בעקבות הסכמה בין האוצר להסתדרות: הרפורמה במכון התקנים יוצאת לדרך

מטרת הרפורמה היא לפתוח לתחרות את בדיקות התקינה של מוצרי הייבוא, ולהעביר את הסמכויות לאישור הבטחת האיכות של מוצרים מיובאים ממכון התקנים למעבדות פרטיות שיקבלו אישור לכך


15:44 ,06.12.2016 מאת: מערכת פורט2פורט

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן ושר האוצר משה כחלון הגיעו היום (ג') להסכמות עקרוניות שמאפשרות לרפורמה בתחום התקינה לצאת לדרך. על בסיס ההסכמות העקרוניות ייחתם בהמשך הסכם מפורט בין הצדדים. מטרת הרפורמה היא לפתוח לתחרות את בדיקות התקינה של מוצרי הייבוא, ולהעביר את הסמכויות לאישור הבטחת האיכות של מוצרים מיובאים ממכון התקנים למעבדות פרטיות שיקבלו אישור לכך. מהלך זה צפוי להשפיע על הורדת העלויות במשק והקטנת יוקר המחיה, ולהביא לחיסכון משקי של כחצי מיליארד שקל בשנה.  

 

במסגרת המודל החדש, מעבדות פרטיות שיאושרו על ידי הממונה על התקינה במשרד הכלכלה והתעשייה, יבצעו גם הן את הבדיקות ובכך יביאו לקיצור לוחות הזמנים, הפחתת מחירים ושיפור השירות.

 

הבשורה המשמעותית בהסכם היא פתיחת השוק לתחרות בתחום בדיקות היבוא בצורה הדרגתית, באופן שיאפשר את היערכות הרגולטורים, יבטיח סביבה יציבה להמשך הפעילות של מכון התקנים ויסדיר את זכויות העובדים תוך דאגה לביטחונם הכלכלי. מהלך זה צפוי להביא להפחתת הנטל הרגולטורי על היבואנים ובכך לעודד כניסת שחקנים קטנים ובינוניים, להגביר את התחרות בשווקים השונים ולהפחית את יוקר המחייה.

 

כחלק מעקרון ההדרגתיות שהוסכם עליו נקבע כי הפתיחה לתחרות תיעשה ב-4 פעימות, עד מרץ 2021, על פי קבוצות שונות של מוצרים, בהתאם למועדים מוסכמים מראש, כאשר הדגש הינו על מתן קדימות למוצרי צריכה. כך לדוגמה, ב-2017 ייפתחו לתחרות בדיקות יבוא של מוצרים כגון מוצרי חשמל "לבנים" (מכונות כביסה, מקררים, מדיחי כלים ועוד), אלקטרוניקה בידורית, כלי עבודה ומצברים. ב-2018 מעבדות יוכלו לבצע בדיקות עמידה בתקן גם למוצרים מיובאים המשתייכים לתקשורת סלולרית, חיתולים, תנורי אפיה, מיקרוגלים, מטהרים ומסנני מים, עגלות ילדים, חיתולים, מוצרי ניקוי ועוד.

 

סוגיה מרכזית נוספת שהוסכם עליה באופן עקרוני נוגעת לתנאי הפרישה של עובדי מכון התקנים אשר העסקתם תסתיים כתוצאה מפתיחת פעילות הבדיקה לתחרות. תנאי הפרישה יכללו מסלול פנסיית גישור ומסלול פיצויים, עם מענקי פרישה והסתגלות לעובדים הפורשים ותנאים נוספים כמפורט בסיכום. סוכם כי המדינה תישא בחלק ניכר מעלות תנאי הפרישה של העובדים, כאשר מכון התקנים יממן את יתרת העלות.

 

כמו כן, הוחלט כי לוועד המנהל של מכון התקנים, יצורף גם נציג ועד העובדים, וזאת בנוסף לנציג מטעם רשות ההסתדרות לצרכנות.

 

כחלק מהדאגה ליציבותו הפיננסית של מכון התקנים, המדינה והמכון צפויים לחתום על הסכם תקינה לארבע השנים הקרובות לצורך ביצוע פעילות התקינה הנדרשת עבור המדינה. במסגרת הסכם התקינה הארבע-שנתי, צפויים לעבור למכון כ-120 מיליון שקל לאורך כל תקופת ההסכם. זאת ועוד, סוכם כי במסגרת התהליך כי המכון יקים ויתפעל עבור המדינה מערכת ממוחשבת לניהול תחום בדיקות היבוא למדינת ישראל.

 

שר האוצר משה כחלון אמר היום: "ההסכם הוא בשורה צרכנית משמעותית, שתביא להגברת התחרות בשווקים השונים על ידי עידוד יבואנים קטנים ובינוניים והפחתת יוקר המחייה. הרפורמה תביא לחיסכון של כחצי מיליארד שקל למשק והיא מצטרפת לצעדים רבים אחרים שאנחנו מקדמים. אני מברך את כל העוסקים בדבר, ואת יו"ר ההסתדרות בפרט, שנרתמו לקידום הרפורמה החשובה הזו. ביטול מונופול מכון התקנים שגרם לריכוזיות במוצרי ייבוא לישראל מהווה  בשורה צרכנית משמעותית במאבק להורדת יוקר המחייה. אחרי כל כך הרבה זמן וניסיונות להכשיל את העברת הרפורמה, אנחנו סוף סוף מביאים בשורה נוספת שתביא להורדת יוקר המחייה בישראל". 

 

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן מסר כי: "ההסכם הצליח לאזן בין קידום התחרות לבין הדאגה לעובדים והבטחת קיומו של מכון התקנים. הוכחנו שוב כי ההסתדרות יודעת להיות שותפה לרפורמות שמטרתן לשפר את השירות ולהוזיל את יוקר המחיה, בתנאי שהדברים נעשים מתוך הסכמה וחשיבה חברתית ודאגה לביטחונם התעסוקתי של העובדים. ההסתדרות תמשיך להיות מחויבת ולפעול למען עובדי מכון התקנים. אני רוצה להודות לשר האוצר משה כחלון שפעל בשיתוף פעולה על מנת שנוכל לקדם את הנושא ולהביא בשורה אמיתית לעובדים, צרכנים ויבואנים ותודה גם ליו"ר ועדת הרפורמות בכנסת, חה"כ אלי כהן, שמילא תפקיד מוביל בתהליך. תודה חשובה מגיעה גם ליו"ר ההסתדרות במרחב ת"א גרשון גלמן ולוועד העובדים אשר הפגינו נחישות ואחריות לאורך התהליך".