החרפה באכיפה על חברות שילוח בארה״ב

קנס בסך 27 מיליון דולר הוטל בארה״ב על חברת שילוח על הפרת חוקי הפיקוח על היצוא. גם בישראל האחריות להפרת החוק במקרה של יצוא ללא רישיון מתאים אינה חד משמעית ולכן על עמילי המכס לוודא באופן אקטיבי האם היצואן מודע, והאם בדק את חובתו להוצאת רישיון יצוא


13:57 ,26.02.2019 מאת: עמירם הלוי

משרד הסחר האמריקאי (BIS) הטיל לאחרונה קנס בסך 27 מיליון דולר על חברת שילוח בפלורידה בשם Access USA Shipping, LLC וזאת בגין הפרת חוקי הפיקוח על היצוא הדו שימושי במשך שנים ארוכות (להלן לינק לכתבה באנגלית).

 

על פי משרד הסחר האמריקאי, החברה האמריקאית סיפקה לחברות זרות כתובת ומקום אחסון ושטעון בארה״ב, שינתה רישומים שונים הקשורים לציוד המיוצא וסייעה ללקוחותיה להתחמק מהוצאת רישיון יצוא כנדרש עבור המוצרים.

 

חברות שילוח רבות נוטות לחשוב שאין להן כל חלק או אחריות בתהליך הייצוא שלו הן מסייעות בלבד לחברות המשמשות בשירותיהן, ומסתבר שלשאננות זו אין מקום.

 

כיום, בהיעדר חובת דרישת מילוי והצגת ״תצהיר יצואן״ בישראל, האחריות להפרת החוק במקרה של יצוא ללא רישיון מתאים אינה חד משמעית. היצואן יכול לטעון שעמיל המכס לא הדריך אותו כיאות, אולם ברור שעמיל המכס/חברת הבלדרות, לא יכולה להיות זו שעליה מוטלת האחריות. לכן על עמילי המכס/ חברות השילוח לוודא באופן אקטיבי האם היצואן מודע, והאם בדק את חובתו להוצאת רישיון יצוא לפי משטרי הפיקוח השונים.

 

מומלץ לעמילי המכס/ חברות השילוח לדרוש מכל יצואן למלא ״תצהיר יצואן״ בו הוא נדרש לבדוק ולהצהיר בצורה פוזיטיבית שאינו חייב ברישיון יצוא לפי משטרי הפיקוח השונים. לחילופין, במידה ואינו מסוגל להצהיר זאת, על חברת השילוח לוודא שיש בידיו רישיון יצוא או ״מכתב פטור״ כנדרש. זאת על מנת למנוע מצב כפי שהתרחש כאמור בארה״ב, שבו חברת שילוח נשפטה על התנהלות לא תקנית חמש שנים אחורה.

 

אם יש לכם ספק כלשהו שאלו את עמיל המכס שלכם.

 

 

עמירם הלוי שירת כציר כלכלי של ישראל ביפן, בהודו, בספרד ובאוסטרליה, והיה עד לאחרונה מנהל תחום ״פיקוח יצוא דו שימושי״ במשרד הכלכלה ושימש בתפקיד זה במשך 10 שנים. ליצירת קשר במייל ניתן לפנות לכתובת דוא״ל[email protected] או באתר: http://www.ah-consultant.com/