מעקב מטענים וטובין המיועדים ליבואנים ברשות הפלשתינאית לא יזלגו לשוק הישראלי

במקום הראשון בתחרות לצוותי שיפור במכס זכה צוות השיפור של בית מכס מעברים, שהציעו לשלב פתרונות טכנולוגיים, תפעוליים וחקיקתיים כדי לוודא תחרות הוגנת בשוק הישראלי והתחשבנות מסים מדויקת מול הרשות


11:29 ,27.03.2016 מאת: מערכת פורט2פורט

בתחרות הארצית הרביעית לצוותי שיפור במכס זכו צוותים שהעלו הצעות לשיפור רמת הבידוק הביטחוני. התחרות נועדה לעודד ולהוקיר פעולות שיפור וקידום איכות ומצוינות וכן לייעל תהליכי עבודה במינהל המכס.

 

בתחרות על שם עוזר ברקוביץ ז"ל שנערכה במעלה החמישה הושם דגש מיוחד על שיפורים טכנולוגיים שיצעידו את מינהל המכס כגוף טכנולוגי יעיל, היודע לחקור ולשפר תהליכי עבודה ולהתאימם למציאות הטכנולוגית עם הפנים לעתיד.

 

את התחרות פתח ראש מינהל המכס אבי ארדיטי, שהדגיש כי המכס הישראלי הוא מרשויות המכס המתקדמות בעולם, אולם על מנת להיות בראש, חובה עלינו להסתכל בתהליכים קבועים לתוך הארגון ולהטמיע עבודה של צוותי שיפור, שיחקרו ויבדקו את התהליכים כל  העת וייזמו תהליכים טכנולוגיים חדשים ברוח התקופה. רק כך, אמר, יוכל מינהל המכס לשמש כגוף מוביל, תוך מתן שירות טוב יותר לציבור הלקוחות לאור השינויים הטכנולוגיים המהירים שקורים בעולם.

 

במקום הראשון בתחרות זכה צוות השיפור של בית מכס מעברים עם הצעת שיפור שתאפשר מעקב מטענים וטובין המיועדים ליבואנים ברשות הפלשתינאית דרך מעברי הגבול, מתוך כוונה כי לא יזלגו לשוק הישראלי. חברי הצוות הציעו לשלב פתרונות טכנולוגיים, תפעוליים וחקיקתיים כדי לוודא תחרות הוגנת בשוק הישראלי והתחשבנות מסים מדויקת מול הרשות הפלשתינאית בהתאם למעבר הסחורות בפועל.

 

בבדיקה שערך הצוות עלה כי לגבי 30% מהמטענים אין וודאות כי אכן נכנסו לשטחי הרשות, לפיכך ערכו חברי הצוות, בשיתוף עם מכס אשדוד, פיילוט, במסגרתו נגבה פיקדון כספי בשווי המס מקבוצת יבואנים שלא מקפידים לעבור במעברי הסחורות והוסבר להם שכספי הפיקדון יושבו להם כשיעברו במעבר הסחורות. נמצא כי אחוז הציות שעמד בתחילת הפיילוט על 12% טיפס ל-90%.

 

ההצעה הזוכה כללה גם פתרונות טכנולוגיים של סגר אלקטרוני למשאיות שיאפשר לנטר בעזרת GPS ולבקר בזמן אמת אחר תנועתן מעת יציאתן מנמלי ישראל אל שטחי הרשות. כמו כן, הוצע לפעול ליצירת אחידות בין שעות שחרור המטענים מנמלים לבין שעות הפעילות במעברי הסחורות.    

 

כפיר חן, שאך נכנס לתפקידו כסמנכ"ל בכיר למינהל ומשאבי אנוש והאחראי לאיכות למצוינות ברשות, הדגיש את העובדה כי ארגון ללא תהליכי איכות ומצוינות יתקשה ביצירת מנגנוני צמיחה וייעול ארגוני. כמו כן הוא ציין כי עבודת האיכות והמצוינות מאפשרת שיפור ארגוני יזום ע"י העובדים עצמם, כתהליך טבעי ממטה כלפי מעלה, ולא שינוי באמצעות רפורמות, שלעיתים נכפות מלמעלה.

 

צוות השופטים הרחב התרשם רבות מעבודות צוותי השיפור של מינהל המכס ולדברי משה קליימן, ראש האגודה הישראלית לצוותי שיפור, שנמנה על חבר השופטים "מינהל המכס הציג בשנה זו צוותי שיפור ברמה הגבוהה ביחס לארגונים ציבוריים ומשרדי ממשלה אחרים".

 

במקום השני בתחרות זכה בית מכס אשדוד ואגף לחירום, ביטחון, מידע וסייבר, שהציעו יחדיו לשפר את יכולות הבידוק הביטחוני של המכולות המגיעות לנמל אשדוד בכל הנוגע למניעת החדרת אמצעי לחימה וחבלה, בתקופה שאתר המשקף היה בשיפוצים. הצעת השיפור זו הציעה להשתמש בשיטת שאיבה, במסגרתה דוגמים את האוויר המצוי בחלל המכולה והדגימות נבדקות ע"י כלבים, המיומנים להריח אמצעי חבלה. השיטה החדשה הגדילה במאות אחוזים את כמות הבדיקות הביטחוניות, הואיל וניתן במספר דקות מצומצם לדגום שש מכולות בעת ובעונה אחת. כמו כן, קיצרה השיטה באופן משמעותי את הזמינות לבדיקות, דבר שצמצם את ימי האחסנה של היבואנים והקל עליהם.   

 

גם שני הצוותים שזכו במקום השלישי נגעו בענייני ביטחון. הראשון - צוות של בית מכס מעברי גבול יבשתיים ניצנה ואגף לחירום, ביטחון, מידע וסייבר, שהציע לשפר את הבדיקות הביטחוניות תוך שיפור איכות השירות. כידוע מעבר ניצנה הוא המעבר היבשתי בין ישראל למצרים, שהיקף הסחר דרכו כמו גם ניסיונות ההברחה, גדלו משמעותית עם הקמת הגדר עם מצרים ומאבקו של נשיא מצרים במנהרות לעזה. כתוצאה משיפור שהוצע קוצרו זמני ההמתנה לבדיקה מ-2.5 שעות ל- 0.5 שעה בלבד ובמקביל שיעור סיכול ההברחות של חומרים דו-שימושיים גדל במאות אחוזים.

 

הצוות הנוסף שזכה במקום השלישי הוא צוות של אגף לחירום, ביטחון, מידע וסייבר, בשיתוף בתי מכס חיפה ונהר הירדן, שגיבש מערך חדשני להדרכה והכשרת בודקי רכב ביטחוניים לצורך בדיקת מכסיות וביטחוניות למשאיות וכלי רכב פרטיים. המכס, כאמור, אמון על הבידוק הביטחוני של כלי הרכב המיובאים ארצה. בהתאם להחלטת משטרת ישראל, הבדיקות הללו חייבות להתבצע ע"י מכונאי רכב מוסמכים, אולם בשל אילוצים מבניים ואילוצי כוח אדם, מצבת מכונאי הרכב המוסמכים במכס עמדה על 30% בלבד מהמכסה הנדרשת, כך שנפגעה היכולת המבצעית. הצוות גיבש מערך הכשרה והדרכה ייעודי, פנים ארגוני, המותאם לבדיקות שבודקי המכס נדרשים לבצע. הצעת שיפור זו כאמור משפרת את השירות לקהילת הסחר, שזמני ההמתנה שלה לבדיקות הצטמצם.