לין: מדיניות הממשלה בנוגע לצריכה הפרטית שגויה ולא אחראית

במפגש חירום של הנהלת איגוד לשכות המסחר הבוקר אמר נשיא האיגוד לין כי ״הצריכה הפרטית בישראל מוסטת מחמת מדיניות ממשלה קלוקלת ובלתי אחראית למקורות חוץ, וקברניטי המשק טרם התעוררו״


13:32 ,18.07.2019 מאת: מערכת פורט2פורט

במפגש חירום של הנהלת איגוד לשכות המסחר הבוקר (18.7.19), אמר נשיא האיגוד, עו״ד אוריאל לין, כי ״נתונים מדאיגים המתפרסמים לאחרונה מוכיחים עד כמה שגויה ובלתי אחראית היא מדיניות הממשלה המסיטה באופן מלאכותי את הצריכה הפרטית בישראל למקורות חוץ״.

 

על פי דוחות של חברות האשראי המאשרות רכישות של ישראלים במטבע זר, אם במסגרת נסיעתם לחו״ל ואם במסגרת רכישות מקוונות ישירות מחו״ל לישראל, זינקו הרכישות בשנת 2018 ב-19%, והגיעו כבר לסכום המדהים של 29 מיליארד שקל. ואלה רק רכישות בכרטיסי האשראי בלבד.

 

לדברי לין, ״כמעט כל רכישות אלה אינן חייבות במסי יבוא ואינן חייבות בבדיקות של מכון התקנים. ההפסד להכנסות המדינה הוא אדיר והוא הולך ותופח. ומה שלא פחות חמור, זוהי גם פגיעה קשה בצמיחת המשק ובמגזר העסקי המקומי, ובעיקר בעסקים הקטנים ובינוניים, כמו אלה המייצרים מוצרי צריכה לשוק המקומי והמשווקים מוצרים אלה״.

 

עוד אמר לין כי הצריכה הפרטית מהווה 75% מהתוצר העסקי. ״חשיבותה למגזר העסקי המייצר ופועל למען השוק המקומי היא עצומה. אסור היום להתבשם בנתוני המאקרו. חייבים להבין, ומיד, את השפעת הגידול המדהים ברכישות של ישראלים של מוצרים ממקורות חו״ל״

 

״סנונית ראשונה לירידה חמורה בצריכה הפרטית בישראל אפשר למצוא בנתוני הרבעון הראשון של 2019 לפיהם, לאחר כמה שנים, צנחה הצריכה הפרטית השוטפת מתחת ל- 1.5%״.

 

לין ציין כי ״אין להתנגד לעצם הרכישות מחו״ל, אלא למדיניות ממשלה קלוקלת המייצרת תמריצים מלאכותיים, בצורת פטור ממסי יבוא, פטור ממע״מ ושחרור מוחלט מכל בקרה של מכון התקנים והרגולציה המקומית, כדי לא לרכוש את תוצרת הארץ אלא דווקא לייבא את אותם מוצרים מחו״ל״.

 

״במיוחד״, הדגיש לין, ״קשה להבין את מדיניות משרד הכלכלה והתעשייה אשר כל הזמן מטיף לרכוש כחול-לבן, משתדל לעודד את התעשייה המקומית, ובאותה נשימה עושה בדיוק ההפך: יוצר כל עידוד אפשרי לייבא מוצרים מחו"ל בייבוא אישי״.

 

״ושלא יטענו כי מחירי המוצרים בישראל גבוהים מדי. הם גבוהים מחמת עודף ומסת הרגולציה והעלויות הבלתי פוסקות שהמגזר הציבורי משית על המגזר העסקי. ובכל מקרה, תחרות המגזר העסקי המקומי מול ספקים ממקורות חוץ, צריכה להיעשות על בסיס של תחרות שוויונית״, אמר לין בסוף דבריו.