ועדת הכלכלה אישרה את הצו שיאפשר יבוא מכשירי סלולר משומשים

בהתאם לדרישת היו"ר כבל וח"כ פרי נקבע כי המכשירים יסומנו באופן ברור וגלוי כ"ציוד שאינו חדש". המנכ"ל בפועל של משרד התקשורת: הצו יפתח את השוק בצורה דרמטית


12:29 ,09.08.2017 מאת: מערכת פורט2פורט

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, אישרה את בקשת משרד התקשורת לתקן את צו התקשורת העוסק בפטור מאישור זוג ופטור מרישיון סחר, על מנת להפחית בבירוקרטיה על יבוא מכשירי סלולר. במהלך הדיון אמר היו"ר כבל כי מדובר בצו צרכני ממדרגה ראשונה, שצפוי לייצר גם תחרות בשוק החלפים והתיקונים.

 

היו"ר כבל וח"כ יעקב פרי הזהירו ממצב שבו מקרי התקלות והתלונות יעלו וקראו למשרד התקשורת להדק את הפיקוח על הענף. כמו כן, כדי למנוע מקרים של הונאות צרכנים החליטו היו"ר כבל וח"כ פרי להוסיף לתקנות סעיף שיחייב סימון בולט על המכשיר עצמו בו ייכתב ש"המכשיר אינו חדש".

 

תיקון הצו שאושר נועד להקל בבירוקרטיה על יבוא מכשירי סלולר, כך שהפטור מהצורך ברישיון סחר ואישור סוג (המאפשר את השימוש במכשיר בישראל), החל היום על יבואני מכשירים חדשים, יחול גם על יבואני מכשירי סלולר משומשים. עוד אושר לתת פטור מלא מרישיון סחר לבעלי חנויות בישראל וצמצום חובת הרישום ליבואני סלולר, כאשר במקביל הוטלה על היבואנים חובת דיווח רבעונית. כמו כן אושר לתת סמכויות פיקוח לגורם הממונה במשרד התקשורת לטיפול בציוד מסוכן שלא עומד בתנאי הפטור, עד כדי ביטול הפטור מהצורך ברישוי ליבואן שלא יעמוד בתנאים.

 

המנכ"ל בפועל של משרד התקשורת, מימון שמילה, אמר כי מדובר בצו צרכני ממדרגה עליונה הנועד להסדיר יבוא וסחר במכשירי סלולר וכן טאבלטים עם סים סלולרי. לדבריו, הצו נועד להסדיר את היבוא כך שלא תהיינה תקלות, אך מצד שני מפחית את הנטל הרגולטורי על היבואנים ומאפשר להביא מכשירים משומשים שיגבירו תחרות ויפתחו את השוק בצורה דרמטית. "לא כל אחד יכול להרשות לעצמו סלולר ב-3,000 שקל", אמר.

 

היו"ר כבל ביקש לדעת מי יהיה אחראי על שירות התיקונים, ואמר כי הצו יכול להוות הזדמנות לשפר את התחרות על השירות ללקוח ולהוריד את מחירי החלפים.

 

ח"כ פרי סיפר כי רכש שני מכשירים בחו"ל ולאחר שנשברו להם המסכים תיקן אותם בסוף במעבדה פרטית. הוא הוסיף כי "דעתן של חברות הסלולר לא נוחות מהצו, ואני אומר את זה בשמי לשעבר". לדבריו, הצו יהפוך את המכשירים למוצר צריכה זול וייתכן שיהיו בעיות ותלונות. הוא קרא למשרד התקשורת לפקח על השוק ולטפל בבעיות.

 

כלכלן המועצה הישראלית לצרכנות, גיל ברגפרוינד, אמר כי ההצעה מצוינת וכי יש יתרון גדול בכך שלשוק יכנסו מכשירים משומשים במחיר שמתאים לכל כיס. עם זאת הוא ציין כי מאז תחילת השנה טיפלה המועצה במעל 120 תלונות שעסקו במכירת מכשירים מיד שנייה בחנויות, וקיימת הטעייה ומחסור באכיפה. לדבריו, הצרכנים לא מבינים את ההבדל בין מכשיר ממוחזר למשוחזר או משומש והסימון על האריזות לא ברור וגלוי. הוא קרא לסמן את האריזות באופן ברור, כדי שהצרכן ידע מ הוא רוכש.

 

היו"ר כבל אמר כי אין ספק שהתועלת של הצו למשק תהיה גבוה לאין שיעור מהחשש למעשי נוכלות, ודרש כי המוצרים המשומשים אכן יסומנו באופן ברור על המכשירים עצמם. היו"ר פרי הצטרף לדרישה ואמר כי "צריך למנוע מצב שהצרכנים קונים קופסה בשק". בעקבות דרישתם של היו"ר כבל וח"כ פרי הוסיפה הוועדה סעיף לצו שקובע כי המכשירים יסומנו באופן ברור וגלוי כ"ציוד שאינו חדש".