אוריאל לין: לבטל את המכסים הדרקוניים על יבוא מוצרי המזון

בתגובה להודעת ראש הממשלה על ביטול המע"מ על מוצרי מזון בפיקוח אמר נשיא איגוד לשכות המסחר כי יש לנקוט במעשים ולא בהבטחות לאחר הבחירות


11:58 ,09.12.2014 מאת: מערכת פורט2פורט

נוכח הכרזת ראש הממשלה על כוונתו לבטל את המע"מ על מוצרי מזון שבפיקוח, אמר הבוקר נשיא איגוד לשכות המסחר עו"ד אוריאל לין, שכיהן בעבר בתפקיד הממונה על הכנסות המדינה, כי הפחתת יוקר המחיה לא יכולה לחכות חודשים עד לאחר הבחירות, כשגם אז לא ברור מה יהיה לבוש החוק.

 

לין הוסיף, כי על ראש הממשלה להורות כבר היום, בהתאם להמלצתו הקודמת לשר האוצר (מלפני כחודש), לבטל לחלוטין את מכסי המגן על כלל יבוא מוצרי המזון כדי להפחית את יוקר המחייה: "צריך להתבסס על מעשים ולא על הבטחות לאחר הבחירות".

 

לדברי לין, "ביטול מכסים הוא הפתרון להוזלת מחירי מוצרי המזון. מדובר בצעד אמיתי ואפקטיבי, שיביא לדינאמיקה של הפחתת מחירי מוצרי המזון. במקביל יש לשקול הפחתת מכסים על יבוא גידולים חקלאיים ומתן תמיכה ישירה לחקלאים, במקום מכסי מגן דרקונים המוטלים כיום על יבוא גידולים חקלאיים ובעלי חי.

 

"שיעורי המכס על יבוא מוצרי מזון הם ברמה שאין לה אח ורע בעולם. כשמוסיפים לכך את המע"מ והוצאות ההובלה, מסתבר שחומות המגן על יבוא מוצרי מזון הן פי שניים ואפילו פי שלוש מערך המוצר. הן לא מאפשרות הפחתת מחירים משמעותית בענף המזון.

 

"כל עוד ימשכו בישראל חומות ההגנה הגבוהות והמסים הדרקוניים על יבוא מוצרי מזון ותוצרת חקלאית, לא ניתן יהיה להפחית את מחירי מוצרי המזון לציבור הצרכנים".

 

בדיקת איגוד לשכות המסחר מעלה כי קיימים מכסים גבוהים על יבוא מוצרי מזון, דוגמת: המכס על בשר בקר טרי או צנון הוא 12% + 14 שקל לק"ג; על בשר של עופות - עד 170%, תלוי בסוג; על אבקת חלב בעלת תכולת שומן לפי משקל מעל 1.5% המכס הוא 212%; על חמאה 140%; על בצל טרי או צנון 1.17 שקל לק"ג, אך לא יותר מ-298%; על שום טרי או צנון 7.69 שקל לק"ג, אך לא יותר מ-340%; ועל שימורי טונה 12% + 2 שקל לק"ג.

 

לדברי לין, "מעבר ממכסים ברמה דרקונית לסיוע ישיר ימומן על ידי משלמי המסים בהתאם לעקרונות המיסוי הפרוגרסיבי בישראל, ויקל על השכבות החלשות, הנושאות כיום בעיקר נטל עלות מחירי מוצרי המזון.

 

"אנו מסתבכים שוב ללא צורך בהבטחות ותוכניות לעתיד. הצעת ראש הממשלה לביטול המע"מ על מוצרי מזון שבפיקוח מצריכה שינוי חקיקה, שאורכים זמן ועלולים להיתקל בהתנגדויות בכנסת. על כן, יש ללכת בדרך הבטוחה והישירה של ביטול מכסים בייבוא מזון, הניתנת לביצוע מיידי, ולא להסתבך בשיטות ישראליות שלא יעמדו במבחן המציאות".