הרגולציה: בשבילך, להגנתך, אבל גם נגדך

מחר ייפתח בישראל כנס אכיפה ופיקוח של ה-OECD, שאחת ממטרותיו היא למצוא שיטות פיתוח ואכיפה אפקטיביות שלא יפריעו לבעלי העסקים


00:00 ,28.10.2012 מאת: מערכת פורט2פורט

נציגים ממדינות מובילות רפורמות בתחום הרגולציה והאכיפה השלטונית יגיעו לישראל כדי לקחת חלק בסדנת האכיפה והפיקוח של ה-OECD , בה ידונו בסוגיית פערי האינטרסים בין הציבור כצרכנים\עסקים\עובדים והמדינה כרגולטור. נושאים נוספים שיעלו בכנס הם הדרכים להתייעל ולשפר את הליכי הפיקוח והאכיפה לטובת העסקים והציבור כאחד

בעלי עסקים, מעסיקים וגופים פיננסים נאלצים להתמודד מדי יום מול סבכי הרגולציה והדרישות החוקיות הרבות המגבילות ומקשות עליהם. כך, למשל, בעל עסק המעוניין לקבל רישיון, יאלץ לקבל אישורים משורה ארוכה של גופים, לרבות רשות מקומית, משרדי הפנים, תמ"ת, הגנת הסביבה, ביטחון פנים, חקלאות, בריאות, המשטרה ומכבי האש. כל הגופים הללו לא תמיד מסונכרנים ומתואמים בינם לבין עצמם והופכים את התהליך לסבוך מאוד. לא פלא, איפה, שבעלי העסקים חשים שאין להם כתובת אחת ומי שיגן עליהם מפני הסיאוב הבירוקרטי ויקל עליהם את ההתמודדות אל מול הרגולציה הדרקונית.

מנגד נועדו הדרישות להגן על הציבור – הצרכנים, העובדים, החוסכים – המצפים מהממשלה להגנה תקיפה על זכויותיהם באמצעות פיקוח ואכיפה בעלי כוח הרתעה.

ועדת ה-OECD למדיניות רגולציה החליטה להעמיק בטיוב הפיקוח והאכיפה. לצורך כך תתקיים סדנת מומחים באירוח משרד התמ"ת, השותף לארגון הוועדה

מחר (ב') יגיעו נציגים מכ-20 מדינות לישראל, כדי להשתתף בסדנה בת יומיים, בה יחלקו את ניסיונם עם מקביליהם וידונו בדרכיםהמומלצות ליצירת הרמוניה; בין הצורך ברגולציה על העסקים השונים וההגנה על הציבור, לבין הצורך לשמור ולעודד את צמיחת העסקים.

מטרת הכנס, הינה לבחון את דרכי האכיפה הקיימות כיום בידי הרגולטור ולהניב כלים חדשים ויצירתיים המתאימים לתנאים ולסיטואציות השונים והייחודיים הקיימים.

שר התמ"ת שלום שמחון: "אחת הבעיות המרכזיות איתן אנו מתמודדים היום בנושא הפיקוח והאכיפה, היא העובדה שמשרד התמ"ת הינו רגולטור ממנו הציבור מצפה להגנה מפני העסקים, אולם הוא גם הכתובת אליה פונים העסקים לשם השגת סביבה ידידותית והפחתת נטל הבירוקרטיה. לכן אנו רואים בסדנה כלי חשוב ביותר למציאת שיטות פיקוח ואכיפה משוכללות, שיהיו אפקטיביות ויגנו על הציבור בלי להפריע מעל לנדרש לפעילות העסקית".

ראש פורום רגולטורים והיועצת המשפטית של משרד התמ"ת עו"ד מיכאל אטלן: "רוב גורמי האכיפה בישראל, כמו בלא מעט מדינות זרות, עדיין פועלים על סמך ידע מוגבל, פרי מסורת ארגונית, עם מעט תכנון ועל בסיס תשתית אמפירית חלקית".

מנהל מינהל סחר חוץ במשרד התמ"ת אוהד כהן: " ישראל היא כלכלה קטנה ופתוחה, עם צמיחה מוטת ייצוא. המאמץ לייעול ושיפור הרגולציה בישראל יתרום להגברת התחרותיות של התעשייה הישראלית בעולם הגלובלי. בנוסף, רגולציה מותאמת לצרכים, שמגנה על הציבור ללא הכבדה מיותרת על עסקים, תיצור תשתית וסביבה עסקית נוחה ואטרקטיבית יותר לחברות מרחבי העולם שיגדילו את השקעותיהן ופעילותן בישראל".