביותר של כ-0.5% נרשמה ברבע הראשון של השנה ביצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה המסורתית, זאת לאחר נסיגה של 2.5% ברבע האחרון אשתקד. (מדובר בענפי המזון והמשקאות, טקסטיל הלבשה ועור, עץ, ריהוט, נייר ודפוס).
 
מנגד, נרשמה נסיגה ריאלית של כ-2% ביצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה המעורבת מסורתית, זאת בהמשך לנסיגה של 1.9% ברבע האחרון אשתקד. (מדובר בכרייה, חציבה ומינרלים, מוצרי גומי ופלסטיק, מתכת בסיסית ומוצרי מתכת).
 
מניתוח היצוא (ללא יהלומים) לפי יעדים גיאוגרפיים עולה כי ברבע הראשון של השנה נרשמה נסיגה דולרית של 6% ביצוא למדינות האיחוד האירופי. ירידה זו קוזזה ברובה בשל העלייה הדולרית של 8% ביצוא לארה"ב ושל 4% ביצוא למדינות אסיה. ירידה דולרית של 5% נרשמה גם ביצוא ליתר מדינות העולם.
 
ברוש מעריך כי ברבע הראשון של 2006 חלה הרעה ברווחיות היצוא. מנתונים ראשוניים עולה כי בתקופה זו נרשמה עלייה של 2.5% במדד עלות העבודה ליחידת תוצר ביצוא, לעומת  הרבעון האחרון של 2005. (עלייה במדד פירושה ירידה ברווחיות ולהפך). הסיבות להרעה ברווחיות היצוא הן: הרעה ניכרת בתנאי הסחר והגידול בעלות העבודה.