ערן יעקב: רשות המסים תהפוך בשנת 2020 להרבה יותר דיגיטלית

מנהל רשות המסים הציג את חזונו במסגרת האסיפה השנתית של ארגון התאגידים של סוכני המכס והמשלחים הבינ״ל. אמיר שני העלה את סוגיית קנסות הפיגורים הנגבות גם במקרים של גילוי מרצון


11:41 ,31.12.2019 מאת: מערכת פורט2פורט

ארגון התאגידים של סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים, קיים בשבוע שעבר את האסיפה השנתית במשרדי לשכת המסחר תל אביב והמרכז, במעמד יו״ר הארגון מר אמיר שני, נשיא איגוד לשכות המסחר עו״ד אוריאל לין, מנהל רשות המיסים מר ערן יעקב, וראש מינהל המכס ומר אבי ארדיטי. באירוע השתתפו כ-60 נשות ואנשי עסקים, נציגי החברות הפעילות בתחום.

 

במהלך האסיפה הכללית העביר מנהל רשות המסים מצגת מרתקת בה פירט את חזון רשות המיסים לשנים הקרובות, תחת הנהלתו. ״הרשות מבקשת לשים את הלקוח במרכז, להנגיש את השירותים עבורו ולבנות מולו מערכת של אמון, המשמעות מבחינת הרשות היא להתמקד בצורכי הלקוח, להיות הרבה יותר שירותיים, יותר נגישים, לתת ללקוח הרבה יותר מידע, להיות הרבה יותר שקופים ולקרב את הלקוחות לעבודת רשות המסים״, ציין יעקב.

 

לדבריו, רשות המסים הצליחה, במשך שנות פעילותה, לבצע שתי מהפכות חשובות. המהפכה הראשונה, הייתה בשנת 1994 כאשר מערכת המכס הפכה להיות הרבה יותר ממוכנת, ואילו המהפכה המשמעותית השנייה נעשתה לפני שנתיים עם כניסתה לעבודה של מערכת שער עולמי לפעילות. ״הטמעת מערכת שער עולמי הייתה תהליך ארוך ומורכב שעבר בהצלחה בזכות ראש מינהל המכס ואנשיו שגרמו לכך שהמערכת פועלת בהצלחה. לצד זאת יש מקום נרחב לשיפורים במערכת״.

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    

מנהל רשות המסים ציין כי רשות המסים שוקדת בימים אלה על השלמת תכנית אסטרטגית מקיפה לכל אגפי הרשות. ״במהלך 2020 תהיה לרשות המסים תכנית אסטרטגית ברורה עם דגשים משמעותיים. אחת ההשלכות הבולטות של התכנית הזאת תהיה שרשות המסים תהפוך בשנה וחצי הקרובות להרבה יותר דיגיטלית. נאפשר, כדי לחסוך את זמן הלקוחות, היקף שירותים רחב וחדשני מהמשרדים, מהבתים ומהמכשירים הניידים״.

 

עוד ציין יעקב כי רשות המסים משלימה הכנות להקמת יחידה שכל עיסוקה יהיה חדשנות. ״המטרה היא להקדיש חשיבה מחוץ לקופסא כיצד מקדמים את רשות המסים, כיצד מאפשרים לציבור לקבל שירותים מהבית באמצעות דיגיטציה. חדשנות זה לא רק שהמכס כבר עובד ללא נייר – זה אחד המהלכים החדשניים על פני הגלובוס לפי דעתי, למרות שיש הבדל בין עולם סרוק לבין עולם דיגיטלי. בסופו של דבר המשמעות של חדשנות היא להבין את הצרכים של הלקוחות, ואני חושב שעד כה עשינו כברת דרך ארוכה ברשות המסים, ונמשיך לעשות כך״.

 

לדברי יעקב, רשות המסים תחל כבר בעתיד הקרוב לתת מענה לשאלות פשוטות של לקוחות בדרכים חדשות עבורה, שכבר קיימות בשוק הפרטי כגון צ׳אטים, מיילים ועוד, וכי הוא מקווה שהדבר ייעשה במהירות. הוא ציין כי בעזרת מערכות אנליטיות מתקדמות הוא שואף להוביל את רשות המסים לעבודה יעילה וממוקדת שלא תפריע למי שצריך להפריע לו במערכות הסחר הבינלאומי.

 

אמיר שני, יו״ר ארגון התאגידים של סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים וסגן נשיא לשכת המסחר ת״א והמרכז, העלה במהלך הכנס מספר נושאים הקשורים בעבודה המשותפת מול מינהל המכס, ובעיקר את נושא המשך הטלת קנסות פיגורים גם במקרים של גילוי מרצון של גירעון. שני הדגיש כי הטלת קנסות פיגורים על סוכני מכס גם במקרים בהם גילוי הגירעון בא ביוזמתו של סוכן המכס / יבואן, ובעקבות כך, שולם הגירעון, היא בלתי סבירה ולא הוגנת. יתר על כן, הטלת קנסות פיגורים במצבים של גילוי מרצון סותרת סיכום מפורש שהיה עם מינהל המכס בעת שהתנהלו הדיונים בכנסת על העיצומים הכספיים שיוטלו על סוכני מכס. סוכם אז במפורש כי הפסקת ההפרה ביוזמת סוכן המכס, מבלי שנפתחה חקירה על ידי מינהל המכס, ותוך תשלום הגירעון, לא יגרור הטלת כל סנקציה עונשית. הטלת קנסות פיגורים בנסיבות אלו סותרת את הסיכום הזה. אמיר שני התלונן על כך שתחנות המכס דורשות את תשלום קנס הפיגורים ומסרבות להשיבו לסוכן המכס גם בנסיבות של גילוי מרצון, כאמור.

 

בתגובה, אבי ארדיטי ראש מינהל המכס, ציין כי הנושא ייבדק וייפתר בקרוב.