השר אלי כהן נפגש עם השר הקנדי לגיוון הסחר הבינלאומי

ג׳ים קאר, השר הקנדי לגיוון הסחר הבין-לאומי בביקור ראשון בישראל, חודשיים לאחר כניסתו לתפקיד. שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן: ״ביקור השר קאר, העומד בסימן חדשנות ותעשייה ישראלית, מצביע על הענין הרב שמדינות העולם מגלות בחדשנות, ביצירתיות ובהון האנושי הישראלי״


12:10 ,06.09.2018 מאת: מערכת פורט2פורט

שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן, נפגש אתמול עם ג׳ים קאר, השר הקנדי לגיוון הסחר הבין-לאומי, במסגרת ביקורו בין השבוע בישראל, המיועד להיכרות עם התעשייה והחדשנות הישראליות. זוהי פגישתם הראשונה של כהן וקאר, אשר נכנס לתפקידו בחודש יולי האחרון, לאחר שג׳סטין טרודו, ראש הממשלה הקנדי, הכריז על שורה של מינויים חדשים. קודמו בתפקיד, פרנסואה פיליפ שמפיין, חתם יחד עם כהן על שדרוג הסכם הסחר בין ישראל וקנדה רק לפני שלושה חודשים באוטווה.

 

במסגרת הביקור נפגש קאר עם שר הכלכלה והתעשייה כהן ועם אהרון אהרון, מנכ״ל רשות החדשנות. בהמשך הביקור יבקר קאר בחברות ישראליות, יבקר ביד ושם וינאם בפסטיבל החדשנות הגדול בישראל בניהולו של ד״ר יוסי ורדי, המתקיים משנת 2011.

 

שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן: ״ישראל וקנדה שתי מדינות מפותחות, הנמצאות בחזית הכלכלה העולמית. אני שמח על הגעתו של השר קאר לישראל, ביקור שבו יחזה בחדשנות הישראלית. רק לפני 3 חודשים חתמתי בקנדה ביחד עם קודמו של השר קאר, השר שמפיין, על שדרוג הסכם הסחר בין ישראל לקנדה. היחסים בינינו מצוינים ואנו רואים זאת גם בעלייה בייצוא הישראלי לקנדה. אנו נמשיך לפעול לטובת היצואנים הישראלים בפתיחת שווקים חדשים״.

 

ג'ים קאר הוא יהודי קנדי, ולפני שקיבל את מיניו לשר לגיוון הסחר הבין-לאומי, כיהן קאר כשר למשאבים טבעיים של קנדה. משלחתו של קאר מגיעה לישראל, רגע אחרי שיחסי המסחר בין המדינות עלו שלב. לאחרונה שודרג הסכם הסחר בין ישראל וקנדה ונוספו בו פרקים עדכניים העוסקים בסוגיות מסחר מודרניות.

 

ממשרד הכלכלה נמסר כי הסכם לאזור סחר חופשי בין ישראל לבין קנדה נחתם לראשונה בשנת 1997 וכלל הפחתות מכס על כלל המוצרים התעשייתיים, אולם התיר מכסים על מוצרי מזון וחקלאות רבים. במהלך המו״מ, שנוהל על ידי מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה והתעשייה, ובשיתוף עם משרדים נוספים, כמו משרד החוץ, מינהל המכס, משרד האוצר, משרד המשפטים ומשרד החקלאות, הצד הישראלי שם דגש על הרחבת ההטבות לייצוא הישראלי בתחומים בהם נותרו עדיין מגבלות, לצד הגדלת היבוא ככל הניתן בשל שיקולי יוקר המחייה. ההסכם המשודרג כולל פישוט של כללי המקור, תחומים חדשים הנכללים בהסכמי אס״ח מודרניים, דוגמת סחר וסביבה, סחר ועבודה, סחר ומגדר, סחר אלקטרוני וחברות קטנות ובינוניות וכן מניעת מגבלות בתחומי התקינה והגנת החי והצומח. ההסכם ייכנס לתוקף לאחר אשרורו בכנסת ובפרלמנט הקנדי.

 

קנדה מהווה שותפת סחר משמעותית של ישראל, כאשר בשנת 2017 עמד היקף הסחר בין המדינות על 1.03 מיליארד דולר, עם מאזן סחר חיובי לטובת ישראל (359.6 מיליון דולר): בשנה זו שבר שיאים היצוא הישראלי לקנדה ועמד על 658.8 מיליון דולר, עלייה של כ- 11% משנת 2016, ואילו היבוא הקנדי לישראל עמד על 299.2 מיליון דולר. כבר במחצית הראשונה של שנת 2018 נרשמו נתונים יפים; הייצוא לקנדה עמד על 491.7 מיליון דולר עלייה של כ- 61% ביחס למחצית הראשונה של 2017, והייבוא על 159.4 מיליון דולר. ענפי היצוא העיקרי מישראל לקנדה הם מכונות (22.7%), כימיקלים (22.6%) וציוד רפואי ואופטי (10.3%). ענפי יבוא הסחורות העיקריים מקנדה לישראל הם מכונות (25.1%), תחבורה (23.2%) וכימיקלים (13.4%).